Політ не нормальний: що робити, коли авіарейс скасували, затримали або спізнилися
Права авіапасажирів, вимоги авіакомпаній та правила заміни квитків на всі форсмажорні випадки
Права авіапасажирів, вимоги авіакомпаній та правила заміни квитків на всі форсмажорні випадки
Читайте уважно, запам’ятовуйте свої права і вже бронюйте квитки на літні канікули (скільки там до них лишилося 🙂 ) або просто так. Сподіваємося, на вас чекатимуть лише приємні пригоди, і ви ніколи не станете тим кожним третім мандрівником, який бодай раз потрапляє у якусь халепу з перельотом. Але про всяк випадок інформуємо.
Ну, можливо, забули про модну зараз онлайн-реєстрацію (ця послуга є майже у всіх авіакомпаній), опинилися в глухому куті без інтернету, переплутали термінал, застрягли в пробці, на нараді, на побаченні (ооо, це святе). Тоді пам’ятайте: реєстрація зазвичай завершується за 40 хвилин до вильоту. Якщо ви прибули рівно за 50, але попереду черга, чи за 39 і перед вами пусто, біжіть на спеціальну стійку для реєстрації таких от… не пунктуальних пасажирів. Вона здебільшого поряд з виходом на контроль безпеки. І майте на увазі: у деяких аеропортах ця послуга платна.
Навіть з нашим сумлінним редактором таке одного разу сталося – у тверезому розумі й при пам”яті вона просто засиділася з деким за кавою. А ще знаємо випадок, коли, вибачайте, у людини скрутив живіт – вона фізично не могла вийти вчасно з убиральні. Раптом щось схоже, знайте: щойно чарівний голос повідомив по гучномовцю «Посадку завершено» (це пишуть і на табло), у літак можна потрапити тільки після особистого дозволу представника авіакомпанії. Якщо він чудом досі стоїть біля вашого гейту, а саме повітряне судно ще не від’їхало на злітну смугу, шанс сісти на своє 13F у вас є.
Але вірогідність відмови теж висока: будь-яка затримка літака – це штрафи авіакомпанії, втрата черги на виліт, очікування нового «вікна» на злітній смузі.
Загрипували, передумали, переплутали дати (так-так, історія знає і такі випадки). Тоді просто втрачаєте і квиток, і гроші. Його вартість компенсують лише у двох випадках: смерть (не приведи Боже) пасажира чи члена сім’ї і невиконання авіакомпанією зобов”язань. Наприклад, вона перенесла чи скасувала рейс, затримала виліт на понад 3 години, скасувала посадку у пункті вашого призначення, змінила клас обслуговування (ви купили бізнес, а вас посадили в економ) чи клас судна (вам продали Боїнг-747, а подали АН-12).
Знову ж таки, пробка чи не менш несподіваний форс-мажор – причини знаємо різні. А вихід один: відразу звертайтеся до авіакомпанії.
Найбільше поталанить власникам квитків бізнес-класу: їх часто пересаджують на наступний рейс без доплат.
Не надто везучі пасажири економ-класу чи лоукостів: для них з не менш люб’язною посмішкою знайдуть інший рейс, але за часткову або повну доплату – все залежить від авіакомпанії і умов квитка.
Якщо ви купили квиток туди-назад і не вилетіли туди, то деякі перевізники анулюють ваш квиток назад. Про це пишуть дрібними літерами у самому низу квитка. Читайте уважно.
Раптом полетите взимку, скажімо, на Шрі-Ланку через Доху (це столиця маленького заможного Катару). Як ми колись. Добре пам’ятаємо, як, висолопивши язик, бігли через транзитну зону – до наступного вильоту залишалося 20 хвилин. Встигли. Але для зворотної дороги проштудіювали авіаправила.
Якщо транзитний переліт здійснює одна авіакомпанія – вона й відповідає за ваше спізнення на стикувальний рейс, а значить, має забезпечити вам безкоштовну посадку на наступний. Якщо переліт здійснюють різні перевізники – відповідає і забезпечує новий квиток той, з чиєї провини сталося спізнення. Але якщо ви летите з пересадками за двома окремо придбаними квитками, тоді спізнення – це лише ваша проблема і надто оптимістичне ставлення до стиковок. Треба купувати квиток із великим запасом часу між рейсами.
Тобто місця у літаку закінчились. Не смійтеся, це часте явище на популярних напрямках – до Риму чи, скажімо, з Парижа. Грубо кажучи, перевізник продає квитків більше, ніж місць у літаку. Навіщо – не розуміємо. Адже при овербукінгу авіакомпанія повинна:
250 євро компенсації, звичайно, втішать, але коли потрібні не гроші, а вчасний виліт, то краще приїхати в аеропорт раніше, зареєструватися онлайн (поки є вільні місця) і обирати не ранкові рейси – на них овербукінг трапляється найчастіше.
Ваша доля залежить від того, винна чи ні авіакомпанія. Не винна, якщо скасування зумовили стихійні лиха, військовий стан, припинення перельотів у вашому напрямку, страйк чи несправність літака. Авіакомпанія винна, якщо скасування сталося через нестиковку в розкладі, через овербукінг або просто їй невигідно летіти – скажімо, ви єдиний пасажир. У першому випадку доведеться вирішувати все самотужки, у другому – вам мають повернути кошти за квиток або пересадити на інший рейс.
А якщо про скасування повідомили менш ніж за два тижні, квитки не замінили, то повинні виплатити ще й компенсацію – ті ж самі мінімум 250 євро, пам’ятаєте? Але виплатити їх може тільки той, хто продав вам квиток: перевізник (якщо придбали саме у його офісі чи представництві) або турагентство (якщо придбали у нього).
Сподіваємося, ісландський вулкан Ейяфьядлаййокудль більше не сплутає польоти усього світу на цілий тиждень, як кілька років тому. Але про всяк випадок знайте – затримка на:
У Європі, до речі, за п”ятигодинної затримки рейсу можна попросити повернути вам гроші за квиток, а вас самих – у початкову точку маршруту (додому, скажімо), якщо рейс стикувальний.
Щоб помандрувати, побачити якомога більше столиць і зекономити гроші оформляєте як один квиток… ну скажімо Київ – Барселона – Париж – Берлін – Київ – такий «наскрізний» переліт коштує дешевше, ніж окремо куплені Київ – Барселона, Барселона – Париж і таке інше. За таким принципом літає практично вся Європа, ну і ми тепер теж. Однак слід знати правило «послідовності польотних купонів».
Якщо маршрут включає декілька пунктів, то пасажир повинен здійснювати перельоти між пунктами саме в тій послідовності, яка зазначена у квитку. Тобто не можна вилетіти з Барселони в Париж, там передумати і з Парижа поїхати в Берлін машиною, а з Берліна на Київ знову літаком. Щойно ви порушуєте послідовність вильотів і не з’являєтесь бодай на один рейс, авіакомпанія анулює всі квитки і не повертає вартість невикористаних.
Знати свої права у будь-якій ситуації — хороша справа. Не зайвим буде ознайомитися і з тим, які права про відпустку є у жінок — стаття містить дуже багато корисної інформації.
Знаємо одну красуню, в якої це якась карма – прилітає і не знаходить свою «сумку – міні-шафу» на вантажній стрічці. Вона ж і проконсультувала: по-перше, відразу йти на стійку Lost and Found – пошук втрачених валіз. Там заповните довжелезну форму: хто ви, що ви, який вигляд має сумка, що там було і на яку вартість. Якщо валіза загубилася у чужій країні (прилетіли на курорт і залишилися навіть без зубної щітки), то авіакомпанія або видає певну суму на найнеобхідніше, або компенсує її за вашими чеками. Не тіштеся, сума буде не велика – на білизну «вумен сікрет» не вистачить. А далі розвиток подій може бути наступним:
До речі, якщо, прибувши на місце, тих самих балеток у валізі не стало (крадіжки вантажників не рідкість), не зарадить ніхто. Просто подякуйте, що відбулись балетками і насолоджуйтеся подорожжю. Бажаємо тільки приємних пригод!