Ми хоч і вважаємо себе дуже мудрими, але таки ведемося на ці приховані і поширені маніпуляції. Коли – оп! – не згледілися, як погодилися на невигідний проект, профітькали півзарплати на туфлі, вибовтали таємницю. Все це добре вивчив американський психолог Роберт Чалдіні і в книзі «Вплив: психологія переконання» описав серед іншого три хитрі прийоми, на які ми всі легко «купуємося».

1. Нав’язана взаємність або «Я тобі, ти мені»

Колега раптом запопадливо почала робити вісім у кабінеті каву: «Ви, бідненькі, голови не піднімаєте», в магазині – з чого б це – три гелі для душу по ціні одного, син – яке диво – рветься перепилососити всю квартиру. У 10% все це справді робиться щиро, але у 90% з цілком конкретним наміром: колега набирає бали для свого підвищення, магазин скидає залежані гелі, а син завтра попроситься до друга на ночівлею До речі, навіть жуйка у ресторані, яку приносять разом з рахунком, спосіб збільшити розмір чайових.

2. Ефект обраності або «Ти краща за інших»

Елементарне: похвалить чоловік – і все, ти поплила: і вареники його улюблені ліпиш, і на рибалку відпускаєш 🙂 Або побачиш на біг-борді оте «Ти варта цього» і вже стоїш на касі з невиправдано дорогою і дико червоною помадою в руках, тому що «ну а що, хіба я не можу собі дозволити?»

А славетне шефове: «Наталочко, ви наш найкращий спеціаліст, лише вам можемо доручити цього клієнта» – і через себелюбство місяць мордуєшся з найгіршим клієнтом світу.

3. Неприйняття втрати або «Просто спробуй»

Шматочок сиру на промодегустації, тестовий масаж в салоні, новий фасон сукні чи навіть мамині котлетки І все – незручно не купити, не замовити, не доїсти. Знайоме, правда? Протидія таким маніпуляціям, пише Роберт Чалдіні, – в одній простій істині: ви нікому нічого не зобов’язані.

І наступного разу, коли колега захопиться усім робити каву, а промоутер закликатиме «Просто спробуйте» – ми посміхнемося і подумки собі скажемо: «Я мудріша, я не поведуся» 🙂 А ви, дівчата?

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: