Фотографка Катя Москалюк та її щемливі проєкти про вдів захисників, волонтерів, переселенців
Її фотоісторії демонструють на міжнародних виставках від США до Гонконгу і публікують GEO, Die Zeit і Forbes Україна
Її фотоісторії демонструють на міжнародних виставках від США до Гонконгу і публікують GEO, Die Zeit і Forbes Україна
Про Катю Москалюк ми дізналися із соцмережі – побачили її фотопроєкт “Наодинці” про дружин, які втратили чоловіків на війні і залишили на згадку про коханих щось символічне – кулон, тату… Проєкт дуже зворушливий, в кожному фото – щемливі історії жіночих почуттів. Така тонка робота та й сама ідея викликають захоплення, повагу і бажання познайомитися з авторкою, а заодно розпитати і про фотопроєкти, і про неї саму…
Катя – журналістка і документальна фотографка зі Львова. Ще в школі вона вирішила, що стане журналісткою. Але зваживши, все ж вступила не на журналістику (видавалося, що туди доволі складно потрапити), а на географічний факультет. Тут теж було цікаво: експедиції, подорожі, робота з людьми.
Після закінчення Катя пішла ще й в аспірантуру, захистила дисертацію. Згодом народилася донька, і в декретній відпустці з’явилася можливість глянути на себе трохи збоку. «Я зрозуміла, що хочу спробувати інше в професії, таки вивчитися на журналістку, – розповідає вона. – Найперше нагуглила Школу журналістики Українського католицького університету, туди й вступила і два роки вчилася на магістерській програмі, поки донька ходила в садочок».
Коли донька пішла у школу, Катя пішла на роботу – це було у 2018-му. Що ж до фотографії, то з нею Катя, власне, зростала: її прадід був фотографом і художником і мав ще оту дерев’яну камеру, в яку вставлялися скляні пластини, бабуся – архітекторкою, тато теж завжди захоплювався фотографією, хоча й працював інженером. Катя починала з плівкової «Практики», відвідувала фотокурси.
До повномасштабного вторгнення я також працювала з так званими вразливими темами – фотографувала та записувала історії родин, які виховують дітей з інвалідністю, спілкувалася з людьми із вадами зору, створювала фотоісторії про будинки підтриманого проживання тощо.
З 24 лютого до усіх цих тем додалася, відповідно, ще й тема війни. Я фотографую війну з другого її дня. Ми з родиною прийняли рішення залишитися у Львові та нікуди не виїжджати. Тож я почала знімати й записувати історії. Я знімала вокзали, шелтери, волонтерів. Пізніше записувала історії людей з деокупованих територій – була на Київщині, Чернігівщині, Харківщині. Зараз багато мандрую Україною й документую все те, що відбувається.
Я працюю як фрілансерка: або отримую завдання від редакцій, або сама пропоную якісь теми. Я поєдную те й інше: можу й записати історію, і зняти до неї фото.
Це як ниточка, коли починаєте розмотувати клубок, й одне на одне нанизується. Зазвичай це так: я кудись поїду, зустріну цікавих людей, вони мені про когось розкажуть… Так ці теми самі мене й знаходять. Також я працюю як журналістка для ЮНІСЕФ, співпрацюю з різними медіа: «Медіа великих історій», «Заборона».
Я люблю свою роботу, люблю людей, люблю з ними спілкуватися. Я знаю, що мені треба записати історію людини, сфотографувати її, дати можливість їй виговоритися. Тож під час роботи я найперше концентруюся на тому, що потрібно, аби зробити її якнайкраще. І тільки коли вже залишаюся наодинці з диктофонним записом та фото, можу дозволити собі більше якихось рефлексій.
Якщо говорити про війну, то спершу я знімала багато всього, бо хотілося зафіксувати буквально кожен день, і я бачила, що це цікаво й потрібно людям.
Потім все це стало формуватися в окремі теми. У мене вийшов проєкт про мешканців модульних містечок у Львові – минулого літа я постійно їх фотографувала. Вийшов проєкт «Місто дітей», проєкт «Робота над прикриттям» про волонтерів, які плели маскувальні сітки. Це була рандомна зйомка, тоді багато людей цим займалися, щоб допомогти армії й самим собі – це такий медитативний процес, який дозволяє трохи заспокоїтися.
Також я знімала у Львові багато поховань військових. Це доволі складна тема – не уявляла, що колись таке зніматиму. У мене навіть був випадок, коли людина, побачивши мої фото, звернулася, щоб я зняла чин похорону її батька.
