героїні

«Хочу, щоб жінки на кріслах колісних могли вільно купувати зручні й красиві речі»

Анна Павлусь
дизайнерка одягу на кріслі колісному й засновниця бренду WHEELNY

розмовляла
Вікторія Шапаренко

Анна першою в Україні почала розробляти й шити адаптивний одяг для людей на кріслах колісних. Про потреби таких людей вона знає все, адже є однією з них – після трагічного випадку, що стався у її житті у 2016 році. Саме тоді Анна стикнулася з проблемою незручного одягу й почала змінювати його, перебудовувати лекала. А протестувавши всі розробки на собі, запропонувала іншим людям з інвалідністю. Адже одяг – це не лише одяг. Психологічний стан людини залежить від того, як вона почувається, і одяг грає тут не останню роль, особливо, якщо ця людина на кріслі колісному: впевнена в собі, вона зовсім інакше сприймає світ довкола.

Анні 39 років, за професією вона модельєрка-конструкторка зі стажем понад 18 років. Разом з сімʼєю (має чоловіка і двох прекрасних синів) мешкає зараз у Білій Церкві, хоча сама родом з Чернівецької області. Професію обирала сама. На той час батьки не могли оплачувати інститути, тож Анна вступила на закрійника-кравця, і це був вибір саме за покликом серця. Втім, це не прямо мрія з дитинства. Батьки Анни – спортсмени, у юності, як і старший брат, вона також багато займалися спортом – зокрема, легкою атлетикою, біатлоном, баскетболом. І в дитинстві мріяла стати відомою фігуристкою. Але й одягатися теж любила з дитинства. «Тобто якщо я пʼять разів на день не перевдягнуся, це була не я. Це була одвічна мамина проблема», – згадує Анна. Швейну машинку вона також знала змалечку, бо мама підробляла шиттям на замовлення. Непогано малювала, вирізала, тож обрала справу, в якій вже мала навички.

У 2023 році Анна створила свій бренд адаптивного одягу WHEELNY. І разом з ним вже виборола не одну премію. Ми познайомилися на врученні однієї з них – «Створено жінками» від Франко-української торгово-промислової палати (CCIFU). Потім зустрілися на воркшопі «Модний простір для всіх: дизайн адаптивного одягу», де Анна була однією зі спікерок. І вирішили неодмінно поговорити про все-все.

У теплій і щирій розмові Анна розповіла, як вона стала дизайнеркою, як повернулася до улюбленої справи після травми, для чого допомагає іншим, що таке взагалі адаптивний одяг і які у нього перспективи (спойлер – вражаючі)

Анна Павлусь Wheelny
Анно, як складався ваш професійний шлях до створення WHEELNY – все було гладко чи по-різному?

Спершу я навчалася, і ніхто мене в цьому плані не контролював. Я закінчила перший виш з червоним дипломом і другий майже з червоним. Взагалі у мене три дипломи. Перший – закрійника-кравця, другий – модельєра-конструктора і третій – бакалавра, економіста, фінансиста. У банківській сфері я не попрацювала, як планувала, але все згодилося – зараз я утримую бізнес сама, у мене немає бухгалтера.

Закінчивши перше навчання, я одразу вийшла заміж, і в декретній відпустці купила машинку, але на замовлення так і не вийшла. Ми взяли місце на базарі, я почала продавати речі, та вистачило мене ненадовго – трохи поторгувала, змерзла і сказала, що мені це не треба.

Тоді почала знову шити на замовлення, купила ще одну машинку, але знову не склалося – я розлучилася і мусила йти на якусь роботу, яка точно приносить кошти, бо я жила сама з дитиною. Пішла на меблеву фабрику, у нас меблеве місто, дуже багато фабрик, і це дійсно високооплачувана робота. Працювала я там до другого декрету, при цьому трішки собі і своїй сімʼї відшивала. А вже з народженням другого сина купила більш професійні машинки й сіла за індивідуальну роботу.

Тоді ж я зрозуміла, що коли ти працюєш на когось, це одне, а коли сам на себе це інше: більша відповідальність, однак ти сама собі директор. Тобто стала бізнес-леді

Анна з синами та з чоловіком Сергієм
Анна Павлусь з чоловіком
Разом з тим ви й вдруге вийшли заміж?

Так. Вдруге я вийшла заміж швидко, бо була знайома з цією людиною ще з 15 років. Повернулася до свого першого кохання. Чоловік мене у всьому підтримував. У мене були індивідуальні замовлення через так зване сарафанне радіо, бо тоді інстаграмів ще не було або я не розумілася на тому, як це працює. Коли я врешті-решт створила собі сторінку, проіснувала вона недовго – я впала, і було не до того. Значно більше я розвинулася, вже сидячи в кріслі колісному. Хоча й до того вже мала великі оптові замовлення, вступила у Школу дизайну, щоб оновити знання. Але, як то кажуть, не вдалося. Тож потім я пішла іншим шляхом.

