Жінки складають 58% редакційних команд ураїнських медіа
Дослідження організації «Жінки в медіа» та Нацради України з питань телебачення і радіомовлення
Дослідження організації «Жінки в медіа» та Нацради України з питань телебачення і радіомовлення
Жінки складають більшість у медіаіндустрії — 58% редакційних команд, чоловіки складають 42%. Серед топ-керівників медіаіндустрії чоловіків і жінок майже порівно: 49% і 51% відповідно. Такий результат дослідження, проведеного громадською організацією «Жінки в медіа» спільно з Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення у співпраці з Урядовою уповноваженою з питань гендерної політики.
Аналіз “Гендерний профіль українських медіа” проводиться другий рік поспіль. У дослідженні медійного поля 2024 року участь взяли не лише аудіовізуальні медіа (телебачення, радіо та медіа, що мають ліцензію на теле- та радіомовлення), а й друковані та онлайн медіа. Усього було зібрано 492 анкети від медіа, у яких загалом працює 8900 співробітників і співробітниць. Це орієнтовно удвічі більше, ніж протягом 2023 року.
Попри загальну перевагу жінок у медіасфері дослідження виявило кілька характерних моментів. Про це розповіли на презентації організаторки дослідження.
Найбільше жінок працюють у творчих професіях. Наприклад:
Попри загальне зростання частки жінок у медіа, технічні професії залишаються переважно чоловічими. Це підтверджує наявність гендерних стереотипів у галузі.
Зросла також кількість жінок-фрілансерок: у 2024 році 62%, чоловіків — 38%
Читайте також: Військові журналістки: як українки висвітлюють події на передовій
Чим старша вікова група, тим менше в ній жінок. Особливо це помітно серед керівників:
Загалом найвищий рівень представництва молодих жінок у таких професіях:
В аудіовізуальних медіа зберігаються загальні тенденції, характерні для всієї медіасфери. Чоловіки переважають у технічних підрозділах та програмних службах. Однак, на відміну від інших типів медіа, до цього переліку додається ще одна категорія — топкерівництво. У керівництві цього виду медіа — 51% чоловіків, 49% жінок. Хоча розрив незначний, він підтверджує загальну тенденцію: навіть за високої частки жінок у медіаіндустрії, керівні посади частіше займають чоловіки.
У друкованих медіа жінки мають перевагу в усіх професійних категоріях. Керівні посади розподілені порівну: 50% жінок і 50% чоловіків.
В онлайн медіа частка жінок є найбільшою серед усіх категорій:
У цій сфері також працює 5% людей з інвалідністю. Проте в цьому питанні простежується найбільший гендерний дисбаланс серед усіх типів медіа:
«Важливо розуміти, що робота в медіа вимагає високої емоційної включеності, великого інформаційного навантаження і часто не є добре оплачуваною. Тож перевагу жінок у цій сфері складно назвати позитивним явищем. Особливо якщо врахувати, що до керівних посад доходять менше жінок, ніж працюють у виконавчих ролях», – зазначають в ГО «Жінки в медіа».