Кадр з фільму “Почни спочатку”

Разом з колегами ми проводимо щонайменше 8 годин на день, п’ять разів на тиждень – це довше, ніж з рідними, друзями і навіть з власними дітьми. Закономірно, що атмосфера на робочому місці впливає на наше життя й почуття сильніше, ніж «погода в домі». І якщо в дім ми не пускаємо неприємних для нас людей, то обмежити їх в колективі часто не під силу, не всі ж є директорами або заввідділом.

Що робити з такими «шкідниками», через яких і на роботу подекуди йти не хочеться? Клінічний психолог Марія Птушкіна виділила 11 найпоширеніших типажів токсичних колег і запропонувала способи їх нейтралізації.

Герой праці

Його часто ставлять іншим як приклад. Приходить на роботу раніше за всіх і затримується допізна, на зв’язку 24/7, без свят та вихідних – горить, живе та дихає справою компанії. При цьому він зовсім не скаржиться, а якщо й скаржиться, то з явним відтінком гордості: «Так, я не спав три дні, зате вчасно дав звіт!», «Так, я чотири роки не був у відпустці, бо не можу собі дозволити так неефективно витрачати час».

Чим небезпечний. Герой ставить завищені вимоги і до себе, і до кожного у команді. Якщо ви не готові працювати нарівні з ним або хоча б прагнути до цього, до вас ставитимуться зі зневагою.

З героєм доводиться не просто працювати, а й розділяти його специфічну філософію. Зазвичай це щось із серії «не втомився – не попрацював», «фіксований робочий графік – для ледарів». Він культивує нездорову атмосферу вічних авралів та трудових подвигів, що призводить до вигоряння та нервових зривів.

Чому так поводиться. У житті героя праці немає нічого значущого, немає інших справ. Навіть якщо є сім’я, бачить він її трохи частіше, ніж у свята. Це людина або з величезними амбіціями, або з непомірним почуттям обов’язку. Перший вид трудоголіків прагне стати найкращим у своїй сфері. Другий надмірно намагається бути правильною, доброю і корисною людиною.

Як нейтралізувати. Якщо ви не готові гарувати нарівні з ним, його симпатію можна завоювати повагою до його подвигів. Він, швидше за все, справді чудовий спец. А ще герой може стати чудовим учителем для початківця.

Йому подобається ділитися знаннями і відчувати себе значущим. Втім, позначати межі все одно доведеться

Кадр з фільму “Почни спочатку”
Людина у футлярі

Це людина, яка дуже любить забороняти й обмежувати. Правила та норми для неї означають більше, ніж живі люди. Таких персонажів часто можна зустріти в юридичному чи фінансовому відділах. Серед таблиць та звітів вони почуваються, як риба у воді. Але втручання у цей чіткий порядок людського чинника – емоцій, неточностей, помилок – може серйозно вивести «футляр» з рівноваги.

Чим небезпечний. Така людина, точніше її занудство – головний “кайфолом” у неформальній компанії. А в робочому процесі він бракує будь-які сміливі та ризиковані, на його консервативний погляд, починання. Він замордує скрупульозними вимогами до звітності й не пробачить жодного неакуратно оформленого чека.

Чому так поводиться. Людина у футлярі – не просто відповідальна, педантична і консервативна. Вона ще й дуже тривожна. Забороняє, обмежує і перестраховується з остраху, що справді щось піде не так: в організації, а отже і в неї будуть проблеми. Ця завбачливість певною мірою зрозуміла, адже легковажній людині не доручили б роботу з фінансами. Але тривога може бути перебільшеною, і під заборону може опинитися що завгодно – просто про всяк випадок.

Як нейтралізувати. Напевно, найпростіша стратегія – ввічливо вислухати думку, можливо навіть погодитися на словах і… зробити по-своєму. Або пошукати в організації інших прихильників своїх ідей.

Грати на території «футляра» марно: опір лише зміцнить його в думці, що витівки небезпечні і потребують заборони

Злий жартівник

Він вважає себе товариським і веселим хлопцем, але насправді його гумор отруйний. Від віртуозно вміє висміяти, принизити та знецінити – все під прикриттям жарту. За жертву обирає слабших за себе: молодих і невпевнених співробітників, особливо дівчат.

Чим небезпечні. Страждає від жартівника і жертва, і атмосфера у колективі. Йому нерідко вдається розколоти колег на два табори: на тих, хто глузує, і тих, кому дістається.

Чому так поводиться. Навіть якщо жартівник – сивочолий батько сімейства, у душі він залишається школярем. Як і багато задирак, він невпевнений у собі і підкріпляє самооцінку кепкуванням для самоствердження. Його логіка є примітивною, як у шкільного хулігана: або я принижую, або мене. «Опускаючи» когось, він почувається крутішим і сильнішим. А позаяк робить він це “несерйозно”, то нічим не ризикує.

Як нейтралізувати. В ідеалі колектив має засудити таку поведінку. Адже без гучного (або мовчазного) схвалення глядачами жартівник втрачає свою головну мотивацію. Подружитися з ним можна, якщо ви покажете, що вважаєте його дотепним і готові слухати його байки (але при цьому не брати участь у булінгу). Якщо вас дістали нападки гумориста, спробуйте заручитися підтримкою того, кого він побоюється чи поважає.

А якщо ваша кар’єра не залежить від «жартівника», можна піти на відверту конфронтацію. Найбільше він боїться того, що робить сам, – публічного приниження.

Якщо вам вдасться зачепити жартівника, швидше за все, він побоїться надалі з вами зв’язуватися

Кадр з фільму “Почни спочатку”
Інфантил

Інфантильні співробітники безініціативні та нав’язливі. Вони шукають в офісі статусного покровителя і в будь-яких незрозумілих ситуаціях ховаються за його потужну спину – ніби «усиновлюються» до досвідченіших колег, непомітно перекладаючи на них частину своєї відповідальності. Іноді вони зловживають своєю привабливістю, щоб мотивувати інших виконувати їхні обов’язки.

Чим небезпечні. Головна зброя інфантила – проста маніпуляція: розрулюючи його завдання, ви почуваєтеся крутішою і розумнішою. Так непомітно ви берете на себе відповідальність. І якщо колись спробуєте її з себе скинути, вас вже не вихвалятимуть, а звинуватять: адже він/вона на вас так сподівався, а ви підвели!

Крім того, інфантили демонструють відданість, підтакують формальним або неформальним лідерам колективу і «кусають» тих, хто лідером незадоволений.

Чому так поводиться. Інфантильні люди, швидше за все, були виховані надмірно турботливими чи авторитарними батьками. Вони не відчувають себе дорослими і потребують покровителів, які б замінили їм маму. Щойно такий знайдеться, інфантили сміливішають настільки, що сідають на шию.

Як нейтралізувати. Якщо інфантил молодий і недурний, великі шанси, що він все-таки подорослішає. Не заважайте цьому, тобто не вирішуйте за нього його проблеми. Тут чудово діє принцип «дати вудку, а не готову рибу»: покажіть раз, як треба робити, і усуньтеся.

Якщо ж інфантильний колега вибрав вас своїм покровителем, не тіштеся: це не щира дружба, а використання ваших ресурсів, поки вони у вас є.

Тримайте з інфантилом офіційну дистанцію та не дозволяйте зайвого

Священна корова

Всім відомо, що хороша людина – не професія. Однак майже в кожній великій організації є люди, які не виконують жодних особливих функцій, крім того, що вони чимось дорогі для керівництва. Не обов’язково родичі. Найчастіше зустрічаються «ветерани», які зробили багато корисного для компанії… років 20 тому. І просто не вистачає духу з ними попрощатися.

Чим небезпечні. У спілкуванні «священні корови» можуть бути різними – як пощастить. Але вони не справляються з повсякденними обов’язками. А це означає, що їхню роботу регулярно доводиться виконувати іншим або розгрібати наслідки їх помилок. Їхнє неробство нерідко деморалізує колектив, адже ніхто не хоче працювати «за того хлопця».

Як нейтралізувати. Хоч як би вам хотілося, навряд чи вдасться позбутися цього колеги, якщо це не вдалося нікому за попередні 20 років. Пряма конфронтація зашкодить вам, а не «священній корові». Швидше за все, доведеться змиритися з таким станом справ.

Намагайтесь не опинятися зі “священною коровою” в одній команді чи на одному завданні

Кадр з фільму “Почни спочатку”
Drama Queen

У неї «все складно»: то грандіозні успіхи, то епічні провали (за її словами). Спочатку ви їй співчуваєте, потім розумієте, що це звичайний для неї стан. На роботі у таких «королев» завжди дедлайн, «все на вчора», а кожен другий клієнт «найважчий у житті».

Якщо така людина очолює проєкт, то робочий процес перетворюється на гостросюжетну драму: завдання виникають раптово, вирішуються в останній момент, і все це під емоційні «промови» головного актора.

Чому так поводиться. Ми маємо два способи мислення: раціональний та емоційний. У здорових людей вони більш-менш збалансовані. У королев та королів емоційне завжди переважає. Вони вразливі й чутливі і часто спочатку реагують, а лише потім підключають розум.

Чим небезпечні. Королеви драми вміють створити в офісі атмосферу хаосу та нервової напруги. Їх надмірна емоційність заразлива: ви й не помітите, як самі почнете панікувати через дедлайн і цілком повсякденні завдання.

Як нейтралізувати. Діліть кожну «катастрофу» на два (а то й на п’ять) і не втягуйтеся у вир емоцій. Намагайтеся зберігати спокій і суворо дотримуватись фактів.

Якщо ви зможете врівноважити емоції “королеви драми” раціональною поведінкою, вона, дуже ймовірно, зменшить свій «розряд емоцій» і виявить до вас повагу

Пліткар

Навіть у напруженому графіку він знайде можливість побалакати на сторонні теми. Вона/він все знає (або думає, що знає) про сімейні колотнечі колег, приватне життя, а про внутрішні новини компанії обізнаний ще до їх появи.

Чому так поводиться. Нерідко це просто дуже соціальна, балакуча людина, якій нудно в робочих буднях. Її балаканина часто їй же і шкодить. Частині пліткарів перемивання кісточок допомагає почуватися кращим. Найгірше, коли пліткар навмисно збирає компромат, щоб використати собі на користь.

Чим небезпечний. Пліткар не просто розповідає зайве і не вчасно, а ще прикрашає чутки своїми домислами, отже повністю дезінформує.

Як нейтралізувати. Не варто з такою людиною щиро про щось говорити – ні про себе, ні про внутрішні справи компанії, ні про інших колег.

Зберігати інформацію в секреті пліткар не в змозі, просто змиріться з цим. Хоча в іншому це може бути непогана людина

Кадр з фільму “Почни спочатку”
Маніпулятор

У відповідь на безневинне запитання маніпулятор вигукує: «Як можна було про це не знати, не розумію!» або «Могла б і здогадатися». А на зауваження, навіть ввічливе та об’єктивне, відповідає наїздом. Спілкування з такою людиною завжди залишає неприємний осад: вас накриває відчуття провини, сорому, незручності, хоч ви не зробили нічого поганого.

Маніпулюють так чи інакше практично всі. Але у справжніх маніпуляторів це головний спосіб комунікації і робочої, і приватної.

Чому так поводиться. Причина маніпуляцій – невміння або небажання говорити про свої наміри та потреби відкрито. Швидше за все, голова такої людини забита токсичними стереотипами на кшталт «Якщо я визнаю свою помилку, значить, я невдаха», «Просять про допомогу лише слабаки» або «Потрібно бути кращим з кращих». Маніпулятор може спеціально каламутити воду, щоб збити співрозмовника з пантелику або через жагу до влади.

Чим небезпечні. Маніпулятор шукає вразливі місця співрозмовника та безцеремонно тисне на них, щоб зробити його покірнішим. Для колег, які не наростили товсту броню, це досить болісно. А коли така людина керує колективом, в офісі процвітає дідівщина та розростається тіньова влада, заснована на негласних правилах та неформальних стосунках.

Як нейтралізувати. Для початку потрібно навчитися бачити маніпуляції та фільтрувати їх як шумовий фон. Пряма відкрита комунікація – ваше все. Спокійно та нейтрально уточнюйте завуальовані прохання та закиди: «Що саме ти хочеш сказати? Яких помилок я припустився і як саме їх потрібно виправити?» Будьте правильним та чесним занудою. Маніпуляторів це вгамовує.

Застосовувати до маніпулятора його ж прийоми варто, тільки якщо ви не менш спритний маніпулятор. Інакше він швидко покладе вас на лопатки

Людина з важким характером

У вас третій день не працює нормально пошта, але ви ніяк не наважитеся звернутися до сисадміна. Ви вже знаєте, що, перш ніж отримати допомогу, доведеться вислухати потік незадоволення та критики.

Чим небезпечні. У кожному колективі є люди, яких мало хто наважиться зайвий раз потурбувати. Вони гордовиті, саркастичні і не втрачають нагоди вказати іншим на недоліки. Через це робота може сильно гальмуватися, а вразливі працівники втрачатимуть мотивацію.

Робити зауваження таким колегам іноді боїться навіть начальство: цей тип здатен так огризнутися так, що пошкодує навіть керівництво.

Чому так поводиться. Ця людина має серйозні проблеми з самооцінкою. Вона підживлює її, принижуючи інших. Можливо, причина в комплексі самозванця: людина не почувається досить компетентною для своєї посади. Або, навпаки, его і відчуття власної значущості настільки роздуті, що всі інші вважаються тупими і невдячними.

Як нейтралізувати. Майте на увазі, що ваше питання для людини з важким характером – це просто можливість піднестися, нічого особистого. Чітко дотримуйтесь робочих завдань, ввічливо просіть необхідне і не виправдовуйтесь. Іноді такому персонажу можна підіграти: якщо ви зобразите простачка, що прийшов за допомогою до «гуру», він буде задоволений.