У 2016 році ваше життя змінилося. Кілька слів про це, якщо можливо…

Була банальна ситуація: у лакофарбовому автомобільному цеху, де ми чекали чоловіка знайомої з роботи, я була на другому поверсі, спускалася, оступилася, впала. Гіпс. Це був складний випадок, з дробленням кісток хребта, забоєм хребців і травмою спинного мозку. За перші два роки я спробувала багато видів реабілітації, а потім мені сказали: годі, припини витрачати кошти, займайся тим, чим займалася, тим більш, що твоя професія це дозволяє. Так я почала повертатися до свого.

Ви якось згадували, що дуже спонукали до цього ваші клієнтки.

Дійсно, коли через пів року реабілітації я приїхала, деякі замовлення лишилися не віддані людям. Тоді одна з клієнток мені подзвонила й каже: будеш доробляти, там у мене було шкіряне пальто з хутром, повертаєшся до професії чи когось іншого шукати? Ну, я людина дуже вперта, подумала: ні, ну як це іншого шукати, буду повертатися. Це був початок. У першу чергу я доробила, звісно, те пальто, потім шила штори, чохли для меблів.

Потроху відпрацьовувала професійні навички, розбиралася, що я можу робити ногами, руками й розуміла, що все ок і все буде. Й потихеньку всі мої клієнти повернулися й прийшли нові

Анна Павлусь на тренуванні
Руки мають бути сильними. Анна на тренуванні
Анна Павлусь за роботою
Анна за роботою
Розкажіть про ваше життя в статусі людини, жінки на візку. Що найскладніше, що зачіпає, чого хотілося б від інших людей, соціуму загалом?  

Почну з того, що казати треба тільки крісло колісне й ніколи – візок. Бо це ми страшно не любимо, люди з травмою спинного мозку чи з ампутованими кінцівками. До речі, тут теж правильно казати: без кінцівок. Ще часом кажуть: особливі люди. Так, але в кожної людини є якісь особливості. Тож це не визначення нас як людей з інвалідністю, і треба казати: не з особливостями, а з потребами.

Найперше, чого ми прагнемо, це доступності. Я хочу, щоб місто ставало доступнішим, щоб перед якоюсь зустріччю я не перепитувала: у вас є вбиральня? От сьогодні, наприклад, я їздила в наш міський ДТЕК для укладання договору, бо зараз є певні нюанси. І мені кажуть: потрібно зачекати. Я кажу: я зачекаю, а у вас вбиральня є, щоб я зачекала, мені може знадобитися, це моя потреба. Ні, немає. Там і пандуса немає, і щоб мені піднятися, допомагав охоронець. І це установа, в яку я можу потрапляти часто, бо вона відповідає за світло. Це банальні речі, і все це треба змінювати. Але я зараз спочатку підключу світло, а потім вже буду писати, бо вони мене як забанять 🙂

А щодо ставлення соціуму? Уляна Пчолкіна якось казала: не треба нас жаліти й рятувати.

Згодна. Ще вона класний пост робила, такий трохи іронічний: ой, ти така красива, молода, але на візочку. А що, на візочку вже не красива, не молода? Та нічого не змінилося, просто я трішки стала нижча через те, що сиджу. Мої друзі кажуть: ти коли сидиш за столом, нам взагалі комфортно, типу ти сидиш теж за стільчиком.

Наша внутрішня частина не змінилася. Ми можемо стати грубші й суворіші, але не через те, що це захисна броня. Це не броня, це нервозність.

Через те, що я в кріслі колісному, не маю доступу до половини того, чого б я хотіла мати. Доступність має велике значення

Анна Павлусь дизайнерка на візку
Анна вдома та під час публічних заходів
Анна Павлусь
Але принаймні вдома можна ж зробити таку доступність?

Не завжди. Зараз ми живемо в орендованій квартирі, і я вигрібаю все: як пʼятий поверх без світла, то спускаємось сходами, як ліфт зламався, то лаюся з ліфтерами міськради. Такі от нюанси, тому я часто приїжджаю до мами, бо тут є пандус, світло, інтернет.

А як щодо побуту – місць, де ви готуєте, фарбуєтесь тощо? Це ж теж важливо.

Так, у мене зручна кухня, правильна за висотою. Решта меблів звичайні, можливо, когось це б більше дратувало, та я пристосувалася, за характером я доволі вольова. Якщо щось не дістаю, то просто розкидаю. Ще попросила чоловіка вибити балконний блок і зробити систему, щоб можна на балкон виїжджати, білизну повісити й зняти.

А все інше… У панельних будинках є ще проблема з тим, що туалет та ванна – як конструктор, неподільні. Тож у вбиральню й до ванни я через стілець пересідаю. Це трохи дратує. Але, як то кажуть, маємо, що маємо, й виходимо з того, що є.

Повернемось до вашого бренду. Він називається WHEELNY. Як виникла ця назва, чому саме вона?

Тут є інтрига, ми довго йшли до цієї назви. Спочатку я все пакувала через своє імʼя й прізвище – АПМ. Але це було не те. Тож ми думали-гадали, а потім звернулися до свого комʼюніті. Люди допомогли підібрати різні варіанти, з яких я вибрала й фінальний. Коли я прочитала саму естетику назви, що це колесо – wheel англійською, це вільний одяг, звичайно, це вільна нація, сказала: все, зупиняймося, це воно.

Багато хто питав: де там колесо? Так, його зображення немає, та я ж не колеса виробляю, а одяг створюю. Тож не варто чіплятися до назви. Я художник, я так бачу.

Сам бренд виник ще у 2016-му, коли ваше життя змінилося? Це спонукало займатися саме адаптивним одягом?

Ну, скажімо, не бренд, бо бренд – це вже коли йде конкретне впізнавання, і зараз ми тільки починаємо до цього доходити, але сам бізнес – так. Я почала розуміти, що мені незручно в шафі те, те, те, те – словом, все. І почала змінювати для себе. Спочатку я змінювала дуже банально, завищуючи просто згори пояс, але розуміла, що чогось все одно бракує.

Потроху розвивалася, створювала своє, але цього проєкту не було б, якби не знайомство з Уляною Пчолкіною. Я була підписана на неї, відстежувала, бо вона все-таки амбасадорка нашого комʼюніті. І як вийти на неї, я знала, можна було поїхати в табір активної реабілітації. У 2017-му році восени я мала їхати, але напередодні там була жінка, теж на кріслі колісному, з якою ми познайомилися на реабілітації. У мене ж навесні була інша реабілітація. Я зателефонувала їй, питаю, ну, що там. А вона: ні, Ань, тобі там нема що робити, там вчать жити на кріслі колісному, а ми ж то хочемо встати. І я відмовилась, поїхала за кордон реабілітуватися.

Тоді я дуже фокусувалися на тому, щоб вилікуватися. Я мала через все це пройти, щоб зрозуміти й прийняти. Пробувала все, витратила на це силу-силенну грошей… І от нарешті зрозуміла

дизайнерка Анна Павлусь
Анна на церемонії вручення премії, а також разом з Уляною Пчолкіною
То коли ж ви познайомилися з Уляною?

Це відбулося аж у 2021 році, коли був створений проєкт з Українським тижнем моди за підтримки Українського культурного фонду – «Фешн інклюзія». Я теж подала туди заявку, пройшла тренінг, відбір. Там ми й познайомилися з Уляною.

Я була вдягнена краще, ніж інші дівчата, щодня у мене було нове вбрання, і всі зрозуміли, що це не просто так. Почали розпитувати, я розповіла, що сама шию одяг, вони теж собі такий захотіли. Кажу, добре, давайте. Ось так все й почалося, й Уляна, звісно, була перша з дівчат, хто захотів собі адаптивний одяг. Так зʼявилася ідея масового поширення. Спершу було невелике коло клієнток, в інстаграмі я майже нічого не виставляла, бо це була сторінка мого бренду АПМ, скоріше, звичайного одягу.

Як вплинула велика війна на вашу діяльність?

Якийсь час я не працювала, чотири місяці ми просиділи у мами, але фінанси почали закінчуватися, і разом з чоловіком ми повернулися назад. Я почала шити хлопцям підсумки, бронежилети. У мене вже був досвід з 2015 року, коли ми робили бронерозгрузки, бронежилети для Правого Сектору. Потім потроху повернулася до свого, бренду адаптивного одягу.

Сталося це так: я працювала, водночас працював телевізор, і там постійно йшли новини. Так я почула, що держава розпочала програму Є-гранти на власну справу, і є вже перша грантерка, яка виборола грант на постільну білизну. Я собі подумала: тобто постільна білизна? Що може бути простіше? Якщо ви даєте гранти на таке, то і я можу спробувати. Я звернулася до брата з проханням допомогти скласти мені бізнес-план. Він сказав, що допоможе, тільки я сама маю його написати, а він хіба підкоригує. Тож довелося мені вчитися писати бізнес-план, брат, щоправда, зразки надав. З цього все й почалося.

