Воскова фігура мадам Тюссо, яку вона зробила з себе у віці 81 років

Насправді її звали Анна Марія Грошольц. Мадам Тюссо вона стала лише в 37 років, але саме під цим прізвищем прославилася на весь світ. І намагалася забути, що вона – донька страсбурзького ката в енному поколінні.

Щоправда, його вбили у Семирічній війні 1761 року за два місяці до її народження. Мати, теж з роду катів (вони могли одружуватися лише в межах «професії»), без роздумів вирішила розірвати всі старі зв’язки і почати нове життя, де ніхто не знатиме про родовід її доньки. Так маленьку Марі, як називала її мати, ще немовлям перевезли до Берна.

Мати влаштувалася економкою до відомого місцевого лікаря та анатома Філіпа Куртіуса. Паралельно з лікарською практикою цей заможний пан мав хобі – робив посмертні маски й воскові фігури. У 1765 році він переїхав до Парижа, де попит на його послуги був вищим. Разом з ним переїхала й економка. Подейкували, що вони були коханцями, тому маленькій Марії дозволялося вільно пересуватися у домі.

І от одного дня вона забігла в кабінет Філіпа і побачила картину: в руках лікар тримав голову – за переказами, герцога Орлеанського. Це зовсім не злякало малечу: вона спокійно підійшла, взяла зі столу скляне око і вставила у порожню зіницю.

З цього й почалася її воскова наука і незвичний життєвий шлях, якому присвятив окрему статтю журнал Forbes Woman

Воскова скульптура Марії Тюссо за роботою, виставлена у сучасному “Музеї Тюссо”
РЕВОЛЮЦІЯ ВОСКУ

У 1770 році Філіп Куртіус відкрив у Парижі на бульварі дю Тампль свою першу виставку воскових фігур – «кунсткамеру дивини», яка була настільки популярна, що її навіть виставили у королівському палаці Пале Рояль. У створенні колекції йому допомагала юна донька економки.

Вже у 16 років Марі створила свою першу серйозну роботу – погруддя знаменитого філософа того часу Вольтера. «Він тепер ніколи не зможе померти», – пожартував тоді вчитель Марі доктор Філіп.

Потім вона зліпила з воску погруддя Жана-Жака Руссо і Бенджаміна Франкліна і отримала запрошення у Версаль – навчати основам скульптури сестру самого Людовика XVI Єлизавету. При королівському дворі Марія працювала дев’ять років. Поки не почалася Велика французька революція.

Власне, за переказами воскові постаті й розв’язали конфлікт. Паризькі бунтівники витягли з виставки Куртіуса фігури герцога Орлеанського та міністра фінансів Некера і публічно на площах їх спотворювали. Солдати відкрили по бунтівниках вогонь.

Це стало початком не лише зміни французького устрою і падіння Бастилії, а й кардинальної зміни в житті Марі Грошхольц

Експонати з кімнати жахів сучасного музею “Мадам Тюссо”
ТА, ЩО БАЧИЛА МЕРЦІВ

Майстриню воску та її вчителя Філіпа Куртіуса заарештували ледь не в перші дні революції – за співпрацю з королівською сім’єю. Марі хотіли навіть стратити, встигли поголити налисо перед гільйотиною. Але раптово помилували: один з ватажків революціонерів її впізнав, згадав про її дивовижний талант «оживляти» у воску мертвих. Їй доручили ліпити посмертні маски страчених – така собі тодішня «фотографія» аристократів і видатних революціонерів.

Марі з Куртіусом «оселяють» у в’язниці з купою тіл. Вона працювала просто в підвалах, куди складали відрубані голови. Серед них були Людовік XVI, Марія-Антуанетта, Робесп’єр. Саме вона зробила зліпки їхніх облич. І саме тоді – на неймовірній кількості мерців – набила руку і створила основу колекції, яка пізніше принесе їй статки.

Революція вщухала, «роботи» меншало, і Марії дозволили повернутися до мирного життя – додому з уже стареньким Філіпом. У 1794 році він помер, залишивши всі фігури своїй учениці. Так вона стала власницею найбільшої в Парижі колекції воскових фігур.

Марі також стала першою жінкою у Франції, яка отримала фінансову незалежність виключно завдяки власній роботі. А через рік, у свої 37, Марі вийшла заміж

Ліворуч – портрет мадам Тюссо. Праворуч – відтворена фігура мадам Тюссо, яка створює портрет гільйотинованої Марії-Антуанетти

Читайте також: Жіноча історія про Джейн Менсфілд, заздрість Лорен, окультизм та відсічену голову

ФРАНЦУЖЕНКА, ЯКА СТАЛА АНГЛІЙКОЮ

Обранцем Марії Грошольц став інженер-будівельник Франсуа Тюссо. Від нього Марі отримала лише милозвучне прізвище і двох синів.

Франсуа виявися невдахою: нічого не заробляв, натомість любив випити та грати у карти. Восковий бізнес дружини і без того постраждав від революції, тепер ще й гульвіса-чоловік просаджував усі гроші, які приносила колекція.

У цей час Марію знайшов німецький ілюзіоніст Поль Філідор, який ставив у Європі свої «фантасмагорії» за допомогою оптичних пристроїв і портретів знаменитостей того часу. Його шоу в Лондоні мало успіх, який Філідору хотілось підтримувати. Для цього потрібні були цікаві й нові експонати, а найбільша колекція була у мадам Тюссо.

Їй потрібен був заробіток. Марі не знала мови, на руках мала двоє дітей, але поїхала в Лондон, до Філідора. До Франції вона більше не повернулася.

«Фантасмагорія» їй не сподобалася. Мадам Тюссо винайняла кілька карет, купила альманах британських ярмарків і почала методично возити туди воскові обличчя страчених аристократів.

Її моторошне шоу швидко стало відомим і популярним. Марі об’їздила з ним усю Британію – від Лондона до Единбурга

Декораторки сучасного “Музею Тюссо” освіжають макіяж восковій фігурі, зліпленій з королеви Англії Єлизавети ІІ

Читайте також: Жіноча історія про гільйотинну стрижку, з якої почалася жіноча мода обрізати волосся

ВЛАСНИЦЯ АРИСТОКРАТІВ

На початку XIX сторіччя фотографія тільки зароджувалася, і воскові фігури були єдиною можливістю простих людей побачити на власні очі учасників історичних подій. Тому шоу мадам Тюссо користувалися такою популярністю.

Але далекоглядна Марія розуміла: інтерес до історії поступово згасатиме на відміну від інтересу до знаменитостей. І вона поповнювала колекцію восковими копіями англійських політиків, аристократів та зірок. Мадам Тюссо зібрала справжній аншлаг, виставивши фігуру оперної співачки Марії Малібран – тодішньої зірки, тільки-но та померла. За першої можливості купила коронаційну мантію короля Георга IV і карету Наполеона, якими прикрасила свої експозиції. В її колекції були леза з тих самих гільйотин, якими під час революції рубали голови членам королівської родини.

Марія не просто відтворювала образи – вона робила їх максимально реалістичними і доповнювала історичними артефактами і влаштовувала помпезні виставки в кращих залах британських міст. У 1835 році вона заробила достатньо коштів, щоб заснувати постійний музей у Лондоні, на розі Бейкер-стріт.

У 1838 році Марі отримала найвищу честь – сама королева Вікторія дозволила їй зробити зліпок свого коронаційного образу

Музей воскових фігур “Мадам Тюссо” у Лондоні

Читайте також: Жіночі історії: про ніч зрад, “хатинки кохання” та інші секстрадиції різних народів

МІЛЬЙОНИ З ВОСКУ

Навіть у похилому віці Марія Тюссо любила сидіти на вході до свого музею та особисто брати плату за вхід. Щоправда, в останні роки життя їй було важко: вона страждала від астми. У квітні 1850 року Марія Тюссо створила власну воскову фігуру і… незабаром померла. Наче відчувала.

Її бізнес перейшов двом синам. У 1920-х роках музей мадам Тюссо став товариством з обмеженою відповідальністю, у 1970-х його придбала компанія S. Pearson and Son, у 1990-х – компанія Tussauds Group, яка відкрила кілька закордонних філій. Зараз їх 22, не рахуючи музею в Лондоні.

Музей, створений колись донькою ката, розрісся до тематичних парків і атракціонів: Tussauds Group володіла часткою в компанії, що будувала колесо огляду London Eye. Тоді ж із музеїв мадам Тюссо зникли загородження – відвідувачі могли підходити й торкатися фігур.

Змінивши кількох власників, у 2007 році Tussauds Group придбала компанія Blackstone Group за 1,9 мільярда доларів. У 2019 рік бренд «Мадам Тюссо» коштував вже 28 мільйонів. Фунтів стерлінгів!

І все це завдяки жінці, яка навчилася ліпити з воску відрубані голови. Сама вона казала, що просто прагла зберегти історію та людей, адже від них зазвичай нічого не залишається. І це правда. Адже віск живе довше…

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: