Фрагмент картини “Весна” Альфонса Мухи

Альфонс Муха – новий герой циклу публікацій журналу «Українки» на основі книги Оксани Тодорової «Історії про кохання і натхнення. Муза, менеджер чи тиран? Роль жінки в житті відомих художників». Цей чеський художник з Моравії, театральний художник, ілюстратор, ювелірний дизайнер і плакатист, один з найбільш відомих представників стилю ар-нуво і оспівувач жіночої краси все життя був оточений вродливими жінками: акторками й натурницями. І при цьому – важко повірити – в особистому житті був майже аскетом: увагою натурниць, моделей не зловживав, у гучних романах помічений не був, свої почуття не афішував і одружився аж в 43 роки – раз і назавжди.

Саме дружина – молоденька активна студентка, яка сама з ним познайомилася і сама запропонувала побачення, створила для митця всі умови для творчості. А ще одна жінка – легендарна Сара Бернар – допомогла йому знайти, зміцнити той впізнаваний стиль, який відрізняє Муху від усіх інших геніїв живопису.
Ці два зв’язки, сімейний і творчий, Оксана Тодорова детально описує у своїй книжці. В ній зібрані історії ще дев’яти знаменитих художників, які б точно не досягли слави без своїх обраниць.

Замовити книгу можна за посиланням, а ми друкуємо лише фрагмент – про головних жінок у житті Альфонса Мухи

Вгорі: колекція картин Альфонса Мухи “Пори року”. Внизу: картини “Принцеса гіацинтів” та “Задумливість”.
Магія жіночої краси

Сюжети Альфонса Мухи мають особливу магію і гіпнотичний ефект. Біонічний стиль, мандали, німби, плавні лінії, що майже непомітно переходять у м’які складки одягу. Музика, що застигла в танці ліній, космічна досконалість, математика ритму. Протягом трьох років він розробляв ювелірні прикраси в тому ж біонічному стилі ар-нуво, для якого характерні природна плавність і відсутність прямих ліній.

Жінки на картинах Альфонса Мухи і сьогодні виглядають сучасно, вони наче гіпнозують кожного, хто їх роздивляється

Творча муза

Першою жінкою Мухи, про зв’язок (передусім творчий) з якою знали всі, була легендарна Сара Бернар. Вже зрілу актрису вразив плакатний стиль художника, і вона уклала з ним контракт на шість років.

За цей період Альфонс відточив до досконалості авторський стиль і встиг реалізувати себе в різних сферах. Художник оформляв численні книги, виконував приватні замовлення, малював ілюстрації для календарів. А щоб поділитися своїми відкриттями, видав два каталоги, у яких детально розкрив секрети майстерності. Друкарський верстат допоміг поширенню творчості Альфонса: у кожній паризькій родині були календарі і листівки його авторства. Були вони, звісно, й у його студентів і, зокрема, однієї з його учениць Марії Хітілової.

Майбутня дружина Альфонса Марія Хітілова вибрала його сама

Марія Хітілова та Альфонс Муха в день одруження, 1906 рік, а також Марія з новонародженою донькою
Жінка на все життя

Майбутня дружина Альфонса Марія Хітілова вибрала його сама. Вони познайомилися в університеті, де він був викладачем, а вона — студенткою. Різниця у 23 роки її не збентежила. Марушка, як називав її все подальше життя Альфонс, сама стала ініціатором побачення і шлюбу. І без перебільшення можна сказати, що саме їй ми маємо подякувати за побутовий спокій та умови, створені для того, щоб розкрити творчий потенціал художника.

Над «Слов’янською епопеєю», циклом робіт з двадцяти картин, Альфонс Муха працював вісімнадцять років. Формат полотна кожного сюжету вражає: шість на вісім метрів. Марія створила всі умови в заміському будинку, щоб Альфонс працював, не відволікаючись на побут, заздрощі і критику колег по цеху.

Альфонс цінував і поважав дружину, часто її фотографував і написав кілька її портретів

Фотографія Марушки, зроблена Альфонсом Мухою в його паризькій майстерні (1903 рік), та її портрети, написані чоловіком
В жерлі війни

Але фашизм наступав. Патріотизм художника був добре відомим, він розробляв айдентику і макети грошових знаків для незалежної Чехії. Також Муха входив до масонської ложі. Влада гітлерівської Німеччини занесла його до списку ворогів Третього рейху, попри досить значний внесок Альфонса Мухи в німецьку культуру. Після захоплення Праги у березні 1939-го, гестапо кілька разів заарештовувало художника, якому на той час виповнилося 79. В результаті стресу і численних допитів Муха захворів на пневмонію і помер.

Під час Другої світової війни картини із серії «Слов’янська епопея» були надійно заховані – їх засипали шаром вугілля. Це вберегло полотна від знищення фашистами.

Відновити твори мистецтва за кілька десятиліть змогла дочка Альфонса Мухи Ярослава

Портрет доньки Ярослави, написаний Альфонсом Мухою, а також фото з дружиною, донькою та сином
Творчий спадок

Надійний тил і підтримка рідних, зусилля дружини та доньки, кіносценарії і мемуари про життя батька, написані його сином Іржи, який навчався в Сорбонні, а також багата спадщина художника сприяють його популярності й сьогодні, у нашому досвідченому й пересиченому XXI столітті.

Творчості Альфонса Мухи присвячені музей у Празі, експозиція циклу «Слов’янська епопея» в Моравському Крумлові і виставка про ранні роки його життя у відреставрованому приміщенні колишнього суду в Іванчице. Твори Мухи зберігаються у колекціях багатьох відомих музеїв і галерей світу.

Зараз розробляються плани будівництва у празькому парку «Стромовка» спеціальної будівлі для експонування «Слов’янської епопеї»

Альфонс Муха в майстерні під час роботи над «Слов’янською епопеєю» (1920 рік), а також картина «Введення слов’янської літургії в Моравії»

Найдорожчим твором Альфонса Мухи, проданим у Чехії, став етюд «Введення слов’янської літургії в Моравії» до однієї з картин «Слов’янської епопеї». На аукціоні у Празі твір продали за $ 200 тисяч.