Тож ви отримали Є-грант на власну справу?

Так, перший грант був державний. Хоча до того я ще мала навчання у жіночому комʼюніті «Прогресія» від Київської школи економіки. Тоді нам сказали: якщо ви запропонуєте цікавий проєкт, «Прогресія» десятьом жінкам дасть грант 100 тисяч гривень без зобовʼязань звітувати. Мене це зачепило, я надіслала заявку і в кінці 2022 року отримала цей грант. Тоді ж подалася на державний грант, і 31 грудня отримала його теж.

Важливо, що ці два гранти прийшли одночасно: тим, що дала «Прогресія», я покрила оренду приміщення, бо державний грант мав бути задіяний тільки на придбання обладнання, і я його витратила на генератор.

Обидва гранти покрили один одного, і вийшло дуже круто. Отак все й закрутилося

Анна на воркшопі «Модний простір для всіх: дизайн адаптивного одягу»
Отже, ви орендували приміщення й найняли людей, які вам допомагають. Як саме ви працюєте?

Я розробляю одяг, і адаптивний, і звичайний. Раніше у нас було 70% звичайного одягу і 30% адаптивного, потім пропорція змінилася. Загалом, маю сказати, зараз складний період: нас терміново попросили звільнити орендоване приміщення, і я винайняла натомість будівлю з держмайна на 5 років, а держмайно у нас яке? В основному ніяке: без світла, газу, тепла. Тож зараз я борюсь за все це, зокрема, за світло, якого немає. Працівниць довелося розпустити, я працюю сама, вивезла обладнання додому, де тепло і є світло, намагаюся закрити індивідуальні замовлення.

Зараз така стоп-фаза: я закінчую те, що є, бо надалі хочу займатися переважно адаптивним одягом. Також планується колаборація з дизайнеркою Катею Сільченко, в якій я хочу видати якийсь ексклюзивний продукт, який просував би мій бренд. Але матеріал для цього ще готовий, тому не можу розповісти докладніше.

Ви шиєте все: від бронежилетів до вечірніх суконь. Що складає базу ваших колекцій? Як народжуються нові ідеї?

Як такої презентованої колекції у мене поки що не було, загалом я першою в Україні розробляю й популяризую адаптивний одяг, а це не просто й не швидко. Зараз розроблюю ідеальну конструкцію для довгого пальто, довгої куртки, брюк, і все це потребує великого ресурсу. Ще поки не можу пропонувати великий фешн, бо це не на часі.

Щодо нових ідей – у мене є аудиторія, яка дає конкретний запит. Зараз ключовими є дві категорії: спорт і тепло, а також так званий медійний одяг. У цій другій категорії постійною замовницею є Уляна, бо це потрібно для її діяльності. Так само є дівчата, які потребують більше класики. Зараз я працюю більше в індивідуальному режимі: є відшиті речі, які я пропоную клієнтам і продаю, якщо вони підходять.

Найкраще йдуть спортивні й теплі костюми, жилетки, куртки – тобто те, що треба в повсякденному житті

адаптивний одяг Анни Павлусь
Адаптивний одяг Анни Павлусь
Як відбувається створення фасонів за запитом? Які особливості пошиття саме адаптивного одягу? Як він конструюється, моделюється?

Колекції спортивних костюмів різних модифікацій у мене є. І клієнт може зайти подивитися, вибрати колір тощо. А от універсального жакету немає, тому що сутулість у кожного різна, і тут є нюанси. Пальта й сукні теж доволі важко створювати, адже потрібно, щоб при положенні тіла під кутом 90 градусів одяг сидів ідеально. Втім, навіть вечірнє плаття реально пошити.

У мене є базові лекала, а потім я можу змоделювати ту конструкцію, яка потрібна. І це класно звучить, коли у тебе є манекен: вже змодельовану конструкцію можна повісити на манекен і подивитися, як воно, це називається макетування. Манекену людини на кріслі колісному у мене немає, бо він дуже дорого коштує, тож я все створюю у ЗD-форматі, а макетування відбувається вже на моєму тілі. Тобто я конструюю, малюю, відтворюю, вдягаю, не затверджую, знову вдягаю… Ось таким чином я півтора роки гралася з брюками, і вже маю сказати, що цю конструкцію можна просто за обʼємами змінювати, і вона лягає гарно на різні форми тіла – як без атрофії мʼязів, як в Уляни, так і з атрофією, як у мене. Ми все це протестили, але це ще не кінець, бо я ще не відшила собі. Це теж важливо: тестування, вдягання, роздягання… Тут є багато нюансів. Так, наприклад Уляна полюбляє бічні застібки, а я – ні, вони мені абсолютно не зручні, я люблю застібку по центру. А ще у кожного своя метода ходіння до вбиральні, й від цього теж залежить конструкт. Тож треба зробити декілька видів брюк, щоб кожен підбирав під себе. Одна варіація це ніяким чином не покриє – різні люди, різні потреби.

Що ви особисто носите з того, що шиєте? Які ваші улюблені моделі й чому саме вони?

Я обожнюю шкіру. Для мене вона комфортна, я собі шию, але не випускаю масово. І мені кажуть: як класно, а створіть і мені таке. Часто собі роблю трикотажний низ і шкіряний верх або трикотажний низ і джинсовий верх. І це реально крута штука: знизу комфортно, а згори естетично. Взагалі, я обожнюю поєднувати різні тканини й різні стилі, бо це виглядає дуже цікаво.

Я не люблю вдягати одне й те ж саме. І часто сукні на вихід моделюю буквально напередодні події. А до сукні й шубку, що створювалася за два дні. Бо мені ж треба вдягти щось інше! Нові ідеї народжуються у мене дуже легко, бо я, як то кажуть, бачу себе в ньому, бачу, як воно буде в кінцевому результаті. Так само й іншим, наприклад, Уляні кажу: я тебе побачила в цьому костюмі, повір, просто довірся. І вона знає: якщо я сказала, що це буде ок, то так і буде. У неї просто можуть бути якісь побажання: я не хочу там те, те, те.

Наприклад, на минулорічний зʼїзд до Дня людей з інвалідністю Уляні був потрібен костюм, і вона каже: зроби мені жилетку якусь, брюки. А потім ми зустрілися на воркшопі жінок від групи активної реабілітації, і я питаю: що це за подія, хочу знати, щоб я розуміла, як тебе вдягнути? Вона каже: ну, там буде багато людей, перша леді буде. І я така: тобто ти хочеш вийти в жилеточці? Ні, у тебе буде і жакет, і брюки, і сорочка з червоними ґудзиками.

Я все це пошила, і воно лягло ідеально. Тож, якщо я людину бачу в якомусь одязі, краще не відмовлятися 🙂

Анна Павлусь у шкіряному кріслі
Анна у шкіряному одязі власного виробництва
Анна Павлусь з Катею Сільченко
Анна Павлусь з Катею Сільченко
Які маєте мрії – професійні й особисті?

Мрій багато, я взагалі людина мрійлива, щодня мрію, про маленьке й велике. А потім потроху здобуваю це. Найбільша мрія, звісно, щоб моя справа врешті-решт дала плоди, щоб всі труднощі, які я проходжу, були недарма.

Коли люди пишуть мені відгуки, наприклад, які це класні штани, це окрилює – я розумію, що все роблю правильно. Але хочеться й фінансової віддачі, бо зараз усе робиться безкоштовно, тобто без прибутку. Мій чоловік каже: та коли вже твій бізнес почне приносити тобі зарплату? А я кажу: на те він і бізнес, що поки я без зарплати. Всі вкладення й грантові кошти я використовую для розвитку, розширення. Уявіть лишень, як за півтора роки все змінилося: я починала з площі 30 квадратів, а зараз це 340 квадратів. Я проєктую і шоурум, і фотостудію. У мене купа планів. І я розумію, що це дуже великі витрати. Тож якщо працівникам я ще маю право дати зарплату, то собі поки ніяк. А все це енергія: коли за свою роботу отримуєш кошти, це енергетично тебе підкріплює, і ти рухаєшся далі. Та це ще буде, а поки що відгуки знову надсилають, і стає легше.

Мої знайомі, що мають бізнес, кажуть: перші два роки взагалі можеш забути, що у тебе є якась зарплата, якщо будеш не в мінусі, а в нулі, це вже шикарний варіант. І це дійсно так. Не уявляю, як взагалі без програм підтримки бізнес можна розвивати, принаймні у такій сфері, як у мене: не купи-продай, а створення, генерація чогось нового. Бізнес завжди потребує вливань, а віддавати почне, коли ці вливання дійсно будуть нормальні. Я мрію, щоб цей момент скоріше настав, щоб моя справа процвітала й приносила ще більше задоволення. Щоб я могла навчати людей, передавати досвід, щоб жінки на кріслах колісних теж могли працювати. Щоб могли вільно купувати собі зручні й красиві речі в будь-якому ТРЦ. Щоб я відчувала визнання, як кожна жінка. Врешті-решт, я просто хочу спокійно жити та працювати.