Пабло Пікассо

Пабло Руїс-і-Пікассо – іспанський і французький художник, скульптор, графік, театральний художник, кераміст і дизайнер. Один з основоположників кубізму. Митець викликав до життя багато наслідувачів, він мав винятковий вплив на розвиток образотворчого мистецтва в XX столітті. Згідно з оцінкою Музею сучасного мистецтва (Нью-Йорк), Пікассо за своє життя створив близько 20 тисяч робіт.

Ледь не на половині з них зображені жінки – різні образи тих, з ким Пікассо пов’язували і серйозні почуття, і роки дружби, разові романи й відданість усього життя. Художник купався в увазі жінок, але кожен свій крок «звіряв» лише з однією… Власне, вона й створила – буквально і у переносному значенні генія, яким захоплюється світ. Її роль досліджує Оксана Тодорова у своїй книзі «Історії про кохання і натхнення. Муза, менеджер чи тиран? Роль жінки в житті відомих художників». Замовити книгу можна за посиланням – в ній зібрано 10 історій кохань знаменитих митців, від Гогена до Пікассо. Йому й присвячуємо чергову статтю нашого циклу «Жінки великих художників»…


Майбутній геній

Від першого дня народження Пабло його мати була впевнена: її первісток стане видатною людиною. Своєю безумовною вірою вона змогла переконати й сина в його неминучому сходженні на вершину. «Якщо вибереш кар’єру військового, то обов’язково станеш генералом, а якщо підеш у ченці, то в майбутньому станеш папою Римським!» — так казала мати.

“Портрет мами” авторства Пабло Пікассо

Саме ця жінка сформувала у сина нереально високу самооцінку і віру в його винятковий талант

Картина Пабло Пікассо “Муза”

У дитинстві, укладаючи сина в ліжко, вона розповідала йому казки, які сама вигадувала, надихаючись емоціями і згадуючи події минулого дня. Через роки Пабло Пікассо використав таку саму техніку. Він говорив, що казки з дитинства пробудили в ньому бажання творити, надихаючись емоціями одного дня. Він вмів інтерпретувати і сублімувати їх в образи і колорит своїх картин. І Пікассо дійсно став великим живописцем. На цьому шляху багато важила професія батька, хоча геній Пабло розкрила все ж його мати — донья Марія.


Право на власний погляд

Пікассо почав малювати з самого дитинства. Перші уроки художньої майстерності він отримав у свого тата — вчителя малювання Хосе Руїса Бласко, і незабаром досяг в цьому успіху. Пабло ввібрав ази творчості і засвоїв закони класичного живопису, а також отримав велику практику, домальовуючи лапки голубам на картинах батька.

Батько Пікассо мріяв, що син продовжить династію викладачів, і перші роботи
Пабло, написані в класичному стилі, дійсно викликають захоплення своїми світлом, монументалізмом, прописаністю деталей.

Картина Пабло Пікассо “Перше причастя”

У вісім років він написав свою першу серйозну картину олійною фарбою — «Пікадор», — з якою не розлучався протягом усього життя

Картина Пабло Пікассо «Пікадор»

До того ж ці картини мали великий формат, що вимагало особливої майстерності. Батько сподівався на майбутнє сина в традиційному живописі і у сфері освіти, та Пабло вибрав інший шлях. Зміни, які відбувалися в той період в арт-просторі, вплинули на його вибір стилю у творчості. Але тато сприйняв уподобання сина надто категорично, в результаті тінь батька переслідувала художника протягом усього життя. По суті, кожним своїм твором він доводив батькові право на власний вибір і нової мови живопису, доводив, що можна йти своїм шляхом.


Шлюб по-російськи

Пікассо був пристрасним іспанцем, темпераментним і мегапродуктивним. Він залишив у спадщину тисячі творів. Митця протягом його тривалого й насиченого життя надихала не одна жінка, але тієї єдиної, яку б він назвав музою всього життя, він так і не знайшов. Та кожна нова муза відкривала неповторний період його творчості. Коли геній закохався в балерину Ольгу Хохлову, йому сказали, що на російських жінках одружуються — вони не можуть бути коханками. Пікассо так і зробив. Він домігся руки і серця Ольги. Згідно зі шлюбним контрактом, половина його майна в разі розлучення переходила дружині.

Фото Ольги Хохлової та картина Пікассо “Портрет жінки з горностаєвим коміром (Ольга)”

Наречені відвідували численні світські бали, але ідилія тривала недовго

Портрети Ольги Хохлової авторства Пікассо

Хохлова домоглася того, що Пікассо писав її портрети у класичній манері: вона хотіла бути гарною на картинах, не сприймала його новаторський стиль. А потім стала претендувати і на свободу, якої художник не зміг поступитися. Ольга була нав’язливою і не відрізнялась мудрістю.

Пікассо пішов від дружини, але розлучення так і не оформив. Вона часто влаштовувала сцени в публічних місцях, бігаючи за ним по пляжу з дикими криками. Але Пікассо залишався байдужим до бажань жінки. А коли йому повідомили, що вона померла, не знайшов часу навіть на те, щоб попрощатися. Мудрість для жінки часто є важливішою за красу…


Круговерть білявок і брюнеток

Потрібно зауважити, що Пікассо не відрізнявся відданістю дружині. Так, одного разу перед входом в «Галері Лафаєт» він познайомився з сімнадцятирічною Марією-Терезою Вальтер. У них почалися стосунки, які тривали вісім років і зберігалися в секреті від дружини. Марія-Тереза стала його моделлю і музою для картин і скульптур та незримо супроводжувала родину Пікассо.

Але Марію-Терезу теж наздогнала доля жінки, яку зраджують. Пікассо закохався в Дору Маар, фотографа-сюрреаліста і свою натурницю.

Картина Пікассо “Портрет Марія-Терези” і фото Марія-Терези Вальтер

Одного разу Вальтер і Маар випадково зустрілися в студії Пікассо, коли той малював «Герніку»

Фото Дори Маар, картина Пікассо «Жінка, яка плаче»

Пізніше Пікассо зізнався, що він був цілком задоволений ситуацією, бо запекла конкуренція між двома дамами йому лестила. І коли вони зажадали, щоб він обрав між ними одну, Пікассо дав їм можливість розібратися самим. У цей момент між двома жінками почалася запекла бійка. Пікассо описав це як «один з найкращих спогадів». І звичайно, цей досвід і кожну кохану він зобразив у своїй творчості. На картинах Пікассо зображує Дору як брюнетку у стражданнях, наприклад, картина «Жінка, яка плаче». А Марію-Терезу представляє як її діаметральну протилежність — яскраву блондинку.


Шлюб за великим коханням

Другою дружиною Пабло Пікассо стала Жаклін Рок. Вона була його музою. Шлюб тривав одинадцять років, аж до самої смерті Пікассо.

Дивно, як розвивався їхній роман. Пабло Пікассо вперше побачив Жаклін, коли їй було двадцять шість років, а йому виповнилося сімдесят два. Він почав приходити до неї. Зображення Жаклін стали з’являтися на картинах художника через рік після знайомства. Ці портрети, на яких ми бачимо жінку з перебільшеною шиєю і котячим обличчям, — творча інтерпретація реальної Жаклін.

Картина Пікассо “Сидяча жінка в турецькому костюмі” і фото Жаклін Рок

Поступово, від картини до картини, її темні очі і брови, високі вилиці, і класичний профіль стали наповнюватися впізнаваними деталями

Портрети Жаклін Рок авторства Пабло Пікассо

Він приходив до неї щодня. Намалював на її будинку голуба. Кожен день дарував їй одну троянду, поки через пів року вона не погодилася зустрічатися з ним. Коли його перша дружина Ольга Хохлова померла, овдовілий Пікассо отримав право вступити в новий шлюб. З Жаклін вони одружилися тільки через шість років. Художник створив понад 400 її портретів — більше, ніж зображень будь-якої іншої своєї коханої. Можливо, в Жаклін він усе ж знайшов ту саму, яка стала для нього єдиною.


Головна жінка всього життя

Безперечно, Марія Пікассо посідала перше місце серед безлічі жінок, які пройшли через життя її сина. Саме вона створила його геній силою своєї безумовної любові, віри й підтримки. І їй випала рідкісна щаслива доля Геніальної Матері, яка прожила яскраве і захопливе богемне життя і при цьому зуміла залишитися найріднішою людиною, незамінним другом і вищим авторитетом для сина.

Марія Пікассо з сином Пабло

А ще Марія мала великий вплив на Пабло при виборі не тільки друзів, а й жінок

Портрет матері Пікассо, автор Пабло Пікассо

Познайомившись з Ольгою Хохловою, мати Пікассо сказала: «Бідна дівчинка, ти навіть не знаєш, на що себе прирікаєш. Якби я була твоєю подругою, то порадила б тобі ні в якому разі не робити цього. Мені здається, жодна жінка не зможе бути щасливою з моїм сином. Він належить собі і нікому більше». Ольга здалася Марії занадто слабохарактерною, щоб стати гідною дружиною для її геніального сина. І час довів, що мама не помилялася.


Улюблений художник викрадачів

Як показав час, завдяки цілеспрямованості та «деспотизму» матері Пабло Пікассо не повторив долі батька, а став одним із найзнаменитіших і найбагатших живописців світу. Навіть автограф на його творах був прізвищем матері, а не батька.

За експертними оцінками, Пікассо — найдорожчий у світі художник: тільки за один 2008 рік ціновий індекс його полотен на ринку творів мистецтва (річний обсяг аукціонних продажів) склав $ 262 млн.

Картину Пікассо «Алжирські жінки» продали навесні 2015 року в Нью-Йорку за $ 179 млн

Картина Пікассо «Алжирські жінки»

Ця картина (фр. Les Femmes d’Algers) стала найдорожчою картиною з усіх проданих на нью-йоркському аукціоні.

За результатами опитування 1,4 млн читачів, проведеного газетою The Times у 2009 році, Пікассо — найкращий художник за останні сто років. Також його полотна посідають перше місце за «популярністю» у викрадачів.

Життя геніїв сповнене цікавинок. Прочитайте також про сімейний “трикутник” Вінсента Ван Гога, його брата та його дружини або про Клода Моне, його законну дружина і дружину… його сусіда — також отримаєте задоволення!