Митці досліджують минуле, теперішнє та майбутнє України у своїх стосунках із Чорним та Азовським морями. Важливо розуміти, що море є невіддільною частиною історії, культури, економіки, політики не лише кримців і жителів узбережжя Чорного та Азовського морів. Море є одним з ключових об’єктів для сталого розвитку та майбутнього всіх українців.

«Київ – серце України. Саме в столиці ухвалюють стратегічні рішення, а Музейно-виставковий центр – простір, де відбувалися, реалізуються та буде місце важливим соціальним проєктам та складним темам, які виносяться «на поверхню» завдяки небайдужим митцям. До української столиці були змушені евакуюватися чимало кримців, які сьогодні стають співтворцями історії міста. Моря нас не лише розділяюють, але й об’єднують. Саме зараз ми відчуваємо, що у зв’язку з російською агресією, світ втратив одну із важливих економічних та культурних ланок взаємодії, тож мріємо про якнайшвидше повернення всіх наших територій і морів», – коментує проведення виставки в Музейно-виставковому центрі Діана Попова, директорка Музею історії міста Києва.

На виставці представлені твори Лєри Літвінової, Майкла Бегга, Леонори Янко. Проєкт доповнюють поетичні твори Артура Дроня

Ідею та концепцію проєкту мисткиня та кураторка виставки Лєра Літвінова пояснює так: «Море раніше багатьом здавалося нейтральною темою, не позбавленою романтизму. Нині у суспільстві формується більш реалістичне ставлення до ролі Чорного та Азовського морів. Яким ми бачимо майбутнє та якими ми бачимо себе? Які зв’язки будуть розірвані і що ми побудуємо в нових реаліях? Які виклики перед нами стоять та як їх здолати? Безперечно, вже відбулися, відбуваються та відбудуться зміни у суспільстві, але ще стільки змін має бути зроблено нами. Ми не можемо вплинути на минуле, однак відвойовуємо наш теперішній час та маємо збудувати краще майбутнє. Саме тому виставка має назву «Під поверхнею», адже скільки важливих питань зараз піднімаються на поверхню із згадуванням Чорного моря». Однойменна з назвою виставки робота Лєри Літвінової «Під поверхнею», створена в рамках резиденції для митців EMBracing the Ocean, яка є активністю програми сталого розвитку ООН UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development.

Спеціально для цієї виставки унікальний шотландський композитор Майкл Бегг створив музичні твори

Митець відомий співпрацею з науковцями та дослідниками. Майкл перетворює потоки даних із супутників спостереження Землі, досліджень біомаси й біорізноманіття та інші дані, щоб сформувати унікальні звукові записи.

Ще одну важливу проблему виносить на поверхню мистецький твір Леонори Янко під назвою «Кримське каміння». Чорне море та Азовське є також частиною історії корінного народу Криму – кримських татар. «Камені – мовчазні свідки всього. Створювала цю роботу, згадуючи свій шлях до Криму, від дитячих мрій ще в Узбекистані, до загального прагнення кримськотатарського народу до щасливого життя на рідній землі. Морські скелі – символ стійкості та самовладання, не дивлячись ні на що. Для мене морське каміння, скелі – це символ мовчазної сили, вміння стояти на своєму та взагалі триматися головного. Скелі залишаються неупередженими та безмовними свідками, але, можливо, колись і вони заговорять… » –розповідає про скульптуру мисткиня.

Виставка триватиме з 30 березня до 16 квітня. Її презентація відбудеться 29 березня у закритому форматі.