Модниця Соломія Крушельницька: стиль, одяг та унікальна вишиванка нашої прими
Гардероб у 28 архівних світлинах – від розкішних сценічних костюмів до народного строю із Заліщиків
Гардероб у 28 архівних світлинах – від розкішних сценічних костюмів до народного строю із Заліщиків
Соломії Крушельницькій присвячено сотні статей і досліджень, багато історико-біографічних праць і документальних фільмів. Всі вони зосереджені – і це зрозуміло та об’єктивно – її музичному таланту, її ролі в оперному мистецтві, її неповторному сопрано, її родинним стосункам, її особистому життю. Ми також писали про те, як вона врятувала оперу Пуччіні і які трагічні стосунки мала з рідною сестрою. І чомусь ніхто досі не розібрав не менш цікаву частину її особистості – її стиль. Вишуканий, цікавий, індивідуальний, жіночний – він зчитується навіть з чорно-білих світлин. Ми переглядали їх з нагоди 150-річчя Софії Амвросіївни – не як модні критики, не як історики моди, а як жінки, теж модниці – і захоплювалися: який хороший смак мала наша галицька прима.
Здавалося б, донька священика, виросла в селі, не бачила розкошів, але Соломія мала гарний смак – від природи. Напевно, далася взнаки шляхетність роду: Крушельницькі мали свій герб, а пращури співачки отримали шляхтицький титул ще у 1395 році від короля Володимира Ягайла. До речі, у свідоцтві про хрещення вона задокументована як Саломея – по-стародавньому. І вона сама, і вдома її називали або так, або Саломе.
Рукавички, капелюшки, шовкові туфельки – усе це було не лише даниною тодішній моді та іміджу артистки. Крушельницька дійсно любила і вміла гарно одягатися
Але, на відміну від багатьох «зірок сцени» (навіть нинішніх), ніколи не переносила у свій щоденний гардероб сценічну надмірність, яскравість чи крикливу розкіш.
Вона вміло поєднувала жіночність (приталені силуети, крій, що підкреслював поставу та фігуру) і аристократичність – дорогі тканини, однотонні кольори, вишукані прикраси. Вона стежила за модними фасонами, могла собі дозволити костюми для прогулянок, для відпочинку, для круїзу, для денних раутів, вечірніх прийомів – на всі випадки, і завжди одягалася дорого й при цьому елегантно.
Соломія Крушельницька виступала на кращих сценах світу, побувала у безлічі країн, понад 20 років прожила в Італії, але все одно залишалася українкою. Кожен свій виступ вона завершувала українською піснею, одягала вишиту сорочку й жіночий народний стрій і для світлин, і принагідно – в той час українська інтелігенція у такий спосіб підкреслювала свою національну ідентичність. Батьки навіть передали Соломії в Італію традиційний одяг заліщицьких жінок – вона зображена в ньому на одному з портретів, який написав італійський художник.
Соломія зберігала цей заліщицький народний костюм як сімейну реліквію довгі роки
Порахувати кількість театральних костюмів, в яких Соломія Крушельницька виходила на сцену, можна за кількістю зіграних головних ролей – а це ледь не пів сотні. На жаль, жодна з суконь не збереглася – про їх розкішність можна здогадуватися лише за світлинами. Соломія вміла створити потріний образ навіть на початку своєї співочої кар’єри, коли коштів на вишукані сукні не вистачало.
Але ж Соломія галичанка – винахідлива й підприємлива: перші костюми вона вдосконалювала самотужки
Молоденька Соломія додавала мереживо, намисто, пір’я і виходила на сцену, вбрана не гірше тодішніх заможних оперних зірок
Згодом, коли Крушельницька сама стала примою, то замовляла театральні костюми у відомих кравців. Її образи в «Аїді», «Мефістофелі» чи в «Мадам Баттерфляй» зачаровували не менше, аніж її голос. Якщо збільшити ці світлини, то можна розгледіти оздоблення, шиття, крій, гаптування нарядів артистки Крушельницької.
Навіть на схилі літ, в радянській окупації, ледь зводячи кінці з кінцями Соломія Амвросіївна завжди мала шляхетний, не совєцький вигляд. Елегантно зібране сріблясте волосся, інтелігентні сукні, жакети, фамільна брошка на комірці – з колись великої колекції залишилось лише кілька прикрас, і ті вона вимінювала на харчі та утримання хворої сестри… Хоч як було важко, але Соломія Крушельницька до останнього дня життя трималася шляхетно і залишалася справжньою пані.
Вона залишалася пані за станом душі, за походженням, за внутрішнім стрижнем і за стилем одягу
У музично-меморіальному музеї співачки у Львові збереглася знимка, на якій Соломія Амвросіївна в літньому віці, усміхнена. На звороті її підпис: «Цьомаю сердечно всіх і вся. Ваша Саломея». Наша Саломея…
Усі фото з відкритих джерел
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: