інтерв’ю

АЛЕВТИНА
КАХІДЗЕ
художниця

про свободу творчості,
феміністські проєкти,
щоденник війни, дорослий сад
і приватну резиденцію
для митців у садибі під Києвом

«Коли відбуваються такі пертурбації, як зараз, залишається тільки справжнє мистецтво, а несправжнє перестає існувати»


розмовляла Вікторія Шапаренко

«Українська феміністська художниця, перформансистка, медіа-художниця, кураторка та садівниця» – так презентує Алевтину Кахідзе Вікіпедія. Сама ж Алевтина розповідає про себе дуже просто: «Я художниця, майже 20 років займаюся візуальною практикою».

Вона народилася у Жданівці, зараз живе під Києвом. Має дві освіти – мистецьку й технічну. Родина Алевтини не дуже хотіла, щоб вона була художницею, точніше, не розуміла до кінця, як можна цим заробляти. Спершу мисткиня закінчила будівельну академію (ДІСІ), потім вступила в НАОМА в Києві, через два роки розчарувалася в освіті, але довчилася. Водночас шукала, де можна вчитися інакше, і так закінчила ще мистецьку академію Jan Van Eyck в Нідерландах. У 2006 році повернулася назад в Україну і з того часу тут живе й працює.

Алевтина давно малює те, що хоче, і попри упередження родини, дійсно цим заробляє. Її малюнки прості, як вона сама, але зачіпають до самих глибин. Нещодавно вона стала переможницею премії Women in Arts. The Resistance у номінації «Жінки у візуальному мистецтві» – за ініціювання проєктів, що привертають увагу до ситуації в Україні.

Портрет Алевтини Кахідзе, фотограф Ярослав Футимський

Алевтина привертає увагу до України дуже ефективно і водночас – без пафосу. Напевно, у цьому й полягає її секрет

Алевтина Кахідзе портрет
Портрет Алевтини Кахідзе, фотограф Ярослав Футимський
Алевтино, як ви стали художницею? Малювали з дитинства?  

Знаєте, я зараз викладаю дітям, і певна, що це такий радянський міф, що є діти, які малюють, а інші – ні. Коли я приходжу до когось у гості, мені обов’язково приносять малюнки дитини, щоб я подивилась і сказала: о, це талант (або його нема). Насправді ж усі діти малюють. Це просто нормально – малювати.

Деякі діти кажуть, що хочуть бути художниками, і я була такою дитиною. Але в срср вважалися художниками ті, хто був авторизований державою через спілки художників. А інших називали аматорами. Тому в суспільства є ця схильність бути авторизованим кимось. Я змалку малювала дуже просто і зараз не дуже змінила спосіб, у який малюю. У моїй спальні висить мій малюнок, написаний у 13 років, і це ілюстрація до Кліфорда Саймака «Все живе – трава».

Хоча я й не стала ілюстраторкою, час від часу займаюся ілюстрацією та візуалізацією й заробляю цим. Водночас ніколи цього не роблю, якщо мені не цікаво те, ще я ілюструю.

У дитинстві я закінчила дитячу художню школу, яка була в Єнакієво, звідки родом Янукович. Навчання у ній вимагало багато зусиль з мого боку, бо туди треба було їздити із моєї Жданівки. В школі швидко розчарувалась і часто не приходила на заняття. Нещодавно я знайшла свій табель звідти й виставила його в Берліні разом із малюнками про заочний вирок Януковичу – за те, що він звертався до путіна у 2014-му з вимогою ввести війська.

Справа: малюнок, зроблений Алевтиною в 13 років
Фотографії надані PinchukArtCentre ©
TV studies / Rooms without doors

Янукович отримав цей вирок аж у жовтні 2020 року, і я за цим слідкувала й малювала. Мене завжди вражало, що ми з ним існували в одній реальності

Алевтина Кахідзе Справи Майдана
Малюнок із серії “Справи Майдана”
Ви ілюстрували багато проєктів жіночих ініціатив. Чому вам це цікаво, як обираєте, з ким працювати?

Таких проєктів дійсно було багато. Один з них – для київського офісу Amnesty International – візуалізація звіту щодо насилля над жінками й те, наскільки його стан змінився через війну. Мої перші феміністські проєкти з’явилися ще у 2003 році з проєктом «Очі мого чоловіка, як у Жанни Самарі».

У ньому я міркувала про те, що художники-чоловіки завжди малювали жінок, а жінкам кого малювати? І коли я вирішила виставити портрет свого чоловіка, це сприймалося як щось дуже феміністське. Хоча я до кінця цього не усвідомлювала – мала внутрішні відчуття, що хочу так зробити, але не мала теоретичної бази, як це обґрунтувати. І тільки коли потрапила в Нідерландську академію, змогла наздогнати теоретичні знання через дисципліну gender studies. Звідти у 2006 році повернулась, маючи більше знань і змогу порівняти ситуацію у нас і на Заході. У чомусь ми були попереду, що цікаво, і зараз ці проблеми західного фемінізму у зв’язку з війною особливо відчутні.

У 2006-му я зробила перфоманс «Тільки для чоловіків, або Суджений-ряджений, з’явись мені у дзеркалі». Це була реконструкція жіночого гадання у публічному просторі з правилом: чоловікам можна було зайти в простір, а жінкам – ні. І чоловіки, такі щасливі, побігли в цю кімнату. Я сиділа перед дзеркалом на стільці, а вони всі опинилися за моєю спиною у дзеркалі, і я мала «можливість нарешті обирати». Сиділа я дві години, і стільки чоловіків там переходило… Навіть дві жінки, обурені забороною, передяглися в чоловіків і прорвалися.

Пам’ятаю, журналісти питали, приходити їм чи ні, як це буде? Я, тоді ще молода художниця, сказала: у мене немає певності, як це буде. І вони не прийшли. Згодом ця робота стала історичною. Куратором виступив Єжи Онух, якому я попередньо розповіла про ідею. І це було геть рятівне рішення мати куратора – він вимкнув світло, і так закінчив мою роботу. Бо я сама не знала, як встати, коли всі йдуть і йдуть, а ти сидиш на цьому стільці… Але загалом було смішно, гарно і субверсійно. Я тоді за свій кошт зробила цей перформанс. На моєму сайті є кошторис, скільки я витратила. Це були такі часи, коли художники не мали бюджетів на свої ідеї і не отримували гонорари.

Перфоманс “Тільки для чоловіків, або Суджений-ряджений, з’явись мені у дзеркалі”, фото Євгена Чорного
Фото Євгена Чорного

Тоді деколи здавалося, що все це як в пісок, і все ж таки героїчно було це все робити… Але через 20 з гаком років це має якийсь ефект, я тепер точно знаю

Проєкт “Очі мого чоловіка, як у Жанни Самарі”, фото з архіву Алевтини Кахідзе
Фото Євгена Чорного
Як взагалі поєднуєте в собі питання мистецтва для заробітку і мистецтва задля ідеї чи задоволення, чи часто йдете на компроміси?

Скажу так: останні роки у мене нема цього питання, я роблю тільки те, що хочу. Але раніше так не було: я працювала і в рекламній агенції, і брала замовлення заради заробітку. Зараз я можу робити те, що хочу. Наприклад, ті малюнки, що я роблю про війну, мені, звісно, ніхто не замовляє, але я маю вільний час, щоб їх робити. Якби я десь працювала з 9 ранку до 18.00, напевно, не мала б часу на них. Можна зробити з цих малюнків виставку або розповісти про них за гонорар, можна продати або надати ліцензію – є багато всіляких форм прибутку, які я поєдную.

В кінці року я завжди дивлюся, де я більше заробляю, мені це цікаво. Але нема такого, щоб я робила і не любила це.

Я навіть робила серію про прибирання власного помешкання, як мені не хочеться його прибирати. І тоді це не так нудно було робити.

Алевтина Кахідзе La Méthode de construction de la vérité politique
La Méthode de construction de la vérité politique, Le Centre Pompidou Photo: Herve Veronese

Звісно, ці малюнки стали такими, де я рефлексувала: а та людина, яка постійно прибирає, чи має свій час на розвиток? Це дуже глибокі питання

Портрет мами, автор Алевтина Кахідзе
Портрет мами, Алевтина Кахідзе, 1999 рік
Дуже зворушує ваш проєкт про маму, Клубніку Андріївну. Як прийшла його ідея, чи одразу згодилася мама? Ви й могилу матері зробили як меморіал усім загиблим у російській окупації. Досі маєте сильний зв’язок?

Я б не сказала, що використовувала маму, я навіть ім’я їй вигадала, аби проєкт сприймався як художнє висловлення. Але згодом мене все одно питали: а що мама? Мовляв, як художниця я її експлуатую. І тоді я дала мамі все про цей проєкт: читай. І пішла гуляти з собакою. Як повернулася, вона сказала: дай мені все це у мою окуповану Жданівку (вони жила там постійно, лише час від часу приїздила до мене). Тож вона дала згоду. Єдине, що мамі не подобалося – публічність. Але бути героїнею моїх робіт для неї було важливим.

Вона перебувала в складній реальності, адже більшість її подруг були проросійськими, і постійно надавала мені розуміння цієї складності. Коли вона бачила, що я приділяю цьому так багато часу, так багато про це розповідаю, отже, стаю на її бік, звісно, вона не могла бути проти. Мама прожила в окупації 5 років. Я занурювалися у її переживання: «Коли роками поруч з кимось продаєш на ринку петрушку, а потім ця людина підтримує «республіку», а твоє життя летить коту під хвіст, це боляче!». Зараз і я серед своїх подруг маю тих, хто робить мені боляче.

Малюнок із серії “Клубніка Андріївна”, 2014-2019 роки

Нещодавно від берлінської подруги я почула у відповідь на власний досвід війни, що саме Америка – найгірша імперія! Що ж я можу сказати цій людині, якщо маю експертизу тільки щодо рф

Малюнок із серії “Клубніка Андріївна”, 2014-2019
На замовлення “Маніфести 14”, Косово-2022, INVASIONS 1.2.3.
2022, сценарій та режисура: Алевтина Кахідзе, Пьотр Армяновський
На початку повномасштабного вторгнення ви опинилися не в окупації, але близько неї, й вели такий собі художній щоденник подій. Розкажіть про це.

В якомусь сенсі я потрапила в пастку маминого досвіду. Я знала, як проходила окупація в Жданівці, де жила моя мама, але, на жаль, це відрізнялося від того, що сталося тут, на Київщині. В Жданівці такого масового насилля й таких злочинів не було – не те, що ми побачили в Бучі, Ірпені, Бородянці…  Хоча, може, ми ще багато чого не знаємо, бо не маємо доступу до тих територій. Отож, я спиралася на мамин досвід у лютому 2022-го: думала, що буде щось подібне й тут. Оскільки я багато років писала про маму, для мене не було проблемою писати й про себе. Я знала, як діяти: трохи полякався, а потім робиш, що можеш. У якомусь сенсі це привілей: мати суб’єктність. Ось ти сидиш в підвалі через обстріли навколо і щось малюєш, а тобі дзвонять з французького Le Monde й беруть інтерв’ю. І ти відчуваєш, що на щось впливаєш.

Не приватна справа
“Не приватна справа”, 2019, на замовлення Amnesty International

Багато газет просили дозволи на публікацію моїх робіт. Коли Київська область була в облозі, мої друзі в усій Європі бачили мої малюнки

Малюнок із серії “Клубніка Андріївна”, 2014
Ви взяли участь у серіалі про українське мистецтво в умовах російського вторгнення. І доробили комікс росіянки Вікторії Ломаско для New Yorker, додавши свої коментарі. Про що б ще хотіли розповісти?

Для мене було природно поєднати російське вторгнення з інвазійними рослинами, тим більш, що я займалася цією темою останні 10 років. Інвазійні рослини ви у свій сад не візьмете. Але якщо ви підете на луг, то там їх побачите, хоча, може, й не будете знати, що ці «зайшлі» рослини домінують над місцевими і руйнують природну систему. І, так, я не могла втриматися, щоб не перемалювати слова російської художниці – я дала назву цій серії «Колективна сліпота».

Як, на ваш погляд, зміниться українське мистецтво у зв’язку з усім, що ми зараз переживаємо?

Коли відбуваються такі пертурбації,залишається тільки те мистецтво, яке не можеш не робити. До речі, мої сусіди, коли я малювала щоденник подій під Києвом, приходили, цікавилися. А якби я малювала не те, що з нами всіма відбувається (відступи, наступи, обстріли), а щось інше, вони б мене, напевно, не зрозуміли.

Алевтина Кахідзе “Колективна сліпота"
Алевтина Кахідзе “Колективна сліпота”, 2022, карикатура на комікс “Колективний сором” Джо Сакко у New Yorker

Зараз залишиться тільки те, що є живе й актуальне. І двері для українського мистецтва на Заході потроху відчиняються

Алевтина Кахідзе, із серії War Diary
Малюнок із серії “War diary”, 2022
Розкажіть про вашу приватну резиденцію для художників та художниць у селі Музичі, яка працює понад десять років? Що вона значить для вас?

Усі митці, які побували у нас за ці роки, стали найкращими друзями України. І вони дуже хвилювалися за нас, коли почалося вторгнення. А я через них усі ці десять років вивчала світ. От я не була в Сінгапурі, але багато знаю про цю країну через резидента звідти, він багато розповідав про деколонізацію – як вона відбувалася там. Ми розуміли, наскільки у нас різні контексти: якщо говорити про нашу, українську ситуацію, й те, що було Сінгапурі.

У 2021 році у нас була художниця з Канади і теж говорила про колонізацію корінного населення Південної Америки. У 2022-му, цього літа, був японський фотограф, що вивчає Голодомор. Я й не думала, що хтось приїде під час повномасштабного вторгнення, наважиться. А виявилося, що є такі митці. 

А ваш сад? Ідея дорослого саду – саду, в який дуже мало втручається людина, дуже цікава. Які відкриття тут вас перестріли?

