У Києві 4-10 вересня пройде щорічний міжнародний фестиваль короткого метру (KISFF). Однією з його головних подій і водночас найбільшою тематичною секцією стане програма «Жінки* у кіно». Вона покликана висвітлити видимість і внесок жінок та малопроявлених голосів у кінематографі, а також показати, як через кіно можна досліджувати гендер, ідентичність та самовираження. Це також можливість зануритися у сучасну жіночу перспективу, відкрити для себе знакові постаті українського кінематографа, відчути багатогранність досвіду жіночності й побачити, як кіно стає простором боротьби, свободи та самовираження.

Секція об’єднує українські та світові приклади жіночої кінотворчості і пропонує поміркувати про те, які зміни відбулися в галузі з часів незалежності та як із початком великої війни окремі проблеми набули більшої актуальності, інші ж відступили на другий план.

Розпочнеться програма 4 вересня з показу добірки Girls in Film

Її підготувала чеська спільнота глобальної платформи Girls in Film Prague. Це короткометражні роботи режисерок із Чехії та Словаччини. Того ж дня глядачі побачать кураторський блок «Повернути, переосмислити, прокричати», в якому йтиметься про близькі стосунки з матерями та власним тілом, взаємодію з громадами й суспільством, а також тонкі й багатогранні аспекти жіночності.

Кадр з фільму “Делулу”, режисерка Кароліна Беранова, Girls in Film
Кадр з фільму “Ночі і дні”, режисерка Даніела Славікова, Girls in Film

5 вересня відбудеться спеціальний показ «Майбутнє минулого»

Це робота німецької режисерки українського походження Ніколь Медвецької. Вона досліджує співіснування людей, наслідки війни та пошук особистої ідентичності, перетворюючи інтимне на політичне й навпаки.

Кадр з фільму “Майбутнє минулого”, режисерка Ніколь Медвецька

6 і 7 вересня на глядачів чекає ретроспектива Світлани Зінов’євої

Це кінопродюсерка та одна з ключових постатей українського кінематографа часів незалежності. Обидва покази супроводжуватимуться розмовами з режисеркою про її професійний шлях, досвід і бачення українського кіно. Показ другої частини ретроспективи буде присвячений пам’яті художника та добровольця Давида Чичкана, одного з героїв фільму «Зсув», який загинув у серпні 2025 року.

Кадр з фільму “На болотах”, режисер Максим Сурков

8 вересня програму продовжить добірка FEM* RIOT

Ці фільми розкривають складний досвід жіночності через теми материнства, репродуктивної справедливості та різних форм насильства. Цей блок фокусується на взаєминах із самими собою, спільнотами та суспільством, відображаючи водночас силу й крихкість ідентичності.

Кадр з фільму “Роки, коли я не знімала”, режисерка Фрукке ван Венґерден

8 вересня глядачі вперше в Україні зможуть побачити ретроспективу короткометражних фільмів Кіри Муратової

Кураторкою виступила кінодослідниця Довженко-Центру Альона Пензій. Кіра Муратова – одна з найцікавіших українських і світових режисерок, яка створила власну кіномову. Роботи Муратової завжди апелювали до критичного мислення та провокували дискусії, що принципово відрізняється від будь-якої пропаганди.

Кіра Муратова ставила під сумнів усе, що традиційно вважалося кінематографічним, досліджувала «зони мовчання» та навмисно оголювала шви такої, здавалося б, безшовної структури, як кіно. Вона створила власний фантасмагоричний всесвіт із постійними повторами, викривленими відзеркаленнями, двійниками та персонажами, які раптово засинали чи починали співати уривки з опер.

Не менш важливим виміром її творчості став одеський характер та образ міста: практично все життя вона працювала в Одесі, зробивши її одним із ключових героїв свого кінематографа. Саме цей портрет міста й країни на межі епох зафіксований у двох її короткометражних роботах, що будуть показані на фестивалі.

Кадр зі зйомок фільму Кіри Муратової. Ута Кільтер в ролі квартирантки, секс-робітниці Лєни

Окрім кінопоказів, у рамках програми відбудуться публічні розмови та дискусії.

Серед них:

  • Можливості та агентність: інституційна підтримка жінок і квір-людей. Як інституції можуть дати жінкам і квір-людям у кіно не лише видимість, а й справжню агентність? У розмові зосередяться на практиках, що змінюють правила гри та забезпечують сталість кар’єр: від британської ініціативи Reclaim the Frame та квір-нагород Lolly Awards і фонду Queer Short Film Fund у Берліні – до програми менторства Baltic Women in Film Mentorship та нового проєкту OUTPITCH від Mezipatra Queer Film Festival, що відкриває простір для історій з Вишеградських країн та України.
  • Зустріч із представницями Girls in Film Prague, які розкажуть про спільноту, продакшн і цінності ініціативи. Girls in Film виникла в Лондоні й розвивається як міжнародна мережа з онлайн-платформою для публікації робіт молодих режисерок, а також через організацію показів, панельних дискусій і нетворкінгових подій. З 2017 року в Празі діє локальне відділення під керівництвом продюсерок Юлі Зацкової та Даґмар Седлакової. Його діяльність спрямована на презентацію нових голосів, налагодження контактів серед місцевих кінематографісток і кінематографістів, а також співпрацю з інституціями та фестивалями, що сприяє більшому розмаїттю в чеському й словацькому кіно.
  • Панель «Представлення жінок в кіно: зміни становища режисерок в Україні» – розмова з українськими режисерками про виклики й досвід у час війни. Саме в цьому контексті варто поговорити з режисерками про так званий female gaze в українському кіно — що він означає сьогодні, як проявляється через призму війни, різних досвідів і підходів до оповіді.  У розмові, яку модеруватиме кіножурналістка та авторка YouTube-каналу “Підбори Femme Fatale” Альона Шилова, візьмуть участь Жанна Озірна, Марися Нікітюк, Надія Парфан та Анна Бурячкова.

Вхід на події безкоштовний за умови попередньої реєстрації.

Фестиваль триватиме з 4 по 10 вересня у кінотеатрі «Жовтень» та в просторі KINO42, а частина програми буде доступною онлайн на платформі «Титр».

Програма “Жінки* в кіно” створена за підтримки Фонду ім. Гайнріха Бьолля, Бюро Київ — Україна.