Жіноча історія про гільйотинну стрижку, з якої почалася жіноча мода обрізати волосся
Жінки вперше насмілися обтяти локони зовсім не заради краси, а заради політики
Жінки вперше насмілися обтяти локони зовсім не заради краси, а заради політики
Коротка жіноча стрижка в наш час – це щось звичне і буденне. Кожна друга сміливо обрізає волосся – під настрій, під сезон чи вік і носить зачіски на кшталт «боб», «гарсон», «каре» або коротенький «їжачок». А неповних триста років тому коротка стрижка не мала стільки красивих назв, лише одну – гільйотинна стрижка або волосся “а-ля Тит”. Жінки вперше насмілилися обтяти локони зовсім не заради краси, а для політичного акту – революційного. Про нього – наша традиційна недільна «жіноча історія» 🙂
Довге жіноче волосся споконвіку вважалося незмінним, невід’ємним символом жіночності. Його пов’язували не лише з вродою, а й з гідністю, силою. А скільки прикмет про жіноче волосся! Писали про них тут. Дівчата змалечку ростили косу і не обрізали аж до старості.
Відмовитися від довгого волосся вважалося чимось диким – таке могло статися лише як знак наруги або самозречення. Причому не лише в Україні, а в цілому світі, в Європі також. Що ж тоді підштовхнуло жінок піти на такий «акт» самовільно?
Хтозна, скільки б ще жінки берегли свої локони, якби у 1789 році в Парижі не взяли Бастилію – подія, з якої почалися великі революційні процеси, громадянські і соціальні зміни, крах абсолютної монархії, страти, сутички і акції протестів, зокрема, й серед тодішньої “культурної еліти”. Митці поставили в одному з найбільших театрів Парижа – Théâtre de la Nation виставу «Брут» за давно забутою і не дуже популярною однойменною п’єсою Вольтера. Цей твір не йшов у театрі майже 60 років з дня прем’єри у 1730 році.
До чого тут римський Тит
П’єса Вольтера розповідала про історичний факт часів Стародавнього Риму: як один із засновників Римської республіки Люцій Юній Брут засудив до смертної кари власних синів. Парубки змовилися і хотіли скинути батька. Військову підтримку заколотникам обіцяв цар етрусків Тулла, в доньку якого був закоханий найстарший син Брута – заколотник Тит. Його й стратили одним із перших за наказом батька і на його ж очах. У п’єсі Вольтера заколотник представлений як закоханий борець проти єдиновладдя.
Так от, про Вольтерівський образ Тита згадали французькі революціонери і в 1791 році відновили виставу «Брут». Його зіграв відомий тоді актор Франсуа-Жозеф Тальма. Коли він у фінальній сцені в костюмі римлянина з короткою стрижкою вигукнув: «Боги! Дайте нам краще померти, ніж стати рабами!» глядачі зустріли його оваціями. А наступного дня всі революціонери почали обрізати волосся à la Titus – у стилі Тита – на підтримку його гасла і революційних ідей.
Приклад чоловіків тут же почали наслідувати й жінки: вони, як відомо, були дуже активними учасницями Французької революції.
«Стрижку Тита» підтримали й ті, хто повстав проти «популярних» в революційні часи страт. Після так званої «Епохи терору» у Франції було страчено тисячі протестантів – усі на гільйотині. Перед тим, як вивести засудженого на ешафот, йому дуже коротко зрізали волосся на потилиці і обв’язували шию червоною ниткою – щоб позначити катові, де відсікати голову.
Революціонери, звісно, засуджували такі розправи і демонстрували це обрубаним волоссям на своїх головах – символічними гільйотинними стрижками. До того ж, одягали лахміття і влаштовували на вулицях так звані bals des victimes або бали жертв.
Французька революція тривала до 1799 року. За цей час коротке волосся вподобали не лише активістки революції, а й звичайні жінки. Мода на короткі стрижки набувала дедалі більш мирського, а не політичного підтексту.
Француженки оцінили, що за коротким волоссям легше доглядати, з ним “гігієнічніше”, воно не заважає не лише дертися на барикади, а й поратися по дому.
«Із зачіскою а-ля Тит ваше обличчя матимете значно витонченіший вигляд!», – таке оголошення розмістив у газеті невідомий перукар на початку XIХ сторіччя, рекламуючи свої послуги. Він навіть не здогадувався, що наприкінці того ж сторіччя вже четвертина європейок обріже волосся, а в XXІ – кожна друга жінка в світі. Навіть не підозрюючи про зв’язок із революціями і гільйотиною…
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: