Фото: ГО “Жінки в медіа”

Жінки складають більшість у медіаіндустрії — 58% редакційних команд, чоловіки складають 42%. Серед топ-керівників медіаіндустрії чоловіків і жінок майже порівно: 49% і 51% відповідно. Такий результат дослідження, проведеного громадською організацією «Жінки в медіа» спільно з Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення у співпраці з Урядовою уповноваженою з питань гендерної політики.

Аналіз “Гендерний профіль українських медіа” проводиться другий рік поспіль. У дослідженні медійного поля 2024 року участь взяли не лише аудіовізуальні медіа (телебачення, радіо та медіа, що мають ліцензію на теле- та радіомовлення), а й друковані та онлайн медіа. Усього було зібрано 492 анкети від медіа, у яких загалом працює 8900 співробітників і співробітниць. Це орієнтовно удвічі більше, ніж протягом 2023 року.

Попри загальну перевагу жінок у медіасфері дослідження виявило кілька характерних моментів. Про це розповіли на презентації організаторки дослідження.

Учасниці презентації дослідження “Гендерний профіль українських медіа”, а також голова ГО “Жінки в медіа” Ліза Кузьменко та Урядова уповноважена з питань гендерної політики Катерина Левченко. Фото: ГО “Жінки в медіа”
ЖІНКИ В МЕДІА: ЯКІ ПРОФЕСІЇ НАЙПОПУЛЯРНІШІ

Найбільше жінок працюють у творчих професіях. Наприклад: 

  • журналістика — 75% жінок, 25% чоловіків;
  • ведучі — 69% жінок, 31% чоловіків. Цікаво, що у 2023 році частка жінок-ведучих була лише на 1% меншою;
  • комунікаційні професії (маркетинг, PR, продюсування, продакшен) — 64% жінок, 36% чоловіків. Порівняно з 2023 роком, частка жінок у цій сфері зросла — тоді їх було 53%.

Попри загальне зростання частки жінок у медіа, технічні професії залишаються переважно чоловічими. Це підтверджує наявність гендерних стереотипів у галузі.

  • адміністративна та технічна підтримка — 56% чоловіків, 44% жінок;
  • програмні служби медіа — 53% чоловіків, 47% жінок. У 2023 році в цій категорії було 50/50.

Зросла також кількість жінок-фрілансерок: у 2024 році 62%, чоловіків — 38%

Учасники презентації дослідження “Гендерний профіль українських медіа”. Фото: ГО “Жінки в медіа”

Читайте також: Військові журналістки: як українки висвітлюють події на передовій

ГЕНДЕРНИЙ БАЛАНС У РІЗНИХ ВІКОВИХ ГРУПАХ

Чим старша вікова група, тим менше в ній жінок. Особливо це помітно серед керівників:

  • молоді керівники (до 35 років) — 67% жінок, 33% чоловіків.
  • середній вік (35-59 років) — 55% жінок, 45% чоловіків.
  • пенсійний вік (60+) — 32% жінок, 68% чоловіків.

Загалом найвищий рівень представництва молодих жінок у таких професіях:

  • журналістика — 81%.
  • ведучі — 75%.
  • фріланс — 71%.
ГЕНДЕРНИЙ БАЛАНС У РІЗНИХ ТИПАХ МЕДІА

В аудіовізуальних медіа зберігаються загальні тенденції, характерні для всієї медіасфери. Чоловіки переважають у технічних підрозділах та програмних службах. Однак, на відміну від інших типів медіа, до цього переліку додається ще одна категорія — топкерівництво. У керівництві цього виду медіа — 51% чоловіків, 49% жінок. Хоча розрив незначний, він підтверджує загальну тенденцію: навіть за високої частки жінок у медіаіндустрії, керівні посади частіше займають чоловіки.

У друкованих медіа жінки мають перевагу в усіх професійних категоріях. Керівні посади розподілені порівну: 50% жінок і 50% чоловіків.

В онлайн медіа частка жінок є найбільшою серед усіх категорій:

  • загальна кількість жінок — 69%, чоловіків — 31%;
  • ведучі — 76% жінок;
  • журналістки — 75%;
  • інші професії (що не входять до інших категорій) — 82%;
  • керівники медіа — 57% жінок, 43% чоловіків.

У цій сфері також працює 5% людей з інвалідністю. Проте в цьому питанні простежується найбільший гендерний дисбаланс серед усіх типів медіа:

  • жінки з інвалідністю — 3% серед усіх жінок-працівниць;
  • чоловіки з інвалідністю — 9% серед усіх чоловіків.

«Важливо розуміти, що робота в медіа вимагає високої емоційної включеності, великого інформаційного навантаження і часто не є добре оплачуваною. Тож перевагу жінок у цій сфері складно назвати позитивним явищем. Особливо якщо врахувати, що до керівних посад доходять менше жінок, ніж працюють у виконавчих ролях», – зазначають в ГО «Жінки в медіа».