Коли ми переїхали за місто, це природно стало моєю розширеною практикою – як вирощувати рослини, так і споглядати за ними. Це важливо, адже рослини старіші за нас. І це тільки людина здатна так залежати від рослин і при цьому їх не бачити, не помічати. Мене це дивує. Адже якщо рослини припинять існувати, ми ж не зможемо ні їсти, ні дихати – нічого. І для мене це настільки ясно, що я не можу їх не вивчати. Я почала вивчати рослини без втручання садівника, це і є дорослий сад.

Але все ж таки я маю сад, тому що контролюю його зовсім небагато. Ми з нього їмо – це найперше. Також я його споглядаю. Дивитися, як рослина росте, це є природне відчуття спокою для людини.

Малюнок із серії “Дорослий сад”, 2018

З проєктом «Місто-Сад» у листопаді ми саджали три громадських сади в Бучі, Бородянці та Ірпені навпроти розбитих будинків та влаштовували протягом минулого року лекції, як саджати рослини

Малюнок із серії “Клубніка Андріївна”, 2014
Нещодавно ви отримали нагороду Women in Arts. Як взагалі ставитесь до нагород?

Коли ти отримав нагороду, це не значить, що ти найкращий, а твою діяльність хочуть підважити. Нагороди – це завжди про те, що суспільство каже: от сюди треба дивитися. Це про акценти – ми от з вами говоримо для жінок і про жінок, це дуже важливо. Думаю, зараз важливо говорити про жінок, тому що досі, на жаль, не все добре з цим.

Під час відеозверення на премії ви дуже легко сказали про те, що вам скоро 50. Це викликає велику повагу у нашому дещо ейджистському світі. Як ви ставитеся до віку загалом і до своїх 50 зокрема? Що зрозуміли про себе і вік?

Думаю, тут важливо сказати, чому жінки бояться віку – вони бояться старіння. Бояться стати не дуже привабливими, отже, звикли до того, що їх сприймають через зовнішність. Як об’єкт. Тому їх лякає вік. Звісно, я дбаю про себе, але найперше не про свою зовнішність, а про здоров’я. У мене нема відчуття, що все, що я можу дістати від життя, – через мою зовнішність.

Чи зіштовхувалися з ейджизмом і як реагували?

Так, зіштовхувалася. У мене є проєкт «44», зроблений шість років тому. Тоді мене постійно питали, чи є у мене діти, бо я вже старію: біжи, біжи, народжуй дітей. Це такий час, коли, на мою думку, тиск на жінок найбільший. І їм, мовляв, треба поспішати, навіть якщо вони не вирішили, чи хочуть дітей, бо потім буде пізно.

Алевтина Кахідзе у Проєкт 44
Проєкт “44”
Фотографії надані PinchukArtCentre © 2018. Фотограф: Максим Білоусов,
відео режисура, камера, монтаж: Катерина Горностай, Никон Романченко, Commissioned by PinchukArtCentre

Тоді я зробила роботу, де відповідаю на запитання «чи є в мене діти?» у різних інтонаціях. У художників це так: зробив роботу, і вільний ходиш

Але ж не всі жінки художниці. Що б ви побажали жінкам 50+ (у нас багато таких читачок) – як почуватися, поводитися, що собі дозволяти?

Є така фраза: кожна людина – художник (сказав її, на жаль, чоловік, а не жінка). Тож кожна з нас має ставитися до свого життя, як до мистецтва. Рефлексувати, в першу чергу. Якщо рефлексія є, це вже перший крок до того, щоб подивитися на себе. Не може бути мистецтва без внутрішнього діалогу. І я його бажаю всім. Неважливо, публічний він чи ні. У художника він публічний, в інших людей – внутрішній.

Алевтина Кахідзе на Святі Генерацій
“Можливо, диво”, 2012, у рамках Свято Генерацій, на замовлення Ґараж Ґенґ
Що плануєте і про що мрієте?

Я хочу потрапити у Жданівку, побачити нарешті мамин будинок після дев’яти років війни (за ним зараз трохи приглядають сусіди). Мені цікаво, що там повиростало, що лишилося, а що вкрали. Які мамині троянди вціліли. Також хочу потрапити у спільноти Криму, де ми із Ґараж Ґенґ робили перформанси за 1,5 роки до анексії півострова.

Щодо планів: незважаючи на те, що треба якось вижити, залишаючись в Україні, все ж таки планую повернутися до ідей, які були відкладені через вторгнення. Я мала бути в Чорнобилі в 2022-му й вивчати, як там регенерується природа після радіонуклідного забруднення. Також я планую проєкт, який має змінювати ставлення до України глобального Півдня – величезна помилка, що ми не маємо тут солідарності.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: