5 травня 1921 року Коко Шанель запустила у продаж аромат Chanel № 5, який став позачасовим символом елегантності й бездоганного смаку. Хоча спрогнозувати це було важко – парфуми були геть нетиповими, і навіть Коко мала сумніви. Втім, вона пішла на маленьку хитрість – спершу дарувала новий аромат лише обраним, своїм подругам із вищого світу Парижа. А вже потім стала продавати його у бутику Chanel.

Чутки про ексклюзивну новинку швидко розлетілися, і невдовзі всі мріяли заволодіти нею. Незабаром виник і таємний клуб поціновувачок Chanel № 5, що зробило аромат ще більш популярним.

Пізніше, після другої світової, коли Париж був звільнений, у бутики вишикувалися черги американських солдатів, які хотіли привезти у подарунок своїм дружинам саме Chanel №5. Та й зараз цей парфум – один із найбільш відомих, впізнаваних і продаваних, хоча йому вже понад 100 років.

Маркетологи стверджують, що кожні 30 секунд у світі продається один флакончик аромату. Тож саме час згадати найцікавіше про культовий Chanel № 5

Черга солдатів під бутиком Chanel
РЕВОЛЮЦІЙНА ІДЕЯ

Аромат Chanel № 5 став революцією й новою епохою у парфумерії. Власне, так і задумувала Коко Шанель: хотіла створити парфуми, несхожі на жодні інші. Парфуми, які б передали її власний стиль та індивідуальність і водночас підкреслили чуттєвість і багатогранність сучасної жінки.

Ідея створити такий парфум виникла у мадемуазель Коко під час зустрічі з друзями в Монте-Карло. Опісля вона одразу зв’язалася з парфумером Ернестом Бо, який був не лише майстром своєї справи, а й експериментатором (зокрема, цікавився синтетичними компонентами, які не наслідували б природу, а ніби суперечили їй, зокрема з альдегідами). Шанель розповіла йому про те, що саме хоче.

Коко поставила перед ним завдання, дослівно: «Створити аромат, який пахне як жінка, а не як троянда». Вочевидь, парфумер впорався

Коко Шанель і Ернест Бо
ОДА ЛАКОНІЧНОСТІ

Простий флакон Chanel №5 відрізнявся від вигадливих, щедро прикрашених золотом тогочасних пляшечок з ароматами. Він більше асоціювався з чоловічим, аніж з жіночим парфумом. Водночас, як і маленька чорна сукня Chanel, висловлював ідею свободи й функціональності. До речі, й сам флакон став легендою – з 1959 року виставлений у Музеї сучасного мистецтва в Нью-Йорку.

Назва теж була скромною. У той час назви парфумів навіювали фантазії про розкоші, а тут на тобі – №5, та й усе. Це руйнувало всі стереотипи. Подейкують, що назва виникла тому, що Коко вибрала п’ятий зразок парфумів із запропонованих  парфумером – просто тицьнула у нього пальцем. А може, й тому, що вона вважала 5 своїм щасливим числом.

Відомо, що Коко Шанель запускала всі свої колекції п’ятого числа п’ятого місяця – на удачу

Коко Шанель, одна з найсміливіших жінок свого часу

Читайте також: «Тіні забутих предків»: цікаві факти про зйомки, заборону дітям до 16 і трембіти у літаку

УНІКАЛЬНА КОМПОЗИЦІЯ

Точний склад парфуму досі невідомий. У ньому близько 80 компонентів, причому чільних (базових) нот нема. Повністю розгадати композицію неможливо, але в ній вгадується поєднання квіткових мотивів: іланг-ілангу, бергамоту, жасмину, ірису, конвалії, троянди… І, оскільки це перший синтезований парфум (раніше аромати створювались лише на основі природних компонентів), всі ці інгредієнти посилені альдегідами.

Кажуть, в одному флаконі Chanel №5 – 12 троянд і 1000 квіток жасмину. Коко Шанель залишилась вірною собі: почувши, що найдорожчим компонентом парфуму є абсолю жасмину, вирішила використовувати його в більшій концентрації, щоб все було по-справжньому розкішно. Що ж до троянди, вона теж непроста.

Спеціально для Chanel №5 вирощують особливий сорт троянди – центіфолію (або граську, травневу). З неї роблять абсолю троянди, що є фірмовим знаком аромату

Найдорожчий компонент парфуму – абсолю жасмину

Читайте також: Валентина Саніна: киянка, яка одягала Голлівуд і Грету Гарбо, а та відбила у неї чоловіка

РЕКЛАМНА КАМПАНІЯ

Власне, вже сама ідея популяризувати парфум через тогочасних інфлюенсерів була інноваційною. Як і те, що Коко чи не першою, хто дала аромату власне ім’я і власною ж персоною позувала для його промо в номері готелю Ritz – ніхто краще за неї не міг втілити дух тієї епохи.

Пізніше для реклами Chanel №5 знімалися виключно зірки, а над рекламними фото чи відео працювали відомі фотографи й режисери. Доклався до реклами Chanel № 5 й ікона поп-культури Енді Уорхол – він створював шовкографію із зображенням флакона.

До речі, перший рекламний відеоролик Chanel № 5 став найдорожчим з усіх, створених у той час. Його зняв у 1969 році режисер Річард Аведон, і для нього був спеціально написаний сценарій.

Ролик тривав усього кілька секунд, але виглядав як мініфільм. І коштував шалених грошей

Коко Шанель в рекламі Chanel №5

Читайте також: Chervona Kalyna: новий український аромат, який втілює наш незламний дух і нашу неповторну природу

МУЗИ CHANEL №5

Одною з найперших палких шанувальниць аромату була Мерилін Монро. Її фраза про те, що вона лягає в ліжко, «одягнувши» лише кілька крапель Chanel № 5, стала культовою.

Пізніше обличчям парфуму (це завжди була і честь, і джекпот) були такі відомі акторки та моделі, як Сьюзі Паркер, Катрін Деньов, Кароль Буке, Маріон Котіяр, Одрі Тоту, Ніколь Кідман, Жізель Бюндхен, донька Ванесси Параді й Джонні Деппа Лілі-Роуз Депп. Часом поміж них проскакували й чоловіки: зокрема у 2012 році Chanel № 5 представляв Бред Пітт. Один із останніх рекламних роликів Chanel № 5 презентує танець Маріон Котіяр на поверхні Місяця.

Він був знятий незадовго до 100-річного ювілею аромату з тонким натяком – успіх Chanel №5 триватиме ще не одну сотню літ і, цілком можливо, вийде за земні межі

Мерилін Монро з флаконом Chanel № 5

«Парфуми – невидимий, але незабутній модний аксесуар: він повідомляє про появу жінки і продовжує нагадувати про неї, коли вона пішла», – полюбляла казати Коко Шанель. Так воно і є: вона давно пішла, а її аромат все продовжує й нагадує.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: