Ленні Ріфеншталь з Гітлером

Лені Ріфеншталь, а за свідоцтвом про народження Гелена Берта Амалія Ріфеншталь, створила фільми, які досі вражають своїм масштабом – «Олімпія», «Тріумф волі», «Боги стадіону», «Долина». Улюблена режисерка Гітлера, яку називали останнім живим міфом Третього Рейху. Здавалося б, після краху нацистів мала б щезнути, розчинитися, бути покараною. Але ні. Історія Лені Ріфеншталь якраз і цікава своїм парадоксом: її не брало нічого – ні суди, ні осуд, ні вік, ні аварії.

інка, яка мала б втратити все за «плідну» співпрацю з найбільшим після путіна злочинцем світу, навпаки продовжувала насолоджуватися життям, дивувати глядачів і була дуже затребуваною. Що це? Сила таланту (а вона дійсно була талановитою)? Доля (хто має повіситися, той не потоне)? Везіння? Навряд чи є однозначна відповідь. Її немає і у фільмі «Сила образів. Прекрасне і жахливе життя Лені Ріфеншталь», який у 1993 році зняв і присвятив режисерці інший режисер Рей Мюллер. Але від того й цікаво заглибитися в її життя, а заразом нагадати, що пропагандисти не завжди бувають покарані. З сімоньянками-соловйовими цього допустити не можна.

НЕ НАЇВНА ДІВЧИНКА

«Для мене Гітлер – найвеличніша людина… Він розумний, привабливий. Всі видатні постаті Німеччини – Фрідріх Великий, Ніцше, Бісмарк – мали якісь недоліки. Є вони й у соратників Гітлера. Лише у нього одного їх немає», – казала Лені Ріфеншталь у лютому 1937 року в інтерв’ю одній з американських газет. Цю цитату наводить у своєму дослідницькому фільмі «Час пітьми і мовчання» його авторка Ніна Гладіц, яка намагалася довести причетність кінорежисерки до злочинів нацизму – нехай не безпосередню, фізичну, але не менш вагому – ідеологічну.

Було це у 1980-х роках – після кількох десятиліть слідств, суперечок і судів щодо ролі Ріфеншталь у популяризації нацизму. Ніну Гладіц обурювало, що Ленні не притягнули до відповідальності. Навпаки, режисерка повернулася до роботи, до публічності, стала зразком для феміністок – як успішна жінка у чоловічому середовищі і мала підтримку кіносередовища, яке закликало розділяти мистецтво від історичного контексту його створення. (Нічого не нагадує?) У 1984 році Лені Ріфеншталь подала на Ніну в суд за наклеп. Їй тоді сповнилося 82, і вона була впевнена у своїй невинності і наводила повоєнні судові підтвердження цього.

лені-з-гітлером
Ленні Ріфеншталь з квітами від Гітлера

Своє захоплення Гітлером Ріфеншталь пояснювала… «наївністю дівчинки». Майже Ані Лорак

Лені Ріфеншталь на суді за своїм позовом до Ніни Гладіц, 1984 рік
НЕОФІЦІЙНИЙ ВИРОК

Після Другої світової війни Лені Ріфеншталь дійсно пройшла 37 судових процесів, але за жодним звинуваченням у злочинах нацистів не була визнана винною.

Певний час її умовно «засудили» у сфері кіномистецтва – не запрошували знімати. Жоден з її 14 нових кінопроєктів після війни не був реалізований. Вона провела 2 роки в психіатричній лікарні, але все ж повернулася до нормального життя – вийти з кризи їй допомогло те, що в цю кризу занурило: кіно. Точніше, пропозиція Фінського олімпійського комітету у 1952 році зняти фільм про Олімпійські ігри. За ним з такою ж пропозицією до Ріфеншталь звернувся і Норвезький комітет. Для Лені така увага стала моральною підтримкою, змусила взяти себе в руки та повернутися у професію. Але не в документалістику – олімпійським комітетам Ріфеншталь відмовила, пояснюючи, що свій найкращий фільм про Олімпіаду вона вже зняла. Потім до Ріфеншталь зверталися про співпрацю багато інших кінодіячів: Жан Маре, Жан Кокто, Інгрід Бергман, Вітторіо де Сіка. Вони розуміли, що ця жінка – профі.

Лені-Ріфеншталь-камера
Лені Ріфеншталь під час зйомок “Олімпії”

Але Лені залишалася непохитною – відмовляла. Вона взялася за зовсім новий для себе напрям…

лені-ріфеншталь-фотопортрет
Лені Ріфеншталь. Фотопортрет А. Біндера, 1928 рік

Читайте також: Жанна Кальман: жінка, яка весело прожила 122 роки

З ЄВРОПИ – В АФРИКУ

Лені полетіла в Судан – фотографувати Африку. Репортажі дійсно вдавалися неймовірні. Їх публікували найвідоміші видання: The Sunday Times Magazine, Paris Match, Stern. Ріфеншталь не спинилася лише на краєвидах і пішла далі: досліджувати життя нубійського племені. До неї ніхто з іноземців не ступав на цю землю, і Лені стала першою і єдиною, кого нубійці пустили до себе. Вони відкрили їй дивовижний, майже первісний світ, а вона відкрила їх сучасному світу.

Ріфеншталь фільмувала побут, традиції, життя нубійців. Її репортажі стали головним джерелом для істориків, антропологів і журналістів, які вивчали й досліджували Африканський континент.

Під час однієї зі своїх поїздок Африкою Лені познайомилась з німецьким оператором-початківцем Хорстом Кетнером, який виріс в Чехословаччині. Йому було 26, їй 66.

Хорст став головним чоловіком у її житті – вони трималися разом, разом працювали, знімали так, наче між ними не було жодної різниці у віці чи у досвіді

Лені Ріфеншталь під час зйомок у Судані

Читайте також: Міріам Родрігес: мати, яка помстилася за доньку і знайшла 10 вбивць

У 80 ЖИТТЯ ТІЛЬКИ ПОЧИНАЄТЬСЯ

У 1987 році Ріфеншталь опублікувала свої мемуари. Ясна річ, вони стали бестселером. Їй сповнилося 85, але роки не заважали Лені читати лекції в університетах, їздити з виставками, презентаціями книги.

У 91 вона знялася у згаданому фільмі Рея Мюллера про себе – і енергійно ділилася професійними секретами, розповідала про себе. Фільм, до речі, отримав премію «Еммі».

У 93 роки в Лейпцизі провела ретроспективні покази своїх фільмів. У 95 взяла участь у присвяченій їй виставці в музеї кіно Постдама і у святкуванні 75-ліття журналу Time. На ювілей цього впливового видання режисерку запросили як почесну гостю й вітали її появу оваціями. Вітали ту саму Ріфеншталь, яка у вересні 1939 року на чолі бригади кінематографістів фільмувала вторгнення до Польщі.

У 98 років вона вижила після падіння гелікоптера – встигла катапультуватися з нього перед тим, як спалахнув вогонь.

Ленні Ріфеншталь на зйомках “Олімпії”

У 99 в Лозанні Ріфеншталь отримала золоту медаль Міжнародного олімпійського комітету від Хуана Антоніо Самаранчі

Лені Ріфеншталь під час подорожей Африкою

Читайте також: Мадам Тюссо: донька ката, яка зробила бізнес на відрубаних головах і воску

СЦЕНАРІЇ ЖИТТЯ

У серпні 2002 року режисерка відсвяткувала своє сторіччя, на вечірку прийшло чимало кінозірок. А через рік – менше ніж за місяць свого 101-річчя пані Ріфеншталь померла тихо й спокійно у своїй віллі в мальовничому містечку Пекинг у Баварії.

«Я все життя належала мистецтву, в усьому, що я робила, я шукала цікавий поворот, щоб створити незабутній художній образ», – казала Лені. Власний образ їй, безумовно, вдався.

У 2007 році її фільми були вперше офіційно показані в Україні, щоправда, лише два останніх – «Кораловий рай» і «Мрії про Африку». Хоча головні стрічки Ріфеншталь «Олімпію» та «Тріумф волі» українці могли бачити й без офіційних показів. Стрічки, після яких мимоволі замислюєшся над багатьма питаннями. Наприклад, як тендітна жінка могла створити такі масштабні зйомки? Вони дійсно вражають. І як талановита, розумна жінка могла без докорів та сумнівів добровільно працювати на ідеологію катів? Вона ж не могла не бачити злочинів. І чому так дивно складаються долі: хтось живе праведно, скромно і… мало, а хтось був причетний до злочинів і при цьому жив довге, щасливе, насичене життя.

До речі, вже після смерті режисерки та сама правдолюбка Ніна Гладіц написала у 2015 році книгу «Лені Ріфеншталь: кар’єра одної злочинниці». Але 30 видавництв відмовилися її друкувати. Вдалося це аж у 2020 році. Через рік пані Гладіц померла. Серцевий напад. Їй виповнилося 50. Сценарії життя часто дивніші, ніж у кіно…

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: