Українські підприємиці-учасниці ініціативи Oplich на міжнародній виставці Ambiente

Об’єднанню Oplich – менш як рік, а він уже згуртував понад три десятки українських підприємств, створених жінками, організував кілька бізнес-воркшопів і представив українські товари на міжнародних виставках. Ідея такої ініціативи виникла під впливом війни та за запитом підприємиць.

Власними силами в нинішніх умовах підкорювати закордонні ринки, брати участь у міжнародних виставках чи презентаціях важко. Гуртом, при обопільній співпраці, залучивши донорську підтримку таке здійснити значно легше. Це добре розуміють в ініціативі Women IN, створеній громадським об’єднанням «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі». Його очільниця Ірина Титарчук уже не перший рік займається підтримкою українських жінок-підприємиць. У липні 2022 року в партнерстві з брендом YAKUSH і консалтинговою групою One Philosophy вона заснувала проєкт Oplich.

Журнал «Українки» дізнався про нього після виставки Ambiente – найбільшої у світі виставки споживчих товарів, яка щорічно проходить у Франкфурті-на-Майні. На ній був представлений окремий український стенд десяти українських брендів домашнього декору. Їхня участь стала можливою саме завдяки ініціативі Oplich – проєкт зібрав, організував та презентував наших виробників на Ambiente за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».

Ініціатива, яка заслуговує підтримки, поширення й розвитку. Про це ми й поспілкувалися з її співзасновницею Іриною Титарчук

Співзасновниця Oplich Ірина Титарчук
Ірино, завдання Oplich зрозуміле і важливе. А в яких напрямах воно реалізовується?

Основним напрямом Oplich є посилення співпраці між українськими підприємцями зі сфери креативних індустрій для розширення каналів збуту, виходу на міжнародні ринки та популяризації українських брендів у світі. Проте, окремо ми приділяємо увагу навчальним семінарам та менторським сесіям, відповідно до потреб учасниць.

Як розвивали Oplich? Хто першим доєднався, як «набирали» учасниць?

Проєкт розвивався стрімко. Всі координатори напрямів – від розробки лого та дизайну до відбору підприємиць – працюють як волонтерки. У нас є відповідальні за комунікацію та відбір брендів, дизайнерка з брендів та з візуального оформлення документів (каталог та різні брошури) тощо. У травні ми узгодили основні напрями співпраці та колектив і вже у липні ми стартували. Перші 10 бізнесів ми відібрали за сім днів:

She flowers — компанія, яка займається декором, композиціями, свічками із сухоцвітами та стабілізованими квітами;
Anzyhome — крафтова майстерня, де вручну створюються предмети домашнього декору та меблі;
YAKUSH — екологічне виробництво з переробленого гутного скла;
Luxury Linen — підприємство з виготовлення лляної постільної білизни та інших предметів побуту з льону;
Zvyazani — виробництво традиційних українських килимів ручної роботи в сучасному виконанні;
WOOD MOOD candles — виробництво дерев’яних свічок;
Vita Khaidurova (vita95art) — виготовлення виробів з кераміки;
YASYK — майстерня автентичного українського вишитого декору у сучасній інтерпретації;
Jane and Mery — виробництво виробів з гутного скла, живопис;
LoraShen — мануфактура декоративно-прикладної кераміки, виготовлення ваз, кашпо та ялинкових прикрас.

У команді організаторів – шість осіб. Наразі в ініціативі беруть участь понад 35 підприємств, ми налагодили співпрацю з трьома зарубіжними партнерами.

Кожен, хто хоче долучитися як учасник від бізнесу або підтримати Oplich, може заповнити форму для реєстрації за посиланням

Учасниця ініціативи Oplich на міжнародній виставці Ambiente
Хто вас підтримав?

Ми пишаємось співпрацею з Програмою USAID “Конкурентоспроможна економіка України”, яка підтримує стартапи й малі та середні підприємства (МСП) з метою підвищення їхньої конкурентоспроможності, а також забезпечує українські компанії можливостями скористатись перевагами міжнародної торгівлі. Наша співпраця почалася у 2019 році та триває досі. Ми маємо чудові результати і багато історій успіху жінок нашої спільноти.

Ще одним партнером, співпрацю з яким цінуємо, є нідерландська організація LifeLine Ukraine. Вже рік вона активно підтримує Україну через наставництво для жінок-підприємиць, надання обладнання та мікрофінансування, постачання неспоживчих товарів та енергетичних рішень (генераторів) у малому та великому масштабі, навчання за фахом ІКТ українських ветеранів та їх родин.

Уже 15 підприємиць отримали підтримку різного формату, ми запустили з ними веб-платформу WomenINTrade EUA, що має за мету сприяння масштабуванню бізнесу через експорт, менторство та мікрокредити.

Яка співпраця стала неочікуваною чи приємною?

Ми розпочинаємо співпрацю з однойменним проєктом O’plich – гастрономічною лавкою, міською бістрономією та баром, які дуже тепло відгукуються про наш проєкт Oplich. Як виявилось, засновники дуже давно хотіли запропонувати нам співпрацю, але їх повідомлення загубилось. Нам звідусіль надсилали скриншоти їх закладу із запитанням “а ви бачили…”. Тому, коли ми написали їм і, нарешті, зустрілись у всіх були мурахи від перспектив об’єднання двох ініціатив зі схожими не тільки назвами, а й цінностями.

Якими результатами найбільше пишаєтеся?

У межах проєкту Oplich організовано багато заходів щодо підтримки жінок-підприємиць в напрямі покращення бізнес-процесів, пошуку партнерів на зарубіжних ринках та використання додаткових можливостей по представленню продукції на міжнародних виставкових заходах. Це були семінари та навчальні воркшопи. За три місяці існування ініціативи ми провели 10 безплатних воркшопів.

Деякі учасниці ініціативи також долучені до інших наших проєктів, в рамках яких отримали фінансування в розмірі 1,5 млн грн на покращення діяльності

Учасниці ініціативи Oplich на міжнародній виставці Ambiente
Як ви організували участь українських брендів в Ambiente?

Ця ініціатива стала можливою за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Десять брендів ініціативи Oplich представили понад 100 виробів з асортименту своїх продуктів на цій міжнародній виставці. За 5 днів, які вона тривала, українські компанії провели 5 зустрічей щодо оформлення замовлень та співпраці, а також отримали 100 контактів потенційних партнерів та клієнтів.

Які ще міжнародні кооперації втілили?

У співпраці з LifeLine Ukraine задля пошуку партнерів на іноземних ринках, зокрема ринку Королівства Нідерланди, ми реалізували ряд проєктів:

  • Cosy Christmas Gift Basket – спільний кошик товарів українських жінок-підприємниць, які працюють у сфері креативних індустрій (домашній декор). 500 кошиків було продано на ринку Королівства Нідерланди до Різдва протягом 2-х тижнів.
  • WomenINTrade EUA – веб-платформа для налагодження ділових зв’язків між українськими МСП, власниками яких є жінки, та підприємцями Королівства Нідерландів.

Також наразі ми плануємо та узгоджуємо додаткові активності для учасниць проєкту Oplich. Зокрема, проведення поп-апу в співпраці з O’Plich – гастрономічною лавкою, міською бістрономією та баром в одному просторі. Ще у планах презентація продукції на міжнародній конференції New AG International Annual Congress, що проходитиме 18-19 квітня в Барселоні, Іспанія.

А що є особливим предметом гордості вашої ініціативи?

Співпраця та якість брендів-учасниць. Маємо гарні відгуки від покупців їх продукції та підтримку від партнерів.

Українські бренди та виробники – як би ви їх описали? Що намагаєтеся донести про них як певною мірою їхні промоутери?

Вони сильні, гнучкі, швидкі в прийнятті рішень. Ми доносимо основне повідомлення: українські бренди якісні та сучасні, українським бізнесам можна довіряти. Їх активне промотування пов’язано не тільки з війною та іншими викликами ведення бізнесу в складні часи, а перш за все з якістю їх продукції. Так буде і після нашої перемоги, і покупець має це розуміти. 

Своєю чергою і виробники мають розуміти: від їх активності та ефективних дій залежить їхнє майбутнє.

Проблеми ведення бізнесу – це не щось тимчасове або ситуативне, вони є завжди. Їх подолання та вирішення сьогодні визначають шлях бізнесу завтра

Учасниці ініціативи Oplich на міжнародній виставці Ambiente розповідають про українські бренди
Ви представляєте українські бренди за кордоном – яка там реакція, які коментарі чули?

Наша Cozy Christmas Gift Basket мала дуже хороші відгуки – як продукція найвищої якості. Вироби здивували клієнтів своєю функціональністю: сучасним дизайном та екологічними рішеннями. Міжнародна виставка Ambiente також показала активну зацікавленість українською продукцією, попри те що це, як зазначали відвідувачі, не дешевий товар. Тобто ціна в просуванні українських товарів на експорт не має бути вирішальною перевагою.

Часто, на жаль, промотуються одні й ті ж українські бренди, хоча є багато аналогічних, просто не розкручених. Чому так? І чи ви намагаєтеся якось змінити цю ситуацію?

Ми намагаємось підтримати різні/інші бізнеси. Ми їх не виділяємо за брендами, кількістю клієнтів або промоційних кампаній. Часто розкручений бренд може бути в боргах (або мати постійні касові розриви), а маленька кав’ярня в селищі фінансово стала і утримує персонал з п’яти осіб. А подекуди малий бізнес з великим потенціалом не хоче масштабуватись. Кожен шукає свій шлях. Щоб не бути голослівною назву вам п’ять українських брендів які не менш захоплюють аніж відомі і розрекламовані. Це Anzy Home, YAKUSH, Vesna, DARI jewelry, Vita Khaidurova.

На нашій платформі Women IN ми щомісяця розміщуємо список брендів, що засновані жінками, якими ми пишаємось і товарами яких користуємось

Стенд ініціативи Oplich на міжнародній виставці Ambiente
Чого, на вашу думку, не вистачає українським брендам?

Сміливості. Креативності. Часу на промоцію. Розуміння важливості бути видимими. Фінансової підтримки.

Чи самі носите, купуєте українське? Яке ваше останнє придбання?

Постійно купуємо та носимо. З останнього придбаного жакет з написом Україна у бренду jjsquee та свічка WOOD MOOD в учасниці ініціативи Oplich.

Чого вас навчила робота з цією ініціативою?

Не всі бізнеси хочуть заробляти мільйони. Партнерство та підтримка – це те, що долає будь-який виклик.

Що вас навчив останній рік?

В особистому плані – навчив відпускати: людей, проблеми, проєкти. Досі вчить емпатії та подоланню синдрому FOMO. Хочеться встигнути все, але це неможливо.

Щодо проєктів… Вчимося співпрацювати та бути терпимими до помилок (своїх та інших).

Як плануєте розвивати Oplich після перемоги??

Основним потенційним напрямом ми визначаємо партнерство через довгострокову співпрацю. Тому в межах ініціативи Oplich активно працюватимемо над промоцією платформи WomenINTrade EUA та пошуком партнерів як для реалізації продукції на зарубіжних ринках, так і для співпраці та створення спільних продуктів на кроссекторальному рівні між жінками-підприємицями з різних країн.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: