В Україні жіноче підприємництво стає все більш різноманітним і впливовим.  Загалом з початку війни відкрилося близько 400 тисяч ФОПів, кожен другий з цих бізнесів – жіночий. Що спонукає українських жінок попри надскладні умови та небезпеку розпочинати власну справу, які це бізнеси та як ком’юніті допомагає бути успішною, поговорили з трьома фіналістками онлайн програми UWE Hub 3.0.


ЮЛІЯ ВЕСЕЛОВСЬКА
засновниця проєкту “Юльча Непосидюча”,
авторські гастрономічні тури Україною

Війна – це той час, коли ти не знаєш, чи прокинешся завтра. І це потужний поштовх нарешті спробувати підприємництво. Коли, як не зараз! – ділиться Юлія Веселовська. Вона завжди захоплювалася подорожами, часто мандрувала сама та збирала навколо себе друзів.

Згодом зрозуміла, що хоче перетворити своє захоплення на основну діяльність: “Напередодні Нового 2022 року я звільняюся з основної роботи, загадую бажання, що це буде найкращий рік в моєму житті, подумки вже планую два тури Україною, один Європою…  І тут – війна”.

Майже рік Юлія нічим не займалась, згодом почала шукати якесь ком’юніті з підприємницьким духом, яке б її надихнуло та підтримало. Так вона знайшла U&WE Hub і вирішила податися на онлайн-програму з підприємництва: “Тепер я розумію, що до цього розглядала свою справу як улюблене хобі, а не як успішний бізнес. Навчання дало мені потужну прокачку підприємницького духу, лише після нього я почала свій бізнес називати бізнесом, а клієнтів – клієнтами”.

Наразі Юлія організовує авторські та гастрономічні тури Україною та збирає навколо себе клуб “непосидючих” – схожих за вайбом та поглядами людей

П’ЯТЬ ПОРАД
від Юлії Веселовської для тих,
хто попри війну хоче почати власну справу

1.

Мій поворотний момент стався тоді, коли я чесно відповіла собі на питання: чи це улюблене хобі чи я будую бізнес? Тому що якщо це бізнес, на якому я маю заробляти, тоді варто інтегрувати абсолютно інший підхід ніж той, коли я організовувала подорожі для друзів.

2.

Позбудьтеся перфекціонізму, навчіться делегувати та підсилюйте себе професіоналами. Краще не ідеальне, але зроблене, ніж ідеальне та не зроблене. Бо поки ви доводите все до омріяного ідеалу, ваші конкуренти заробляють кошти і вдосконалюють свій продукт на основі реальних відгуків клієнтів.

3.

Не працюйте безкоштовно, вчіться отримувати гроші за свій час і також винагороджувати інших. Пам’ятаю, я ледь свідомість не втрачала, коли вперше виставляла рахунок за свої тури. Але треба йти туди, де страшно, і шукати причину. В мене це виявився синдром самозванця.

4.

Якщо ви не можете продати свій продукт собі, ви не продасте його нікому. Вкрай важливо вірити в свій бізнес. Тому я намагаюсь постійно розвивати навички самопрезентації та продажу своїх послуг.

5.

Намагайтеся оточити себе людьми, схожими за цінностями, ідеями та цілями. Коли я зрозуміла, що вже виросла зі свого середовища, то почала шукати нове мотиваційне оточення. Синергія людей, які будують власну справу, здатна творити чудеса. Так я знайшла однодумиць, професійну підтримку та “бізнес-погляд” на свою справу, а разом з тим нових клієнтів і партнерів.


ЛІНА САБАЙТЕ
співзасновниця бренду
туристичного та бігового спорядження
GoFar equipment

Вона навчилась сприймати складні обставини як можливість. Ліна та її хлопець Андрій почали розвивати свій бізнес саме під час коронавірусу, коли увага людей різко змістилася в бік здоров’я й активного способу життя.

Ліна та Андрій з Криму, закінчили географічний факультет і кожного року ходили в гори. Спочатку самі, потім з друзями, згодом почали водити людей — так і виникла ідея зручного якісного туристичного спорядження: спальники, сумки, одяг. Тепер їх продукцію використовують професійні спортсмени під час трейлів та марафонів, а спальники та туристичне спорядження мають попит у багатьох поціновувачів подорожей.

Коли почалася війна Ліна та Андрій, як і всі, не знали, що робити, призупинили діяльність, майже не вели соцмережі, донатили на ЗСУ. Згодом за кілька місяців дуже обережно написали, що вони працюють, можете звертатись, і клієнти потроху почали повертатися.

На навчання з підприємництва Ліна вирішила для того, щоб отримати професійний погляд та знання, яких їм не вистачало для розвитку бізнесу. Адже в стані самозайнятості можна застрягти на невизначену кількість часу, якщо не починати конкретні кроки з розвитку та масштабування. На перемогу взагалі не очікувала, але стала однією з фіналісток, і тепер їх бізнес отримає консультаційні послуги та експертну підтримку на суму до 4 тисяч доларів для розвитку бізнесу.

Ліна завдячує успіху свого бізнесу гармонійному партнерству

ЧОТИРИ ПОРАДИ
від Ліни Сабайте для тих,
хто попри війну хоче почати власну справу

1.

Порада, яку б дала собі, коли ми тільки починали бізнес – з самого початку займатися плануванням та стратегією розвитку. Наївно вірити в те, що “все саме якось складеться”. Звичайно, складеться, але краще контролювати цей процес і мати уявлення про те, куди ви рухаєтесь і чого хочете досягти.

2.

Дуже важливо бути справжнім фанатом своєї продукції або послуг. Це може здаватись банальним, але люди завжди розпізнають фальш. Якого б класного маркетолога ви не найняли, якщо ви самі не впевнені в тому, що робите, це буде помітно. Ми створили наш перший товар – поясні сумки для бігу – в першу чергу для себе, а тепер взагалі не уявляємо як можна без них обходитись на пробіжках”.

3.

Зручно починати бізнес з людиною, з якою у вас різні сильні та слабкі сторони. Ідеальна команда – та, в якій кожен учасник розбирається краще за інших в якійсь певній сфері. Наприклад, в нашому випадку, я відповідаю за бізнес-процеси та маркетинг, а мій партнер Андрій – за розробку продукції та її вдосконалення.

4.

Важливо завжди прислухатися до думки покупців. Тому що в момент, коли ми самі не були впевнені, чи потрібна зараз комусь наша продукція, саме наші клієнти нас підтримали. Крім того, зворотний зв’язок – багатьма недооцінений інструмент для розвитку бізнесу. Саме відгуки клієнтів допомагають постійно проводити роботу над удосконаленням та ставати для своєї аудиторії чимось більшим, ніж просто бренд.


КАТЕРИНА ЛУКІНА
співзасновниця ТОВ Bimba

Вона разом з подругою наважилась відкрити не просто власний бізнес, а заснувати під час війни перше українське видавництво манги та східної літератури. Причому з подругою познайомилась… у Tik-Tok.

Під час зустрічі вони обидві з запохленням розповідали про своє хобі, що вже за місяць не роздумуючи зареєстрували товариство з обмеженою відповідальністю Bimba.

Катерина закінчила MBA в Польщі, майже з відзнакою, тому в принципі знала що таке бізнес і як його будувати. Але в теорії. Окрім того, оскільки навчалася за кордоном, то не знала, як працює фінансова і бухгалтерська система в Україні.

Дівчата написали бізнес-план і почали стукати до інвесторів. Як і очікувалося, видавничий бізнес нікому не був цікавий, особливо під час війни, коли всі дотації йдуть на підтримку країни та ЗСУ. Кредити в банках під нашу спеціалізацію також не давали, тож ми всі дружно почали дуже багато працювати, щоб профінансувати спочатку перший друк книжки, а згодом і купівлю перших прав.

Наразі, через рік після заснування, у них, як для аматорів, які не знали нічого про видавничий бізнес, є професійна і віддана своїй справі команда, ліцензія, за яку боролися майже рік, кілька контрактів, розвинуті соцмережі, фоловери, реальні продажі й ще більш амбітні плани.

П’ЯТЬ ПОРАД
від Катерини Лукіної для тих,
хто попри війну хоче почати власну справу

1.

Не бійтеся йти в невідоме. Ми були дуже амбітні, бо не знали нічого, абсолютно нічого про цю сферу. Якби я тоді знала стільки про видавничий бізнес, контракти, як працює книжкова палата, друкарні, як складно отримати ліцензію, то наша розмова так і залишилась би натхненною розмовою. Дуже радію, що ми наважилися пуститися в цю авантюру.

2.

Будьте готові бути самі для себе інвесторами. Окрім того, що ми багато працюємо у своєму видавництві, ми також багато працюємо, щоб фінансувати це видавництво.

3.

Знайдіть однодумців, бажано таких же завзятих фанатів своєї справи. В нас є професійна команда – літредактор, верстальник, перекладач, коректор, дизайн-верстальник, але ми не професійні видавці. Єдине, що нас відрізняє від інших, це те, що всі ми – фанати свого діла. Можливо тому в нас так добре працює інтуїція, так добре йде спілкування, ми ставимось до них, як до таких самих як ми. Зрозумійте свою аудиторію, де вони сидять, чим цікавляться, які жарти їм подобаються, якою мовою вони розмовляють. До речі, зі своїми підписниками ми спілкуємося  виключно мемами.

4.

Постійно навчайтеся, адже якщо ви підете в підприємництво, навчатися доведеться постійно і всьому. Коли я йшла на навчання до U&WE Hub, мене цікавили дві теми, а в результаті я отримала багато більше, ніж очікувала.

5.

Ставтеся до себе і своєї справи зі здоровою долею гумору. Ми – самоіронічне видавництво, якому гейтери радять перестати постити історії про культуру і нарешті купити ліцензію, щоб не плакати. Якби ми ставилися до цього серйозно, то наш трамвай нікуди б не поїхав. А так я завжди кажу, що у Бімби (бімба означає “трамвай” з познанського діалекту, а сам трамвай за формою нагадує ієрогліф “читати” японською) дуже класне майбутнє, бо наш трамвай їде напряму і напролом, і навіть якщо з’їде з рельс, то все одно поїде далі.

Дізнатися більше про можливості U&WE Hub: навчальні програми, історії учасниць, анонси відкритих подій та багато інших форматів на сайті U&WE Hub.