Анна Стен: киянка, яка першою з українок стала зіркою Голлівуду і «зрадницею» для срср
А ще вона була найстильнішою акторкою свого часу, яку ставили в один ряд з Ґретою Ґарбо та Кетрін Гепберн
А ще вона була найстильнішою акторкою свого часу, яку ставили в один ряд з Ґретою Ґарбо та Кетрін Гепберн
Анна Стен – зірка голлівудського кіно з далекого минулого, але її постать гідна того, аби ми, сучасні українки, знали про неї. Власне, тому їй присвятив окрему історію освітньо-культурний проєкт Diaspora.ua, який розповдає про видатних вихідців з України.
Справжнє ім’я Анни Стен – Анна Фесак. Вона народилася 3 грудня 1908 року в Києві. Її батько походив із козацького роду, працював театральним художником-постановником, а мати була балериною Київського театру опери та балету (за однією з версій – шведського походження). Тож світ мистецтва, зокрема, театру був для Анни Фесак добре знайомим з дитинства, та й білява артистична красуня не уявляла себе поза сценою.
Професійну освіту вона здобула у Київському державному театральному технікумі, була репортеркою і грала у київському Малому театрі, відвідувала заняття театру-студії під керівництвом актора-МХАТівця Чужого, де працювали за системою Станіславського.
У 1924 році Анна вступила до кіновідділення Театрального технікуму, після чого 1926 року успішно склала іспити до Першого робітничого театру Пролеткульту в Москві. Це було успіхом, адже відкривало нові можливості для талановитої киянки. Саме у Москві вона почала свою кінокар’єру, дебютувавши у стрічці «Дівчина з коробкою» (1927), яку показували в срср та Європі й США.
Аби краще запам’ятовуватися і бути цікавішою публіці, Анна Фесак взяла собі за псевдонім сценічне прізвище свого першого чоловіка, відомого київського конферансьє та актора естради Бориса Бернштейна.
Другою роботою в кіно Анни Стен стала головна роль у соціальній драмі «Земля в полоні» (1927), яка принесла їй першу славу. За режисера стрічки Федора Оцепа Анна згодом вийшла заміж. Портрети Анни друкують на обкладинках радянських журналів, а її саму вважають ідеальним втіленням «радянської жінки». Втім, попереду її чекало значно більше визнання…
Поїхавши в 1930 році у робоче відрядження до Берліна, Анна знялася в кінострічках провідної німецької кінокомпанії UFA й миттєво стала відомою в Німеччині. За це отримала чималу порцію критики та цькування в срср як «зрадниця».
Відтак Анна Стен вирішила не повертатися в совєцьку реальність та до цеху вітчизняних кінематографістів. І недарма: її другий німецький фільм «Вбивця Дмитрій Карамазов» (1931) за мотивами твору Достоєвського «Брати Карамазови», де вона зіграла свою наступну головну роль, мав неймовірний успіх в Європі та Америці.
Семюель Ґолдвін мав намір зробити зі Стен «другу Ґрету Ґарбо», про що прямо заявляв у пресі. «Все в моєму серці промовляло, що вона буде найкращою в історії кіно, – розповідав Ґолдвін згодом. – І багато хто так думав… Це щось особливе, це зірка! В неї є все, що потрібно: краса, стиль, сексапільність, клас. Її інтелігентність поєднується з інтуїцією художника, що добре знає життя. В неї величезний досвід і вона може грати, як бестія».
Однак, попри надвеликі очікування, жоден із трьох фільмів компанії «Метро Голдвін Маєр» з яскравою киянкою («Нана», «Ми знов живі» та «Шлюбна ніч») не здобув бажаної уваги публіки, що змусило Ґолдвіна розірвати контракт зі Стен. І хоча стрічка «Шлюбна ніч» отримала приз на Венеційському кінофестивалі (за режисуру), кар’єра Анни пішла донизу.
У Голлівуді за нею закріпилось прізвисько «Ґолдвінова примха (дурничка)» («Goldwyn’s folly»), американська публіка не прийняла нав’язаного їй Ґолдвіном образу «звабливої селянки» і не пробачила відчутного слов’янського акценту.
При цьому в Голлівуді, як і в Європі, всі були у захваті від стилю киянки. Кінопродюсер Деріл Занук казав, що вона одягається краще за всіх, кого він коли-небудь бачив.
Тим часом Анна призвичаїлася до життя в США, значно покращила свою вимову, що продемонструвала радіовистава «Graustark» за її участі, яка отримала велику популярність, але принципово не змінила статус Стен як згасаючої зірки.
У 1938 році вона дебютувала на Бродвеї в популярній п’єсі Бертольда Брехта «Тригрошова опера», а також продовжувала зніматися в головних ролях у голлівудських і британських фільмах до середини 40-х. З 1950-х – викладала в Акторській студії.
Зрештою у 1962 році вона завершила свою акторську кар’єру і серйозно зайнялася живописом. І в цьому мала значний успіх! Її картини зачаровували поціновувачів мистецтва, виставлялися в Бостонському музеї, а Смітсонівський інститут улаштував європейське турне її творів. Померла Анна 12 листопада 1993 року в Нью-Йорку.
На перший погляд, зважаючи на біографію Анни Стен, може здатися, що вона, як і багато акторок того часу, народжених у Києві, вважала себе росіянкою. Але ні. Вона чітко ідентифікувала себе як українку. Так, у 1942 році в інтерв’ю українсько-американському часопису «Ukrainian life» Анна Стен чітко заявила, що є українкою.
Ще раніше вона дала кілька коротких інтерв’ю, в яких теж наголошувала, що є українкою. Про це писав і відомий часопис української діаспори у США «Ukrainian Weekly» від 24 грудня 1937 року. На питання, хто вона – українка чи росіянка, Анна Стен відповіла українською: «Поза сумнівом, я українка… Я українка, я народилася в Україні».
Пізніше Анна доповнила розповідь про своє українське походження: «Я народилася в Україні, коли мені виповнилося 12 років, я відправилася до Москви, тоді я не розуміла російської, говорила українською…»