Керолайн Кріадо-Перес, авторка книги «Невидимі жінки»

Дівчата, а ви помічали, що майже все в сучасному світі – автівки, туалети, навіть автобусні зупинки – спроектовані з урахуванням користувача-чоловіка? І наслідки цих рішень і речей далеко не завжди роблять життя жінок-користувачок простішим. Іноді вони його скорочують.

Про це написала у своїй книзі англійка Керолайн Кріадо-Перес, назвавши її символічно – «Невидимі жінки» або «Invisible Women. Exposing Data Bias in a World Designed for Men». Вона, до речі, вже продається в українських книжкових інтернет-магазинах. У Великобританії дослідження пані Керолайн визнане кращою науково-популярною книгою 2019 року. Кріадо-Перес взагалі відома своєю активною діяльністю в сфері захисту прав жінок.

Протягом свого життя Керолайн постійно виявляла, що більшість речей, якими ми користуємося, ігнорують фізіологічну різницю між чоловіками і жінками і культурно обумовлені нюанси. Йдеться не лише про вбиральні в клубах і театрах і не лише про стандарти температури в офісі (комфортна для чоловіка 40 років вагою 70 кг). Керолайн виявила і описала в своїй книзі прорахунки значно серйозніші.

Жінка за кермом

Наприклад, при автомобільних аваріях жінки на 47% частіше отримують важкі травми, ніж чоловіки. В нас на 71% вища ймовірність отримання травм середньої тяжкості.  Гинуть жінки на 17% частіше. Ця статистика враховує ріст, вагу, використання ременя безпеки і тяжкість зіткнення. У чому причина перекосу? Керолайн Кріадо-Перес вважає, що в стандартах безпеки, орієнтованих на чоловіка. Адже є ряд відмінностей між водіями двох статей: в середньому ноги у жінок коротші, вони сидять ближче до керма і скла, а це не «стандартна посадка водія». Так, інженери намагаються робити поправку на жіноче тіло, але часто це половинчасті рішення. Стандартний манекен (чоловік, 177 см, 76 кг) для тестів безпеки був просто пропорційно зменшений у розмірах, без урахування інших важливих відмінностей.

«Ліниві» жінки

Керолайн Кріадо-Перес влучно зазначає, що часто при виявлені якихось недоліків проблему шукають в жінках, а не в тому, чим саме жінкам запропоновано користуватися. Авторка наводить ще один приклад: з подачі ООН для африканок, які страждають від чаду примітивних печей на кухні, інженери розробили нові, енергоефективні. Але жінки ними майже не користуються. Чоловіки-інженери закидали, що жінки просто лінуються переходити на нове і перенавчатися. Хоча причина жіночої байдужості до новинки в іншому: готування в нових печах забирало більше часу, якого багатодітній жінці і так бракує. Окрім того, для нових печей жінкам доводилося дрібніше колоти дрова, а це не всім по плечу.

Обкладинка книги “Невидимі жінки”
Небезпечна безпека

Чоловіки і жінки по-різному сприймають безпеку місць загального користування, йдеться у книзі Керолайн Кріадо-Перес. За даними Департаменту транспорту Великобританії, 62% жінок бояться ходити багаторівневими паркувальними майданчиками. 60% бояться чекати поїзд на платформах, а 49% – автобус на зупинці. Відповідні цифри для чоловіків: 31%, 25% і 20%.

Сумна статистика говорить, що жіночі страхи – не безпідставні фобії. До правоохоронних органів постійно звертаються жінки після домагань чи інцидентів з сексуальним підтекстом і навіть гвалтувань на згаданих ділянках. Щоб таких злочинів не було, достатньо перемістити, скажімо, зупинку на кілька десятків метрів у більш безпечне для жінки, освітлене, людне місце.

Чоловічі бізнес-правила

У книзі «Невидимі жінки» описано ряд рішень, законів і процедур, які погіршують ситуацію для жінок і позначаються на їхньому здоров’ї, доході та кар’єрі. Дослідження Boston Consulting Group, опубліковане в 2018 році, показало: в середньому жінки – власниці бізнесу отримують менше половини обсягу інвестицій, які дістаються колегам-чоловікам. Але при цьому жіночі підприємства вдвічі прибутковіші. На кожен долар фінансування жіночі стартапи приносять 78 центів прибутку, чоловічі – лише 31 цент.

Сподіваємося, ці та інші факти, зібрані в «Невидимих жінках», сприятимуть змінам, і наш світ надалі проектуватиметься з урахуванням жіночих форм, параметрів, бажань і здібностей.

За матеріалом Forbes.