Нарбутівський Збірник, кожна обкладинка якого створена в єдиному екземплярі. Фото “РОДОВІД”

Георгій Нарбут – не просто художник. Він графік, ілюстратор, дизайнер, один із засновників  і ректорів Української академії мистецтв. Георгій Іванович прожив лише 34 роки – 1886 по 1920 роки, помер від тифу, але прожив насичене творче життя. Саме він створив зображення державного герба і печатки Української держави, які  затвердив сам гетьман Павло Скоропадський, розробив банкноти української гривні доби УНР, зразки військової форми та ілюстрації для «Української абетки». Після смерті був буквально стертий з історії мистецтв радянською владою.  

І от через 100 років з дня смерті видавництво “РОДОВІД”  у партнерстві з Українським Інститутом Модерного мистецтва (Чикаґо) та за підтримки Українського культурного фонду відновили історичну справедливість і присвятили Георгію Нарбуту великий міжнародний мистецький проект Narbut XXI.

Нарбутівський Збірник представляє головна редакторка роботи над Збірником Анастасія Білоусова спільно з Лідією Лихач, Богданом Завітієм і Сергієм Білоконем. Фото “РОДОВІД”
Багатокомпонентний Narbut XXI

До проєкту увійшли Нарбутівський Збірник, відеофільм «Брендарі», англомовне дослідження NARBUT  і конкурс плакатів «На перетині всіх протилежностей».

Журнал «Українки» мав нагоду відвідати презентацію проєкту Narbut XXI, яка пройшла у символічному місці – культурно-мистецькому заповіднику «Софія Київська», а 7 листопада проект презентували ще й у Чикаго.

Як зазначила Лідія Лихач, керівниця проєкту Narbut XXI і видавництва “РОДОВІД”, «Нарбут – як живий дух. Він увібрав у себе дуже багато давнього мистецтва, старих книг і модернізував його; він створив нову, модерну графічну мову. І тепер у молоді також є запит на своє, класне, модне, є бажання продовжувати школу». 

До речі, згадавши про школу, не можемо не згадати, що цієї осені відбулася церемонія нагородження Найкращий вчитель України 2020.

Нарбутівський Збірник

Це реконструйований збірник статей і спогадів про Георгія Нарбута, який готувався ще за життя автора (до 1920-го року), вийшов у 1933 році і був знищений одразу ж у друкарні. Завдяки кільком дивом вцілілим примірникам та науковому подвигу доктора історичних наук Сергія Білоконя Збірник не тільки відтворили, а й доповнили кількома текстами – спогадами друзів і колег, в тому числі Василя Кричевського і Миколи Зерова, автобіографічними уривками, статтями мистецтвознавців середини ХХ століття, листами, а також вступною статтею Сергія Білоконя. Серед авторів – Федір Ернст, Стефан Таранушенко, Еріх Голлербах, Володимир Січинський та інші.

Фрагмент Нарбутівського Збірника. Фото “РОДОВІД”
Єдині екземпляри Narbut XXI

Окрім унікальності змісту та ілюстрацій, Нарбутівський Збірник неповторний ще й тим, що це перша в Україні книжка, кожний із 500 екземплярів якої має унікальну обкладинку, що не повторюється жодного разу. Для цього команда дизайнерів Numo Team створила спеціальний алгоритм, який генерував композиції із творів Нарбута, а опісля дизайнери обрали найкращі варіанти і надруковали в єдиному екземплярі.

Така ідея з’явилася у дизайнерів, коли вони дізналися, що оригінальне видання не збереглося в повному вигляді і достеменно невідомо, як виглядав оригінальний збірник. Окрім того, це цікавий експеримент, в якому поєднані такий традиційний об’єкт як книга і сучасні технології генеративного дизайну.

Відеофільм «Брендарі»

Фільм — це розповідь режисерки Надії Парфан про дизайнерську/мистецьку школу в Україні, «батьком» якої можна вважати Георгія Нарбута, а його продовжувачами — успішних сучасних дизайнерів на зразок banda agency та її очільника Павла Вржеща, івано-франківських “брендарів” Миколу Шкварка, Євгена Ніколаєнка, як і Нацпром Олега Тістола та Миколи Маценка, які займаються мистецькою національною промоцією в “діалозі” з Нарбутом.

До речі, цієї осені пройшла ще одна визначна подія – Київський тиждень критики 2020.

Обкладинка NARBUT. Фото “РОДОВІД”
NARBUT

Це англомовне дослідження докторки мистецтвознавства Мирослави Мудрак (США) під назвою «Образний світ Георгія Нарбута і творення бренду», в якому  проаналізовано графічний дизайн Нарбута та його вплив на національну та культурну ідентичність України, а також визначив брендинг нової незалежної України в 1918 році  і тепер, у 2020-му.

Конкурс плакатів

Ще один прояв проєкту Narbut XXI  мав на меті переосмислити доробок Георгія Нарбута з позицій дизайнера ХХІ століття, поговорити про спадкоємність у дизайні, візуальну мову минулого та естетику майбутнього, порушити гострі питання сьогодення мовою плакату. Тому конкурс й назвали «На перетині всіх протилежностей». Для участі в ньому надійшло 311 робіт від 132 учасників з 21 країни, а члени журі на чолі з куратором конкурсу Сашею Биченко відібрали плакати 69 авторів із 15 країн. Переглянути їх можна за посиланням на онлайн-виставці https://narbutxxi.rodovid.net/poster-contest.html.

Журнал «Українки» отримав у подарунок один з 500 унікальних Нарбутівських Збірників – розкішний, важкезний, величезний, без перебільшення, фоліант, який став справжньою окрасою редакційної бібліотеки і зайвим приводом заглибитися в творчість і дивовижне життя видатного українця Георгія Нарбута.  «Сто років без Нарбута закінчилися. Нарбут повертається», – підтримуємо гасло проекту Narbut XXI.