Анрі Матісс у своїй майстерні

Попри свою геніальність видатні чоловіки передусім чоловіки і часто чинять дуже банально, за принципом «сивина в бороду, біс у ребро». Художник, скульптор, лідер течії фовістів Анрі Еміль Бенуа Матісс не став виключенням.

У його житті було три знакові жінки, не рахуючи матері, і один «любовний трикутник»: з ультиматумами та навіть спробою самогубства. Без цих жінок не було б успішного, всесвітньо відомого художника Анрі Матісса. Їхню роль і вплив на творчість дослідила художниця, бізнескоуч, фахівчиня з бізнескомунікацій Оксана Тодорова. У своїй книзі «Історії про кохання і натхнення. Муза, менеджер чи тиран? Роль жінки в житті відомих художників» вона аналізує біографії 10 митців, які ми частково відтворюємо у нашому редакційному циклі «Жінки великих художників». На черзі – обраниці Анрі Матісса…

Картина “Розмова”, Анрі Матісс
Дурник Анрі

Саме так – дурник Анрі – називали художника в його родині. Батько безапеляційно заявляв: «Якщо будеш займатися живописом, помреш у злиднях». Але Анрі нестримно прагнув малювати. І звичайно ж, жінки відігравали важливу роль в його реалізації.

Першим ангелом-охоронцем була мати. Саме вона принесла синові фарби. Анрі переніс операцію з видалення апендициту, і щоб хлопчина не нудьгував, одужуючи в ліжку, мама подарувала йому художні приналежності.

Живопис захопив Матісса настільки, що він вирішив відмовитися від кар’єри юриста і стати художником

Картина “Радість життя”, Анрі Матісс
Школа життя

Матісс освоював художню майстерність у школах живопису, у відомих майстрів. Але ідеї для творів черпав з особистого життя. Протягом п’яти років Матісс жив зі своєю натурницею Кароліною Жобло, від зв’язку з якою народилася донька. Коли пара розлучилася, Кароліна віддала дівчинку у притулок: у ті часи позашлюбна дитина ставила хрест на можливості жінки вийти заміж.

Анрі забрав доньку з притулку у свою нову сім’ю – одружившись з Амелі Парейр

Анрі Матісс з дружиною Амелі та позашлюбною донькою від звязку з натурницею
Нерозлучні

З Амелі, з донькою службовців з Півдня Франції, художник познайомився на весіллі друга. Їй ніколи не подобалися руді та бородаті кавалери. А через три місяці після знайомства саме з таким – рудим та бородатим Матіссом, вона вийшла заміж.

За легендою, Матісс сказав майбутній дружині: «Мадемуазель, я вас дуже кохаю, але живопис я завжди любитиму більше». Це не завадило Амелі повністю розчинитися в житті чоловіка й підтримувати в усьому. Вона народила художнику двох синів і прийняла як рідну його позашлюбну доньку.

Подружжя називали нерозлучним: Амелі стала вірною партнеркою Матісса і створювала всі умови для його роботи

Вірна соратниця

Саме на період шлюбу з Амелі припадає розквіт творчості Матісса. Вони прожили разом 41 рік. Дружина позувала для багатьох картин і спонукала до народження шедеврів. У період фінансових труднощів навіть взялася сама заробляти, відкривши магазин капелюшків.

При ній Матісс став Матіссом: його картини успішно продавалися, з’явилися постійні покупці і нові можливості. Побут налагоджувався. Художник придбав нерухомість, багато подорожував, надихався, писав у стилі фовізму і знайшов свою мову живопису – яскраву, дику, пристрасну.

Стосунки подружжя почали псуватися, коли обом було за 60. Матісс вже не потребував опіки дружини

Подружжя Матісс
Нова муза

В той самий час в житті художника з’явилася муза – Лідія Делекторська. Родом із Сибіру, молодша за нього на 40 років, потрапила до Матісса випадково. Прочитала на автобусній зупинці в Ніцці оголошення про те, що художник шукає помічника. Блакитноока статна русявка спочатку не привернула увагу Матісса і не викликала підозри в Амелі: художника надихали смагляві й темноволосі моделі-південки. Та поступово розумна й сильна Лідія стала його правою рукою. Упродовж кількох років вона була головною, практично єдиною його моделлю.

Делекторська стала ще й офіційною представницею, менеджеркою, помічницею Матісса в майстерні, компаньйонкою на численних заходах

Анрі Матісс з Лідією Делекторською
Класичний трикутник

Дружину художника Амелі така ситуація не влаштовувала. І одного разу вона поставила чоловікові ультиматум: «Або я, або вона!» Спочатку Матісс обрав законну дружину, але вже через кілька місяців став задихатися від нестерпних труднощів: налагоджені робочі процеси у майстерні порушилися і поставили під загрозу його творчі плани. Без Лідії художник уже не міг творити. А вона навіть вчинила спробу застрелитися. І тоді, вдруге в житті, він зробив вибір на користь творчості та… молодої помічниці.

Делекторська залишилася з художником до останнього дня його життя. Розповідають, що навідуючи Матісса після інсульту, вона пожартувала: «В інший день ви б сказали: «Дайте мені олівець і папір».

На це художник, хоч і знесилений, з посмішкою відповів: «Дайте мені олівець і папір»

Картини Анрі Матісса, на яких зображена Лідія Делекторська: вгорі – “Портрет Л. Н. Делекторської” та “Одаліска. Синя гармонія”, внизу “Сині очі”
Головна «таємниця»

«Співпраця» Делекторської та Матісса тривала 20 років. Після смерті художника подаровані ним картини Лідія подарувала музеям. Делекторська приймала в Парижі численні делегації мистецтвознавців з Росії, брала активну участь у складанні каталогів та в організації численних виставок метра.

Можна сміливо сказати, що в популяризації творчості Матісса є й величезний внесок Лідії. Розумна, працьовита жінка, безмежно віддана своєму патрону. Вона так і не розкрила головну таємницю свого життя: ніхто не знає, чи були між нею і Матіссом близькі стосунки.

Лідія завжди стверджувала, що вони з Анрі ніколи не переходили межі дозволеності

Картина «Лежача одаліска з магноліями», Анрі Матісс
Картина на десятки мільйонів

У травні 2018 року на аукціоні Christie’s виставили «Лежачу одаліска з магноліями». Ця робота, написана в 1923 році, входить до відомої серії картин з чуттєвими одалісками. Матісс створив її під впливом атмосфери півдня Франції, куди переїхав у 1916 році.

Не встиг Матісс написати «Лежачу одаліску з магноліями», як її тут же викупили його дилери. У 1956 році роботу придбав чиказький сталевий магнат і колекціонер Лей Б. Блок. А вже через кілька років полотно перекупив Девід Рокфеллер.

Відтоді картина, як добре вино, зберігалася в одній колекції, поступово здобуваючи ауру призабутого і бажаного для артринку шедевра. Тож цілком очікувано «Лежача одаліска з магноліями» встановила новий рекорд ціни на твори художника – $ 80,75 мільйона!

Замовити книгу Оксани Тодорової «Історії про кохання і натхнення. Муза, менеджер чи тиран? Роль жінки в житті відомих художників» можна за посиланням і якнайшвидше дізнатися про взаємини Марка Шагала, Ван Гога, Пікассо та інших неймовірних митців.