Красива справа: як створити й розвивати власний косметологічний бізнес
Інтерв'ю з Оленою Бердинською, власницею української косметологічної компанії Flosal
Інтерв'ю з Оленою Бердинською, власницею української косметологічної компанії Flosal
Творити красу – найкраща у світі робота, робити красивими жінок – тим паче. Саме тому багато сучасниць цікавляться тим, як розпочати власний косметологічний бізнес. А ті, хто вже має салон, студію чи центр, мріють досягти успіху і стати лідерами ринку.
Що для цього потрібно, що найважливіше в такому делікатному бізнесі, що найважче, що не враховують майбутні косметологи й початківці, як не лише втриматися на ринку, а десятиріччями залишатися кращими – про це можна прочитати купу підручників і прослухати десятки лекцій, а можна поспілкуватися лише з одним, але досвідченим фахівцем – з Оленою Бердинською, людиною, яка в косметичному бізнесі вже понад 20 років, яка власноруч створила косметологічну компанію Flosal і з 2002 року займається, серед іншого, навчанням косметологів. Її колись невеличкий Центр естетичної медицини розрісся до потужного, успішного бізнесу з постачання в Україну найкращих косметичних препаратів, з розробки технологій їх застосування та підготовки косметологів.
За освітою Олена економіст, працювала головним бухгалтером і фінансовим директором у великій компанії. У певний момент зрозуміла, що досягла стелі у цій професії, і постала перед вибором: заглиблюватися у фінанси, складну аналітику й біржові операції або пробувати освоїти щось нове. Наприклад, перетворити своє хобі, свою мрію на свою професію.
Її хобі з ранньої молодості була косметологія. Вперше Олена відвідала косметолога в 17 років – мала проблемну шкіру, і з того часу незмінно залишалася клієнтом косметологів, активно цікавилася цим напрямком. Коли опинилася на роздоріжжі – подальша робота за фахом чи мрія, вона обрала мрію.
У 2002 році, коли я відкрила свій косметологічний центр, естетична медицина була в новинку. Навіть лікарям, яких я запрошувала на роботу, доводилося пояснювати, що це таке. На першому етапі Центр займався не лише косметологією, а й усім, що так чи інакше пов’язане зі шкірою: шлунково-кишковий тракт, гінекологія, ендокринологія.
Зрозуміло, я цікавилася тематикою, відвідувала виставки і якось побачила ін’єкції. Це була «точка неповернення» – я захопилася ними тут же. Одразу зрозуміла, що за ін’єкціями майбутнє, адже вони забезпечують швидкий і довгостроковий результат.
Я запровадила ін’єкційну косметологію у своєму Центрі, захопила нею своїх лікарів, і потім це вилилося в бізнес з дистрибуції препаратів, необхідних для косметологічних процедур.
Наша основна спеціалізація як дистриб’ютора – ревіталізація. Її ми дотримуємося всі 19 років існування. Сам термін ревіталізація означає наступне: vita – життя, re – зворотний напрямок. Тобто суть цього терміна – відновлення.
Ревіталізанти створюють для клітин шкіри сприятливе середовище для активного поділу. Завдяки цьому процесу судини краще забезпечуються кров’ю, шкіра ущільнюється, стає пружною, здоровою. Тобто ревіталізація – це і краса, і профілактика старіння, і підтримка здоров’я шкіри.
Спершу ми представляли тільки одну компанію. У 2011 році провели ребрединг: у нас з’явилися різні марки, і це розширило наші горизонти.
З приводу складнощів… Вони завжди були – простих часів я не пам’ятаю. У бізнесі легко не буває, спочивати на лаврах не вийде.
Зараз ми – зріла, доросла компанія, з історією, з репутацією, відома усім косметологам. Майже 80% українських фахівців з косметології практикувалися у нас – пройшли хоча б одне навчання.
Таких результатів кілька, і головний – ін’єкції з екзотики стали буденністю. У тому ж далекому 2002 році я переконувала всіх, що скоро це стане звичним явищем. Мені мало хто вірив. Але я не здавалася: знала, що одного разу ін’єкції стануть рутиною. І ось це відбувається на моїх очах! Я маю нагоду бачити, як настає майбутнє.
Ще один результат, яким я пишаюся, – ревіталізація з допомогою Flosal стала однією з наймасовіших і затребуваних процедур. Ми були її адептами, знайомили з нею професійну спільноту, і на цей час можна сміливо стверджувати, що Україна за кількістю ревіталізантів попереду всієї Європи.
Досягненням вважаю й те, що українські косметологи – одні з кращих у світі, і в цьому теж є заслуга Flosal. Адже, як вже казала, 80% з них навчалися у нас.
З того, що хотілося б ще реалізувати… Напевно, найважливіше зараз завдання – підвищити загальну культуру в ін’єкційній косметології. Спостерігаю засилля неякісних, несертифікованих препаратів, і ми постійно боремося з фальсифікатом.
Також бачу результати некоректно застосованих косметологічних процедур: перекачані губи, перекачані вилиці тощо. Обличчя дорогої алкоголічки – це не те, до чого ми прагнемо. Красива, правильна ін’єкційна косметологія – це не про надмірності, а про природність і естетику.
Ще одна нагальна проблема галузі – косметологи, які практикують, не маючи медичної освіти.
Планування на 10 років зараз неможливе. Пандемія стала маркером, який показав всю крихкість нашого буття – зараз живемо в стані абсолютної нестабільності й турбулентності. Але ми однозначно бачимо себе як диджиталізовану компанію, яка полегшує споживачеві вибір косметолога і препаратів. Компанію, яка розвиває ринок косметології. Компанію – абсолютно надійного партнера.
Почнемо з того, що наш бізнес – це середина ланцюжка бьютібізнесу. На початку стоїть виробник, потім ми, як продавець і вчитель, потім косметолог. Ми – дистриб’ютори, а це серйозний, складний, системний бізнес, який вимагає знання логістики та інших бізнес-процесів.
Мій секрет успіху в тому, що я – фанат косметології, люблю свою справу, вона мене надихає, з одного боку. А з іншого боку – це системна, щоденна, клопітка праця. Ну і, звичайно, ніхто не виключає елемент удачі. Якщо пазл склався, все виходить.
Головна особливість у тому, що ми продаємо емоції, ми продаємо мрію. Це естетична медицина, де немає традиційних хворих. Це особливі пацієнти, які хворіють красою. І це той вірус, який приємно підхопити.
Всі наші співробітники залучені в процес: вони тестують препарати, виступають як моделі на навчанні, ми преміюємо кращих. У нас всі стають красивими й доглянутими жінками.
Що залишається за кадром – ускладнення, алергічні реакції, розчарування від результату. Це трапляється у разі неправильної ін’єкції або через некваліфікованого спеціаліста – те, від чого ми захищаємо ринок. При нібито багатому виборі важко знайти гідні препарати, які будуть не тільки безпечними, а й результативними. За кадром також – тисячі годин навчання косметологів: як колоти, кому колоти, куди колоти.
Наша робота завжди ведеться в трьох напрямках. Перший – препарати і технології, другий – люди, третій – процеси. Найскладніше і водночас найцінніше – люди. Можна мати прекрасні препарати, найкрутіші бізнес-рішення, але без людей все це не працює, ніхто твої геніальні ідеї не реалізує. Тому команда однодумців і лояльні віддані клієнти та косметологи залишаються в пріоритеті. Знаходити потрібних людей завжди складно, і це завжди джек-пот.
А вчусь я постійно. З’являються нові препарати, ускладнюються системи – іноді й не встигаєш за цим ритмом. Але ми розбираємося, вчимося самі й навчаємо інших.
Репутація дорожча за гроші і чесним бути вигідно. Я неодноразово свідомо йшла на фінансові втрати, щоб зберегти довіру своїх клієнтів. Якось втратила контракт з великою фірмою, тому що вона разом з якісним препаратом запропонувала неякісний. Я відмовилася його продавати. Мені пригрозили розривом контракту, і я на це пішла. Зате зберегла своє добре ім’я.
Ще був випадок, коли постачальник, якого я вважала перевіреним і надійним, запропонував партію неякісного товару і відмовився його забрати. Я втратила гроші, але не використовувала те, що вважала шкідливим. Втрачені гроші можна заробити. А втрачену довіру клієнтів повернути не можна. Тому якщо мета – працювати довго, то чесність – передусім.
Я сама жінка до мозку кісток. Тому жінки мені близькі та зрозумілі. Наприклад, нас часто накривають емоції. Для керівника важливо розібратися, що за ними криється: непроста сімейна ситуація, особисті проблеми, нереалізовані професійні амбіції. Кожен випадок унікальний. Потрібно розмовляти з людьми, я це весь час повторюю.
Косметологія – дуже персоналізований бізнес. Ми чітко розуміємо, кому продаємо, ми знаємо кожного клієнта, ми з ним вибудовуємо взаємини.
Крім того, це бізнес, який вимагає навчання і сервісу, тобто подальшої підтримки. Для цього створюється дуже складна система. А ще – це гра в довгу. Це не бізнес для швидкого заробітку. Ті, хто прагне легких грошей, швидко розчаровуються. Ошукати не вийде: в нашому бізнесі все будується на довірі й особистих стосунках.
Щоб я порадила… Більше довіряти собі. Я зробила багато помилок, коли слухала не себе, а інших. Недарма кажуть: послухай пораду і зроби так, як тобі підказує твоя інтуїція. Найбільших втрат і невдач я зазнала тоді, коли ігнорувала внутрішній голос. А він завжди мені підказував правильне рішення.
Красивий бізнес навчив мене, що чарівної таблетки молодості не існує – потрібно докладати зусилля. Як жінка я щаслива, що реалізувалася в тій сфері, яка мені близька і важлива. А як керівник вчуся постійно, це процес тривалістю в життя.
Те, що завдяки нам тисячі жінок вранці підходять до дзеркала і, дивлячись на своє відображення, стають щасливішими. Сяйво свого щастя вони несуть далі: передають своїм дітям, близьким, колегам. Щастя множиться. Що може бути важливішим? Для мене це найбільша цінність…