Коли Амелія Ерхарт стала першою жінкою у світі, яка здійснила самотужки трансатлантичний переліт, їй було лише 34 роки – у 1932-му. Її політ тривав 14 годин 56 хвилин, і хоч через складні умови вона долетіла не до Парижу, фінальної точки маршруту, а до ірландського містечка Лондондеррі, але історичний для професійних пілотів та жіночої спільноти рекорд їй зарахували. Амелію Ерхарт за це нагородили американським Хрестом льотних заслуг і посвятили до французького Ордену Почесного легіону. І це далеко не єдине, чим увійшла в історію ця видатна жінка…

МАЛЕНЬКА ЕМАНСИПЕ

Донька американського адвоката, Амелія Мері Ерхарт (так звучить повне ім’я першої жінки в трансатлантичній авіації) з дитинства цікавилася зовсім не дівочими, за тими мірками, заняттями.

У чотири роки вона вже читала самостійно, з десяти років їздила верхи, плавала, грала в теніс і навіть… стріляла з подарованої батьком гвинтівки.

У 1916 році вступила до елітного коледжу Ogontz School у Пенсильванії. А у 1917-му поїхала навідати молодшу сестру до Торонто. Там вона побачила солдатів, що прибули з фронтів Першої світової війни, і військовий аеродром, де вперше побачила авіашоу і закохалася у цю справу…

ЗАКОХАНА В НЕБО

Вступивши до Колумбійського університету, де Амелія вивчала фізику, хімію, медицину й опанувала чотири іноземні мови, вона почала «полювати» на літаки й авіашоу. У 1920 році потрапила на виставку літальних апаратів у Каліфорнії і тут же провела свій перший десятихвилинний політ як пасажир. Неймовірні відчуття настільки захопили Амелію, що вона почала брати уроки льотної майстерності.

Її інструкторкою стала легендарна Аніта Снук – одна з небагатьох у ті роки жінок-пілотів. Вона, безстрашна й емансипована, зізнавалася, що своїм авантюризмом Амелія перевершувала навіть її.

Наприклад, «учениця» сміливо рвалася пролетіти під проводами лінії електропередач при посадці, чим не раз лякала наставницю

ПЕРША ЖІНКА-ВЛАСНИЦЯ ЛІТАКА

Власний літак став ідея-фікс для Амелії Ерхарт. Щоб його придбати, а заразом оплачувати зовсім не дешеві заняття для пілотів, ким тільки вона не працювала. Вона грала на банджо у мюзик-холі, була фотографом, кінооператором, вчителькою, секретаркою, телефоністкою, автомеханіком та водієм вантажівки.

І от нарешті 24-річна Ерхарт придбала невеликий біплан «Кіннер Ейрстер». Яскраво-жовтий! Він не був новий і мав певні дефекти, але Амелію це не лякало: вона освоювала на ньому навіть повітряну акробатику і наймала для цього найдосвідченішого відставного пілота армії США.

ПЕРША БАГАТО РАЗІВ

З 1922 року починається нон-стоп рекордів Амелії Ерхарт. Її перший світовий рекорд – політ на висоті близько 4,3 тисячі метрів – вище, ніж до цього вдавалося будь-якій жінці-пілоту.

Свою майстерність вона відточувала як учасниця повітряних шоу, шалено популярних у той час, і поступово здобувала авторитет не лише в авіасередовищі, а й у представників американської еліти, яка спонсорувала й захоплювалася авіацією.

У 1929 році в Каліфорнії Амелія встановила світовий рекорд швидкості, розігнавшись в польоті до 197 миль на годину. У 1931-му пані Ерхарт однією з перших жінок-пілотів освоює автожир і знову іде на рекорди.

Амелія Ерхарт першою в світі піднялась на авіажирі на висоту майже 6 тисяч метрів і перетнула на ньому всю територію США

ГОЛОВНИЙ РЕКОРД

У 1932 році Амелія Ерхарт досягає піку своєї авіаслави. Увечері 20 травня вона вилітає з Ньюфаундленду і майже за 15 годин перетинає Атлантику – самостійно, одна в літаку.

Такий подвиг за п’ять років до неї зробив лише один пілот: чоловік Чарльз Ліндберг. Нікому більше не вдавалося: пілоти гинули або поверталися через непередбачуваність погодних умов над дуже вередливим океаном. Ледь вижила й Амелія.

Попри прогноз штилю, майже підлітаючи до Європи літак пілотеси потрапив у страшенний штормовий вітер та ще й вночі. Вона ледь впоралася з кермуванням, ледь втримувала дуже пошкоджений у маневрах апарат, але долетіла.

21 травня Амелія Ерхарт стала першою жінкою-пілотом, яка подолала Атлантику самотужки, а також єдиною у світі на той момент людиною, яка перетнула океан повітрям двічі.

ТРІУМФ І СЛАВА

Жінку, яка здійснила неможливе, і в Європі, і після повернення до США зустрічали з усіма почестями. Тодішній президент США Герберт Гувер особисто вручив пані Ерхарт Золоту медаль Національного Географічного Товариства за внесок в авіаційну науку та історію авіації.

Крім того, Амелія стала першою жінкою та першим цивільним пілотом, який отримав Хрест льотних заслуг Конгресу США, стала кавалером Хреста короля Бельгії Леопольда та багатьох інших європейських нагород.

Ні високі нагороди, ні найвище визнання не змінили прагнення Амелії до нових небесних висот

НЕВГАМОВНА ПІЛОТЕСА

Пані Ерхарт багато разів перетнула країну з кінця в кінець на літаку. Того ж 1932 року вона встановила новий рекорд, знову подолавши трансконтинентальний маршрут, але вже з Лос-Анджелеса до Ньюарка і стала першою жінкою-пілотом, яка перетнула американський континент від узбережжя до узбережжя. Причому зробила це без посадки й побила світовий жіночий рекорд дальності безпосадкового перельоту.

У 1933 році Амелія Ерхарт взяла участь у знаменитих трансамериканських перегонах на приз Бендікса Гонка і лише через поламку вигуна прийшла третьою.

Втім, діяльність Амелії вже не обмежувалася виключно літаками… Вона тестувала водолазні костюми і дирижабль для флоту США, а ще – боролася за права жінок у льотній справі.

ЖІНОЧА СОЛІДАРНІСТЬ

Амелія Ерхарт на собі відчувала, як непросто жінці пробитися і завоювати авторитет у такій «чоловічій» сфері, як авіація. Вже маючи неабиякі вплив і впізнаваність серед пілотів, у 1929 році допомогла сформувати і очолила міжнародну організацію жінок-пілотів, яку назвали «Дев’яносто дев’ять», за кількістю перших її членкинь. Організація існує досі, і зараз до неї входять тисячі жінок-пілотів з різних країн.

Окрім того, Амелія виявилася ще й майстром слова: писала статті, читала лекції про розвиток авіації і вірила в появу комерційних авіаперевезень.

Можна сказати, що перші регулярні авіалінії США з’явилися завдяки наполегливому просуванню цієї ідеї Амелією Ерхарт

ЖІНОЧЕ СУПЕРНИЦТВО

Амелія Ерхарт назавжди закріпила за собою всі серйозні жіночі першості в авіації. Але з нею за ці звання постійно змагалися ще дві жінки, не менш вперті та харизматичні.

Перша – Елінор Сміт була головним критиком Амелії і не могла вибачити, що суперниця викупила розбитий нею у невдалих змаганнях літак, відремонтувала і встановила на ньому три світові рекорди, які так і не змогла встановити Сміт.

Ще одна видатна пілотеса того часу Рут Ніколс із затятої суперниці перетворилася на вдячного друга Амелії. У 1929 році вони брали участь у жіночих повітряних перегонах. На старті Ерхарт побачила, що в літаку Рут запалав двигун, і, заглушивши мотор, підлетіла і витягла її з кабіни. Через це вилетіла останньою і прийшла на фініш третьою. Але ніколи про це не пожалкувала.

ПІЛОТЕСА ДЛЯ ЕЛЕОНОРИ РУЗВЕЛЬТ

Першою в світі Амелія Ерхарт у 1935 році перелетіла Тихий океан від Гавайських островів до Окленда, що не вдавалося до цього жодному пілоту. Вся Америка була вражена вправністю Ерхарт, а президент США Франклін Рузвельт надіслав їй особисто телеграму: «Вітаю. Ви перемогли знову».

Після цього вона увійшла у Білий дім як особистий пілот першої леді. Елеонора Рузвельт теж захоплювалася авіацією і мріяла літати сама.

Амелія «катала» Елеонору Рузвельт над нічним Вашингтоном і вчила керувати літаком

ЗАМІНА ДЛЯ ДРУЖИНИ

Заміж Амелія Ерхарт вийшла у 1931 році. Їй сповнилося 34 роки – «стара діва» за тими мірками. Обранцем став її діловий партнер, відомий нью-йоркський видавець Джордж Путнам.

Вони познайомилися задовго до цього, ще у 1927 році. Джордж тоді допомагав своїй першій дружині – заможній американці Емі Гест здійснити переліт через Атлантику. Такий самий, в якому Амелія через кілька років встановила рекорд. Джордж купив Емі дорогущий літак, винайняв бортмеханіка, оплатив курси – аби лише вдовольнити примху дружини. Але заможні родичі заборонили їй виліт.

Тоді подружжя вирішило підшукати заміну: дівчину, яка вміє пілотувати і полетить замість Емі. Так в їх житті з’явилася Амелія Ерхарт, яку рекомендував сам адмірал ВМС США Роналд Белкнап…

КОХАННЯ ЧИ РОЗРАХУНОК

Як розвивалися стосунки у цьому любовному трикутнику впродовж кількох років, достеменно не відомо. Але Джордж Путнам все ж розлучився з першою дружиною та одружився з Амелією. Недоброзичливці тут же звинуватили її у шлюбі за розрахунком. Але у 2002 році було оприлюднено приватні листи Ерхарт і Путнама, і вони сповнені щирою ніжністю й зізнаннями в коханні з обох боків.

Пара сповідувала рівноправні стосунки. Джордж вітав подальший розвиток кар’єри Амелії. У 1936 році її запросив університет Пердью в Індіані очолити дослідження з аеронавтики.

В Індіані Амелія організувала льотну школу і отримала на знак подяки від університету свою мрію – новий двомоторний моноплан

ОСТАННІЙ РЕКОРД

На цьому моноплані Ерхарт планувала здійснити свій останній рекорд – політ навколо світу за найдовшим маршрутом. А потім присвятити себе народженню дітей і викладацькій роботі.

У травні 1937 року разом зі штурманом Фредом Нунаном вони вилетіли у навколосвітній маршрут. Він складався з 30 перельотів, простягався на десятки тисяч миль і мав тривати кілька тижнів.

2 липня Амелія та Фред пролетіли 80% маршруту, приземлилися для дозаправки і відпочинку в Новій Гвінеї і вирушили до маленького острова Хауленд у Тихому океані.

Спеціально для цього приземлення тут побудували злітно-посадкову смугу з особистого розпорядження Рузвельта. Літак чекали посадовці, преса і корабель берегової охорони, який підтримував з Амелією радіозв’язок і контролював маршрут…

ТАЄМНИЧЕ ЗНИКНЕННЯ

Радіолокація у той час була дуже примітивною, зв’язок був нестабільним, але був. Підлітаючи до острова Хауленд Амелія Ерхарт відправила радіограму кораблю берегової охорони: «Ми на лінії 157-337… Рухаємось по лінії». Судячи з координат, літак мав з’явитися над Хоулендом з хвилини на хвилину, але так і не з’явився…

Пошукова операція почалася тут же і тривала майже 2 тижні. 66 літаків, всі американські кораблі тихоокеанської акваторії та навіть найбільший у світі авіаносець «Лексінгтон» ретельно обстежили 220 000 квадратних миль водної поверхні, всі острови й рифи, але марно…

Пошукова операція досі вважається найбільшою за всю історію американського флоту – дивний масштаб для пошуку пілотеси, навіть рекордсменки

Амелія Ерхарт і Фред Нунан

Читайте також:

ШПИГУНКА?..

Неофіційні пошуки Амелії Ерхарт не завершуються досі, хоча у 1939 році її оголосили безвісти зниклою через імовірну трощу літака. Але дослідники, преса, посадовці висували тоді й висувають зараз іншу версію: шпигунську.

Згідно з нею, переліт був прикриттям розвідувальної операції: Ерхарт з Нунаном проводили аерофотознімання тихоокеанських японських островів, перед загрозою початку війни з США.

Припускали, що літак з якоїсь причини потрапив у полон японців. Знаходилося безліч “свідків”, які начебто бачили Амелію в колонії полонених на японському острові Сайпан.

Ще припускали, що зникнення пілотеси – це «вистава», організована США, щоб провести розвідувальну операцію під виглядом пошуково-рятувальної. І, відповідно, ні Ерхарт, ні Нунан не загинули, а провели решту життя під іншими іменами…

Жодного підтвердження, тіл чи літака так і не знайшли…