Моніка Белуччі, Dolce & Gabbana
Моніка Белуччі у рекламній кампанії Dolce & Gabbana

Можливо, те, що техніку п’яти чому придумав засновник «Тойоти», є легендою. Інакше цей Сакіті Тойода (чи як там його) міг розбагатіти не на автомобільній, а на цій психологічній техніці. Вона теж допомагає зрушити з місця і не «буксувати», прокручуючи одну й ту ж проблему, як застрягле в канаві колесо. «Чомусь з чоловіком почалися сварки», «Чомусь донька з’їхала в навчанні», «Чомусь колега уникає розмов» – знайомі «чомусь», правда?

Так от, коли з’являлися такі «чомусь», цей Тойода нібито змушував своїх підлеглих п’ять разів відповідати на питання «чому?» – послідовно і логічно.

До речі, чому п’ять чому?

Бо приблизно стільки другорядних шарів «накривають» першопричину проблеми. Це вже не Тойода придумав, це так психологи кажуть. Навіть радять в особливо складних випадках відповіді записувати у стовпчик зі стрілками від одного «чому» до іншого. І відповідати коротко і чесно. І не переводити «стрілки» на когось іншого – зосередитись тільки на своїй ролі у проблемі. А це якраз найважче.

Ну, наприклад…

Банально, але: «я нічого не встигаю на роботі».

  • 1. чому? – бо багато справ
  • 2. чому? – бо колеги постійно щось просять зробити, доробити, переробити, за них передусім
  • 3. чому? – бо я не вмію їм відмовляти
  • 4. чому? – бо не хочу з ними заїдатися, вони ще ті «доброзичливці»
  • 5. чому? – бо невпевнена в собі і боюся втратити місце.

Є? Проблема не в купі справ, а у невпевненості. Це чесна відповідь, а раз вона є, то буде і правильне рішення: або далі мовчки тягнути лямку, або собі ж сказати «досить!».

Так можна «розчомукати» будь-яку проблему: і контри з сестрою, і недомовки чоловіка, й капризулі дитини, і претензії мами. Як і те, чому ви досі не спитали себе «чому?» 🙂

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: