Золотий «Поцілунок» Густава Клімта – чи не найвідоміша його картина. Розтиражована на сувенірах, парасольках, блокнотах і тарілочках, вона стала символом кохання. «Поцілунок» знають навіть ті, хто ніколи не цікавився живописом чи творчістю Клімта. І, на жаль, лише ті, хто справді цікавиться мистецтвом, знають, що «поцілунків» у Клімта чотири. “Золотий”, написаний у 1908 році, був лише третім за хронологією.

«Поцілунок», 1908 рік
“Поцілунок”, Густав Клімт

Так, ця картина неймовірна, і той, хто бачив її вживу, назавжди залишається під враженням. Це полотно величне не лише через немалий розмір (1,80 м на 1,80 м), а й завдяки сюжету і «золотій» колористиці.

За переказами, картину Густаву Клімту замовив віденський граф. Він хотів, аби художник увіковічнив його в поцілунку з нареченою. Власне, їй у подарунок картина й призначалася.

Клімт завдання виконав наполовину: зобразив поцілунок… без поцілунку. Графу полотно дуже сподобалося, але все ж він спитав, чому герої не торкаються устами. Художник відповів, що прагнув передати дещо важливіше за фізичний поцілунок – атмосферу жадання, пристрасті, очікування насолоди.

В цій роботі Клімт також вперше передав жіночу покірність замість традиційного для його творчості жіночого домінування. В «Поцілунку» жінка втілює ніжність, м’якість, вона поступається чоловіку і віддається почуттям.

А ще в жінці з цього полотна він втілив Емілію Фльоге, з якою перебував у складних і “вільних” стосунках ледь не все життя і саме її ім’я шепотів перед смертю.

До речі, граф пояснення Клімта про поцілунок прийняв і повіз картину нареченій. Та настільки «закохалася» в шедевр, що від захоплення тут же відповіла згодою на освідчення графа.  

«Алегорія кохання», 1895 рік
“Алегорія кохання”, Густав Клімт

Власне, це полотно і є першим поцілунком Клімта. Він написав його у 33 роки, коли вже був визнаним і затребуваним художником. Його якраз обрали членом Союзу образотворчого мистецтва, професором віденської Академії мистецтв. У його доробку вже були шедевральні розписи театрів та музеїв. Але водночас це період розпаду «команди трьох» – багатолітної співпраці Клімта з братом Ернстом та художником Францем Марчем. За даними біографів, Клімт через це занурився у депресію, і картина “Алегорія кохання” стала пошуком нових творчих рішень і виходу з кризи.

Картину часто називають просто «Кохання». Вона є однією з ілюстрацій циклу «Алегорій і символів» Клімта, але за художньою манерою значно відрізнялася від попередніх картин художника.

У центрі полотна – пара, яка наче виринає або поглинається темним простором. У верхній частині видніються обличчя старої жінки, дитини і молодої жінки, як символи трьох стадій віку. Вони нависають над закоханими, мов нагадують про швидкоплинність життя і недовговічність почуттів. Такий символізм був типовим для картин Клімта, а от золото – фонове обрамлення “Кохання” – він застосовує вперше. З цієї роботи починається так званий «золотий період» творчості Клімта.

«Бетховенський фриз», 1902 рік
Фрагмент “Бетховенського фризу”, Густав Клімт

«Бетховенський фриз» – це 34-метрове панно, яке складалося з кількох частин і було створене Клімтом для виставки “Віденського Сецессіону”, приуроченій до дня народження композитора.

Перші частини фризу публіка і критики рознесли вщент – за оголеність, за надмірну відвертість у зображенні геніталій, за “потворні” символи хтивості, надмірності, нестримності. А от останній фрагмент цього фризу, який Клімт називав «Коханці», був оцінений більш лояльно.

Художник, за його словами, зобразив у чоловічій і жіночій фігурах «поцілунок всьому світу». Чоловік «оголений і роззброєний у полоні жіночих рук». Кохана обвиває його голову, і він схиляється перед всепоглинаючою силою почуттів.

“Насолода”,
“Фриз Стокле”, 1909 рік 
Фрагмент “Фризу Стокле”, Густав Клімт

Ця картина – четвертий за хронологією “Поцілунок” Клімта. Вона – одна з частин «Фризу Стокле». Фриз – це чотири мозаїчні панелі, створені художником для бельгійського промисловця Адольфа Стокле. Вони прикрашали їдальню його палацу і об’єднувалися в цілісне панно. Три його панелі добре відомі поціновувачам мистецтва і називаються «Дерево життя», «Очікування» і «Лицар». Четверта панель отримала назву “Насолода”, і на ній Клімт вчетверте за свою творчість звертається до теми поцілунку.

Хоча на цій картині поцілунок схований від наших очей: сильна, широка чоловіча спина закриває собою тендітну жіночу фігуру. Але з міцних обіймів, з виразу обличчя жінки зрозуміло, що між ними – дуже інтимний, зворушливий момент. Поцілунок душ. Поцілунок сердець. Поцілунок без поцілунка…