Попри війну та виклики сьогодення, жіноче підприємництво тримає темп розвитку. Жінки адаптуються до нових умов, отримують нові знання, формують партнерства й налагоджують експорт. ГО «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі» за підтримки програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» проаналізували, як змінилося жіноче підприємництво у 2023 році, та продемонстрували оновлені результати в дослідженні «Портрет українських жінок-підприємиць». Його мета – виявити потреби й головні проблеми жіночого підприємництва та спрямувати ресурси на його розвиток.

«Ситуація у країні та гендерні зміни у світі, безумовно, змінюють і будуть змінювати жіноче підприємництво в Україні. І надалі буде збільшуватися кількість жінок у бізнесі. Зросте їхня кількість у сферах, які традиційно вважалися чоловічими, – логістика, виробництво, будівництво. Респондентки також вважають, що жіночий бізнес буде більш орієнтований на соціальну відповідальність, цінності ментального здоров’я й екології, – сказала виконавча директорка ГО «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі» Ірина Титарчук, презентуючи дослідження. – Головне завдання держави та громадських організацій – підтримати жіночий бізнес, що розвивається. Для цього необхідно забезпечити доступ до фінансових ресурсів, нарощувати грантові програми й освітні ініціативи, впроваджувати програми перекваліфікації та розвитку бізнес-навичок жінок і надалі докладати зусиль для досягнення гендерної рівності».

Ірина Титарчук

У період із 2021 по 2023 рік кількість жінок у бізнесі збільшилася на 43%

Ірина Титарчук презентує «Портрет українських жінок-підприємиць»

Протягом цього часу найбільше підприємиць вибирають форму ФОП, і їхня частка зростає. Зазвичай це бізнес у форматі самозайнятості, без співзасновників або співробітників.

Водночас частка ТОВ зменшилася з 22% у 2021-му до 15% у 2023 році. Такі показники, з одного боку, говорять про прагнення легалізації своєї діяльності та свідомий вибір брати відповідальність за свій бізнес. З іншого ж, розвиток ФОПів залежить від особистих фінансових ресурсів, а не від створення робочих місць або інноваційних продуктів.

Попри сталі проблеми непрогнозованості й підвищених ризиків, підприємиці зазначають, що відчувають зростання підтримки та можливостей для себе. Частка тих, хто говорить про значне погіршення ситуації в бізнесі, з 2021 року зменшилася вдвічі –  до 14% станом на 2023-й. Водночас перспективність зазначають 24% підприємиць, порівняно з показником 8% у 2021-му. Це досить позитивні зміни на тлі загальної картини жіночого підприємництва, де більшість продовжує вести бізнес попри ускладнення.

«Результати дослідження показують, що українські жінки-підприємниці не лише адаптуються до нових умов, а й знаходять шляхи для розвитку своїх бізнесів навіть у складних обставинах. Вони активніше подаються на грантові програми, розширюють знання та виходять на нові ринки. Це свідчить про їхню гнучкість до змін та готовність шукати нові можливості. Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» підтримує проактивних жінок-підприємниць, надаючи їм необхідні ресурси, створюючи простір для розвитку партнерств і набуття нових навичок, що, зі свого боку, сприяє зростанню їхнього бізнесу», – говорить Олеся Залуська, керівниця програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».

Як і у 2021 році, жінки знаходять себе у сфері торгівлі, послуг, освіти, креативної індустрії, HoReCa та інших

Тенденцією останнього року стало збільшення послуг у сфері освіти, що стало відповіддю на актуальність онлайн-навчання. Зросла також частка жінок в агропромисловому комплексі й IT-індустрії.

З початком війни багато українських підприємиць були змушені виїхати з України й адаптуватися до нових реалій ведення бізнесу за кордоном. Згідно з аналітикою, найбільша частка (31%) жінок продовжують управляти бізнесом в Україні дистанційно, що говорить про готовність працювати у складних умовах і підтримувати економіку власної країни. Водночас 22% змінили напрямок діяльності в новій країні та розвивають нову справу, що свідчить про здатність адаптуватись і знаходити нові шляхи зростання.

Однак не всі змогли подолати виклики, які постали перед бізнесом. Про тимчасове припинення діяльності в Україні говорять 22% респонденток, що є показником впливу нестабільної ситуації на можливість ведення підприємницької діяльності.

Жіночий бізнес вирізняється гнучкістю, креативністю, увагою до деталей і підвищеною відповідальністю перед працівниками та родиною. Намагаючись уникати зайвих фінансових зобов’язань, 85% жінок віддають перевагу власним коштам перед кредитним при відкритті бізнесу.

Демонстрація відео про українських підприємиць під час презентації дослідження

Така тенденція говорить про зростання фінансової самостійності підприємиць, особливо коли йдеться про сімейну справу

Презентація дослідження «Портрет українських жінок-підприємиць»

Також у 2023 році зросла частка жінок, що для започаткування бізнес-діяльності використовували грантове фінансування. Це пов’язано з впровадженням в Україні державних грантових програм, зокрема «єРобота», грантів для розвитку малого та середнього бізнесу від Українського фонду стартапів (USF), жіночого акселератора «Відважна», грантів від Українського ветеранського фонду, національного акселератора «Власне» тощо.

Попри те, що майже весь бізнес опитаних жінок зосереджений в Україні, для кожної з них роль експорту стає дедалі важливішою. Підприємиці розглядають не лише країни ЄС, але й ринки США, Великої Британії та Канади.

Під час презентації додатково для визначення можливостей і перспектив розвитку жіночого підприємництва в Україні організовано панельну дискусію під модерацією засновниці та CEO Happy Monday Анни Мазур. Учасницями панельної дискусії були: Наталія Саркісян, голова ГО «Повертайся додому»; Аліна Сердюк, співзасновниця бренду одягу byMe; Крістіна Ніколаєнко, співзасновниця компанії «Залізо»; Інна Фурман, СЕО & Founder 3D UTU.

Спікерки панельної дискусії Крістіна Ніколаєнко, Інна Фурман, Анна Мазур

Загалом участь у презентації дослідження «Портрет українських жінок-підприємиць» взяли представники і представниці бізнесу, державних органів влади та громадських організацій

Учасниці презентації дослідження «Портрет українських жінок-підприємиць»

Нагадаємо, що програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» підтримує український бізнес із метою підвищення конкурентоспроможності на внутрішньому ринку України й на міжнародних ринках, допомагає в розбудові спрощеного та прозорого бізнес-клімату, а також забезпечує українські компанії можливостями скористатися перевагами міжнародної торгівлі.

Усі фото надані ГО «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі».