Жіночий концерт у філармонії: прем’єра в Україні творчості Клари Шуман-Вік
Крім її музики, прозвучать також твори композитора Йоганнеса Брамса, присвячені їй: молодший на 14 років, Брамс був палко закоханий у Клару
Крім її музики, прозвучать також твори композитора Йоганнеса Брамса, присвячені їй: молодший на 14 років, Брамс був палко закоханий у Клару
У Національній філармонії 14 грудня буде ґендерно збалансована програма: прем’єра в Україні Концерту для фортепіано з оркестром Клари Шуман-Вік. Концерт пройде під орудою Наталії Пономарчук – це не перша спроба диригентки збалансувати репертуарну палітру класичної музики. Не так давно у виконанні оркестру звучали твори Фанні Мендельсон, сестри Фелікса Мендельсона, низку проєктів було присвячено іменам сучасних українських композиторок.
Зрештою, «жіноча» композиторська творчість нині ні для кого не є дивиною. Та зовсім не так було двісті років тому, коли народилася Клара Жозефіна Вік, донька знаного лейпцизького музичного педагога Іоганна Готлоба Фрідріха Віка, що згодом стала дружиною композитора Роберта Шумана. Кларин батько хоч і приділяв велику увагу музичній освіті доньки, але бачив у ній передусім віртуозну піаністку. При тому, що писати музику вона почала досить рано. Зокрема, роботу над Концертом для фортепіано з оркестром ля мінор розпочала 1833 року – 14-річною дівчинкою!
«Одного разу я повірила, що в мене є талант до творчості, але мені довелося розлучитися з цією ідеєю. Жінка не повинна бажати бути композитором – у жінок ніколи не було такої можливості», – писала Клара. Тодішні стереотипи щодо ролі жінки утверджував і музичний критик Карл Фердинанд Бекер, заявляючи, що про критику Клариних творів не може бути й мови, адже вони написані дамою… Ганс фон Бюлов, прогресивний, здавалося б, музичний діяч того часу, видатний диригент і піаніст, про композиції Шуманової дружини сказав: «Я не вірю в іменник жіночого роду – творець».
Втім, якою б не була інерція сприйняття творчості жінки у ХІХ столітті, Клара Шуман, яка була видатною піаністкою свого часу, знаною менторкою мистецтва гри на фортепіано, лишила після себе значну композиторську спадщину. Це, зокрема, два фортепіанних концерти, фортепіанне тріо, численні твори для фортепіано, композиції для голосу. «Немає більшої радості на світі, ніж складати музику і слухати те, що в тебе вийшло», – писала вона.
Концерт для фортепіано з оркестром ля мінор Клари Шуман-Вік прозвучить у виконанні Київського камерного оркестру за участю солістки Марії Пухлянко. Вперше в Україні!
Крім музики Клари Шуман, прозвучить присвячена їй Йоганнесом Брамсом Серенада №2 для камерного оркестру. Молодший за Вік на 14 років, Брамс був закоханий у неї. Листи композитора до далекої коханої (подекуди доволі відверті), сповнена ніжності й світла. Оркестрова Серенада – оце й усе, що лишилося від того почуття, хоч і без взаємності…