Рожевий податок: що це таке і чому жінки платять більше
На жаль, в Україні він досі існує і, на жаль, більшість українок про нього навіть не підозрює
На жаль, в Україні він досі існує і, на жаль, більшість українок про нього навіть не підозрює
Чи помічали ви, що товари для жінок часто коштують дорожче за аналогічні чоловічі, хоча відрізняються лише кольором паковання? Або чому деякі послуги для чоловіків обходяться значно дешевше, ніж для жінок? Це явище має назву «рожевий податок». Що це таке, як він працює та чи можливо з ним боротися — розбираємося далі.
Рожевий податок — це неофіційний термін, що означає приховану націнку на товари та послуги для жінок.
Він отримав свою назву через часте оформлення таких товарів у рожевий колір або додавання «жіночих» елементів дизайну, що використовується для виправдання завищеної ціни. Проте в більшості випадків різниця між чоловічими та жіночими версіями продукції полягає лише в упаковці.
У 2015 році Департамент у справах споживачів Нью-Йорка дослідив 794 товари та виявив, що жіночі товари коштують дорожче за аналогічні чоловічі:
Найбільша різниця в ціні спостерігається саме серед засобів особистої гігієни. Наприклад, жіночі бритви та картриджі до них коштують у середньому на 11% дорожче за чоловічі, а засоби для волосся — аж на 48%.
Через суспільний тиск і патріархальні стандарти жінки змушені більше вкладатися в догляд за собою. Б’юті-індустрія нав’язує необхідність регулярних процедур, які потребують значних витрат.
До того ж ціна на послуги часто відрізняється за гендерною ознакою. Як зазначає Департамент споживчої політики США, жінки платять у середньому на 25% більше за однакові з чоловіками стрижки
Читайте також:
Окремий вид рожевого податку отримав назву Tampon tax. Це додатковий податок, який стягується із засобів менструальної гігієни, хоча вони є предметами першої необхідності. Він ще більше підвищує їхню вартість і обмежує доступність для жінок із низьким доходом.
Здебільшого боротьба із рожевим податком стосується саме засобів менструальної гігієни. Деякі країни вже зробили важливі кроки.
Проте в деяких країнах боротьба з рожевим податком виходить за межі лише засобів гігієни:
Рожевий податок — це не просто вищі ціни на товари. Це ще один спосіб економічного утиску жінок, який посилює фінансову нерівність. Чим більше суспільство звертатиме увагу на цю проблему, тим швидше можна буде змінити ситуацію.
Проте, на жаль, у багатьох країнах, включаючи Україну, рожевий податок залишається непомітним і не регулюється на законодавчому рівні.