Якось я знімала чин поховання військових. На цвинтарі родичам загиблого за традицією дякують і передають прапор. Його забирає дружина, донька, син. Це дуже щемливо: коли людина замість свого рідного обіймає прапор. І в один з таких моментів дружина чи донька військового, яка стояла з прапором, мовила: оце й усе? Мене це вразило. Виникла ідея поспілкуватися з родичами загиблих воїнів, щоб вони розповіли: хто були ці люди, що вони робили, що любили, про що мріяли. Адже важливо, щоб люди не перетворювалися в цифри, важливо олюднювати ці втрати.
Думки матеріальні – невдовзі шеф-редакторка Платформи пам’яті «Меморіал» Настя Абрамець запропонувала мені зробити проєкт «Наодинці». Це було минулої осені, однак тоді не вийшло, вийшло зараз, коли пройшло трохи часу, і дружини загиблих воїнів вже могли про це говорити.
Навесні я також отримала грант від організації Ukrainian Warchive – її створили фоторедактори провідних українських медіа, щоб підтримувати фотографів, які працюють з темою війни. Ми обговорили концепцію, й мені дуже допомогли з візуальною частиною: що має бути на цих кадрах, аби вони передавали стан жінок. Мені допомогли з контактами дівчат – було п’ять історій жінок з п’яти міст України: Львів, Дніпро, Київ, Харків, Одеса.
Після зйомки Платформа пам’яті «Меморіал» допомогла з публікацією історій жінок загиблих військових у медіа та організувала у кожному з п’яти згаданих міст фотовиставки.
Всі історії – особливі. У кожної жінки вона своя, вони дуже різні. Але водночас біль – однаковий. Вони всі говорять про те, що час не лікує, просто трохи все притлумлює. Ти вчишся з цим жити. Всі ці історії й жінки дуже чуттєві для мене, я не можу виокремити когось. Я спілкувалася з кожною і після зйомки. Починаючи проєкт, я ставила собі питання: для чого це потрібно мені і тим дівчатам?
Найважливіше, що для жінок це ще одна можливість згадати чоловіка, розповісти про нього, тобто залишити пам’ять. Завдяки цьому проєкту вони не почуваються наодинці зі своїм горем.
Найголовніше, що у нас в Україні живуть чудові люди. Тиждень тому я приїхала з Харківщини, була в селі Вернипілля поблизу Ізюма. Через це село пройшов фронт (хоча в окупації вони не були), відповідно, не залишилось жодної вцілілої будівлі. В селі жило близько 800 людей. Як тільки стало можливо повертатися в свої домівки, мешканці приїхали фактично на згарища, людей 100. Там вони й перезимували, хоча електрики нема, бо всі комунікації знищені, і відновити поки що ніяк – територія навкруги замінована. Тим не менш, вони відбудували, що могли, і зараз садять там квіти. Уявіть собі вулицю: прошиті уламками паркани, понівечені хати із затягнутими плівкою вікнами – і квіти… Тут все одно буяє життя, ростуть квіти. Настільки сильною є тяглість людей до своєї землі, свого коріння.
Так, звісно. З 24 лютого 2022 року виник великий інтерес до того, що відбувається в Україні, і щоб мати змогу розповідати про це широкій авдиторії, я вирішила задіяти англійську, мову міжнародного спілкування. Це потрібно, щоб люди розуміли, що тут у нас, і розуміли контекст, бо до кожного фото у мене розширений підпис. І це працює – мої роботи поширюються, мене запрошують до співпраці міжнародні організації. Мої фото вже були представлені на міжнародних виставках в Україні, США, Великобританії, Данії, Японії, Гонконзі, Кіпрі, Вірменії та інших.
Мені здається, що питання «після війни» буде ще стояти ще довго, бо з цими наслідками ми ще житимемо довго у травмованому суспільстві… Але вірю, що зможемо це якось пережити, адже все, що має початок, має і свій кінець. Вірю, що це закінчиться нашою перемогою, хоча вона й дається дуже великою ціною. Війна – це взагалі страшне. Якщо взяти мою родину, за сто років не було жодного покоління, яке б не знало війни або її наслідків: прадіди – перша світова, діди – діти війни, а зараз мої батьки й дитина теж живуть під час війни. Хотілося б, щоб нарешті було інакше.
Дуже хочу зняти фоторепортаж про українську станцію «Академік Вернадський» в Антарктиді. Загалом я дуже люблю подорожувати з родиною, ми були і на Шрі-Ланці, і в Домінікані. Але зараз хочу подорожувати виключно Україною. Для мене важливо працювати з темами, пов’язаними з війною, висвітлювати те, що відбувається. Я повністю занурена у це і не уявляю, що могла б займатися іншим. Але вірю, що прийде той час, коли мені знову захочеться у подорож…