Хроніки ОМКФ 2021: сім днів у фото, подіях і фактах
Репортаж з головного кінофестивалю країни
Репортаж з головного кінофестивалю країни
Одеський кінофестиваль тривав сім днів – з 14 до 21 серпня, і це традиційно був найбільш насичений кіноподіями період. Десятки творчих зустрічей, прес-конференцій, майстер-класів, показів, пітчингів, секцій, тисячі глядачів і сотні поважних гостей! Вмістити все це в один редакційний огляд дійсно важко, тому редакторки «Українок» зібрали у власну хроніку лише ті події, які мали нагоду відвідати особисто.
Звісно, головними подіями стали перший і останній дні роботи ОМКФ – церемонії відкриття і закриття – урочисті дійства, на яку приїздять провідні кінематографісти України й закордону. Про ці церемонії – зробили окремі репортажі. А наразі – коротко і про найважливіше, знакове у кожному дні Одеського міжнародного кінофестивалю…
У цей день відбулися дві знакові події. Перша – творча зустріч із зірковим гостем ОМКФ німецько-іспанського актором, продюсером й режисером, дворазовим номінантом на премію «Золотий глобус» і премію Британської кіноакадемії Даніелем Брюлем та кінопродюсером Мальте Ґрунерта Вони провели майстер-клас в межах “Літньої кіношколи” та представили свій новий спільний фільм «Поганий сусід». “Я не очікував, що так багато людей прийде на фільм. І для мене успіх бачити сьогодні в залі стільки людей”, – зазначив Даніель Брюль.
Друга знакова подія другого фестивального дня – це показ фільму-учасника Національної конкурсної програми – стрічки «Королі репу». Під час прес-зустрічі з авторами та акторами стрічки режисер Мирослав Латика розповів про те як знімався фільм, як жанр фільму перевтілювався в процесі зйомок: “Спочатку фільм задумувався як драма, а потім це перетворилось у поєднання жанрів. В кінці ми отримали драму в стилі ґанґста-реп. Ми с самого початку запланували багато музики та спеціально монтували під музику”.
У позаконкурсних секціях відбулись покази фільмів: “Чоловік, який продав свою шкіру” режисера Каутера Бен Ганії (“Фестиваль Фестивалів”), “Герой” Асґара Фархаді (“Фестиваль Фестивалів”), який отримав цьогоріч Гран-прі Каннського фестивалю та документальну роуд-муві “Цей дощ ніколи не скінчиться” Аліни Горлової (“Українські Гала-прем’єри”).
У другий день ОМКФ розпочала роботу професійна секція Film Industry Office, в межах якої відбулась низка дискусій про кастинг-індустрію в Україні та світі, а також відбулась презентація діджитал-платформ DzygaMDB, E-Talenta та Dreamcast.
У цей же день глядачі 12-го ОМКФ у кінотеатрі «Родіна» подивилися перші фільми української ретроспективи «Незалежні»: мелодрами «Шамара» (реж. Наталя Андрійченко) та «Кисневий голод» (реж. Андрій Дончик).
16 серпня продовжились покази фільмів Національної конкурсної програми. Цього дня глядачі подивились стрічку “Суперник” Маркуса Ленца та “Із зав’язаними очима” Тараса Дроня.
На прес-зустрічі режисер фільму “Суперник” Маркус Ленца розповів історію створення фільму та сюжетну лінію, яка висвітлюється: “Це дуже проста історія яку ми показали – хлопчик хоче жити зі своєю матір’ю, а обставини йому цього не дають. І тому він стає “бійцем” за своє життя”.
Прем’єра фільму «Із зав’язаними очима» розчулила глядачів, викликала оплески та багато вдячних коментарів під час обговорення. Стрічку представили авторська група та актори: “Історія виникла після розмови з моєю знайомою, яка розповіла подібну ситуацію. Після цього, коли я почав писати сценарій, то зрозумів, що дуже багато дівчат знаходяться в такій ситуації та несуть те, що їм нав’язало суспільство. Цей фільм – це сучасна інтерпретація “Заповіту” Шевченка”, – розповів режисер фільму Тарас Дронь.
А в секції “Українські Гала-Прем’єри” глядачі подивилися езотеричний детектив Дмитра Томашпольського “Сторонній”. А програму “Спеціальні покази” відкрила стрічка Юрія Іллєнка “Молитва за Гетьмана Мазепу”. Її показ було приурочено до ювілею від дня народження Богдана Ступки, який зіграв у фільмі головну роль.
Два аншлагових сеанса без вільних місць в залі – це покази фільму “Аннетт” Леоса Каракса, у головних ролях Маріон Котіяр та Адам Драйвер. Також, в секції “Фестиваль Фестивалів” глядачі побачили австрійсько-німецьку драму “Велика свобода” Себастіана Майзе. У позаконкурсній секції “Гала-Прем’єри” була представлена стрічка “Наплив” (реж. Анейл Карія)
Черговий день, сповнений показів у рамках секцій «Фестиваль Фестивалів» і «Спеціальні покази», а також у рамках Національного конкурсу.
Серед них – фільм у жанрі фантастики “Простір” режисера Дмитра Томашпольського. «На третій день карантину у березні 2020 року прийшла ідея зняти фільм – ігровий, фантастичний, повнометражний. Актори були запрошені завдяки оголошенню на Фейсбуці. Головною умовою для зйомок було те, що актори повинні були перебувати виключно на ізоляції та виконувати кожний день нове завдання. Наприкінці трьох місяців зйомок ми отримали сімсот годин матеріалу», – розповів режисер фільму.
Ще одна цікава подія цього дня – показ фільму «Ольга», який зняв член журі 12-го Одеського міжнародного кінофестивалю Елі Ґраппе. Стрічка отримала приз спільноти письменників та композиторів SACD за найкращий сценарій Каннського тижня критики.
Новий фільм Паула Вергувена “Спокуса/Бенедетта” зібрав повний зал Фестивального палацу. Біографічна стрічка розповідає історію про чорницю, яку звинуватили у перелюбстві і одержимості.
У програмах ретроспектив показали стрічку “Аматор” Кшиштоф Кесльовський та “Настроювач” Кіри Муратової. В секції “Спеціальні покази” відбулись покази комедійної драми “Непомітне зникнення” Азазела Джейкобса з Мішель Пфайффер у головній ролі та антиутопічної стрічки “Бразилія” Террі Ґілліама.
У цей день відбувся показ документальної стрічки Андрія Загданського “Національний музей”. Фільм – це портрет Національного художнього музею, де зберігається та експонується мистецтво України. Стрічку особисто представив режисер: «дея фільму сформувалась після Майдану в Києві. Я подумав, що хочу зробити фільм, який би відображав сьогоденний стан України. А ні політичний, а ні воєнний, а такий з яким у мене є відношення. І музей виявився абсолютно ідеальним об’єктом. В ньому є історія мистецтва, історія України, в ньому є нещастя, досягнення та стан України – це єдиний об’єкт ідеальний для дослідження».
Також відбулась національна прем’єра документального фільму Ірени Стеценко «Рози. Фільм-кабаре». Це фільм-концерт музично-театрального колективу Dakh Daughters, сучасне політичне кабаре в якому мистецтво стає способом осмислення подій революції та війни в Україні. «Дівчата Dakh Daughters повністю перевернули моє життя. Ми відзняли понад 2 тисячі годин, зйомки тривали 6 років… Хороший режисер той, який залишає хороші куски матеріалу», – розповіла режисерка. Після перегляду Dakh Daughters під ритм оплесків глядачів заспівали одну з пісень зі свого репертуару.
У секції “Фестиваль фестивалів” було продемонстровано картину “Пам’ять” Апічатпонга Вірасетакула з Тільдою Свінтон у головній ролі. Фільм “Коханці” режисерки Ніколь Гарсія в жанрі мелодраматичного трилера був представлений в секції «Гала-Прем’єри». В програмі української ретроспективи «Незалежні» була показана дебютна ігрова стрічка Сергія Лозниці «Щастя моє». У програмі ретроспективи фільмів видатного польского режисера Кшиштофа Кесьовського відбувся показ фільму “Подвійне життя Вероніки”. Крім того, глядачі відвідали показ фільму “Король-рибалка” Террі Ґілліама.
Головною подією цього фестивального дня став показ фільму «СТОП-ЗЕМЛЯ» режисерки Катерини Горностай. Стрічка отримала «Кришталевого ведмедя» як найкраща стрічка конкурсної програми Generation 14plus 71-го Берлінале. На Одеський кінофестиваль представити фільм приїхала вся зйомочна група та актори у повному складі, яких після показу вшанували оваціями. «Коли ми почали готуватись до зйомок і вирішили, що ми хочемо зробити ось таку школу, в якій вчитель майже університетський викладач, який дружить зі своїми учнями та поважає їх… Це абсолютно ігрове кіно, в якому багато правди», – розповіла режисерка.
Відбулась національна прем’єра фільму «Чому я живий» Віллена Новака. Це історія про кохання українки та єврея на початку Другої світової війни — з Віктором Ждановим у головній ролі. «Я вдячний акторам, яких я вибрав. Вдячний ти всім киношникам, які відгукнулись», – подякував режисер.
Також в цей день продовжилися покази в рамках секцій «Фестиваль фестивалів», «Спеціальні покази» та «Незалежні». Зокрема, глядачі могли побачити фільм данського режисера Йоахіма Трієра «Найгірша людина в світі», який цього року отримав приз за найкращу жіночу роль на Каннському МКФ, а також драматичний фільм «Плем’я» Мирослава Слабошпицького.
У передостанній день 12-го Одеського міжнародного кінофестивалю глядачі побачили короткий метр Національного конкурсу, до якого увійшло 8 фільмів. Зокрема, в програмі було показані «Біжи, Таню, біжи» (реж. Софія Поліщук), «Друга хвиля» (реж. Марія Стоянова), «Марія» (реж. Владлен Одуденко), «Непотрібні речі» (реж. Дмитро Лісенбарт), «Папині кросівки» (реж. Ольга Журба), «Тигр блукає поруч» (реж. Анастасія Фалілеєва), «Хороший хлопчик» (реж. Марія Пономарьова), «Leopolis Night» (реж. Нікон Романченко).
У позаконкурсній програмі «Фестиваль Фестивалів» відбулась покази стрічок «Герой» та «Снігу більше ніколи не буде» і прем’єра стрічки «Титан» Жулії Дюкурно, який отримав «Золоту пальмову гілку» цьогорічного Каннського кінофестивалю і вже став сенсацією. Цікаво, що Дюкурно стала другою жінкою-режисером, яка виграла «Золоту пальмову гілку», і першою жінкою, яка здобула сольну перемогу.
Також у цей день в межах ретроспективних показів демонструвалися культові фільми «Страх і огида в Лас-Веґасі» Террі Ґілліама, «Три кольори: Білий» Кшиштофа Кесльовського і документальний фільм Ірини Цілик «Земля блакитна, ніби апельсин». Також відбулися майстер-клас режисера монтажу Олександра Чорного та творча зустріч із режисером Олегом Сенцовим. «Якщо розказати за допомогою трьох слів про мій фільм “Носоріг”, то це фільм про кров, секс і матюки. Багато кому таке кіно не зайде і я готовий до цього. Але я робив цей фільм щиро», – поділився режисер.
Одеський кінофестиваль — без сумніву, масштабна і грандіозна культурна подія не лише для України. Чекаємо наступного фестивалю у 2022 році!
Фото надані оргкомітетом Одеського міжнародного кінофестивалю.