«Один з найбільших балетних міфів — це те, що в Україні немає свого балету»: Вікторія Зварич, перша балетна блогерка в Україні
Інтерв'ю про закулісся, особисті ритуали, балет майбутнього, стереотипи про «скло в пуантах» і танці під час менструації
Інтерв'ю про закулісся, особисті ритуали, балет майбутнього, стереотипи про «скло в пуантах» і танці під час менструації
Вікторія Зварич — не просто балерина, а справжня амбасадорка українського балету. Одинадцять років вона була солісткою Львівського національного академічного театру опери і балету імені Соломії Крушельницької – як ніхто знає сцену зсередини. Водночас Вікторія ламає нав’язані суспільством стереотипи про балерин і балет: успішно поєднує професійне життя не лише зі шлюбом та материнством, а ще й з блогерством. Її сторінки у соцмережах збирають понад півмільйона вподобань!
Закохалася в балет Вікторія не одразу: спершу шість років займалася художньою гімнастикою, але, врешті-решт, знайшла своє покликання в балеті. Зараз, маючи 17 років досвіду на сцені, вона продовжує працювати, але вже у новому статусі.
Про цей шлях сучасної українки у класичному мистецтві, про міфи, плани, блогерство та багато іншого ми розпитали Вікторію Зварич особисто…
Я народилася в селі поблизу Львова, і коли ми з батьками переїхали в місто, мені було шість. Моя мама дуже хотіла, щоб я «вибилась» в люди. І єдиний варіант на її думку — це гімнастика. Гімнастикою займалася понад шість років. Згодом зрозуміла, що мені дуже складно морально та фізично, не бачила в цьому занятті перспективи. Тоді почала шукати щось інше…
На той час моя молодша сестра вже займалась в балетній школі. Якось і я пішла на балет і заснула там. Для мене це було жахливо нудно, не моє. Але якось по телевізору побачила варіацію Кітрі з балету «Дон Кіхот». І зрозуміла, що балет може виглядати цікаво. Пам’ятаю, що єдине питання, яке в мене залишилось після першого перегляду балету, це те, як дівчата по сторонах стоять годину і не рухаються (кордебалет). Для мене це була загадка, яку я вже розгадала, коли почала виступати сама.
Тому в балет я одразу взагалі не закохалась, я прийшла туди як у спорт і ставила собі якісь цілі. Думала, що прийду вся із себе гімнастка, як встану — всі впадуть. А педагог відразу сказала: «Ти що? Все не так!»
Я навіть пробувала одночасно займатися і балетом, і гімнастикою, бо думала, що один раз на тиждень потанцюю в пуантах і все. Так не вийшло.
Коли я прийшла у балетну школу, то займалась в одного педагога, а потім в іншого. І все ще не бачила, що це можливо майбутня професія. Мені подобалось фізично займатися. І в 11-му класі я вибрала вступати на театральний. Але до мене підійшла педагог із балетної школи і сказала, що в мене гарні дані, і я маю спробувати кудись вступити з хореографією. І так я вступила в мінськ, білорусь. Саме там вже професійно навчалася власне як артистка балету.
Відразу мене не брали, тому що я не мала нормальної бази. Я не пройшла повну школу, не мала основ. І було складно влитись в колектив.
По-перше, всі були російськомовні, а я приїхали з України. Не розмовляла російською. Пам’ятаю, як відповідала на уроках і дівчата наді мною насміхались, тому що я не могла нормально висловити думку російською. І ще було складно їх наздоганяти, тому що мене взяли одразу на третій курс.
Але згодом втягнулась. Найкращими були моменти, коли ми ходили в театр і почувалися артистами, хоча ще навчалися. Це повністю занурювало в роботу.
Тоді я побачила, що це професія. Це вже не просто змагання як в гімнастиці. Побачила, як працюють артисти, і тоді зрозуміла, що це те, чим я хочу займатися в житті.
Моя педагогиня завжди казала: «Не соромся на сцені. Будь набагато яскравішою, ніж в житті». Поки я не буду впевнена і яскрава, це не зчитають глядачі. Адже я прийшла в театр дуже сором’язливою дівчинкою, яка перед усіма вибачалася вже за те, що зайшла в зал. Це, до речі, зчитувалось старшими колегами. Вони могли цим користуватися, подавляти.
У львівському театрі працювати не планувала, це сталося випадково.
Кожен, хто закінчив професійний заклад, приходять в театр. Але в театрі треба пройти в кордебалет, і тоді поступово рости.
Тому в театрі перша провідна партія в мене була Білосніжка. Ще поза театром я працювала з педагогом додатково, і на базі кафедри, де я навчалась, щоб здобути вищу освіту, був гастрольна трупа. Там я готувала провідні партії, а в театрі ще була у складі кордебалету. Улюблена тоді – Жизель, надихав саме процес роботи. Я мала розуміти, про що думає Жизель, чим вона живе, ким міг бути її тато.
Зараз Жізель не моя улюблена партія, через те, що я змінилась. Це більше про роль жертви і юної дівчинки. Зараз я не така…
Два роки тому я без сумніву відповіла би, що важливіше — це театральна гра. Мене колись запитували: «А чому балерини всі посміхаються?» І мені стало дуже прикро від того, що люди часом не усвідомлюють, що це – вистава, і в ній є акторська гра. Але зараз можу сказати, що без техніки не буде професійного акторства.
І якщо ми порівнюємо двох балерин, обидві технічно сильні, і одна з емоційним наповненням, а інша без, то звичайно, виграє та, що з емоційним вираженням. Тобто спершу треба мати якісну техніку, щоб на сцені ти не думала, чи вийде скрутити ті піруети.
Коли налаштовуюсь на виставу мені потрібен спокій. Я знаю, що дівчата переборюють страх тим, що багато спілкуються та жартують. Мені більше подобається впродовж дня акумулювати цю енергію, щоби потім вже на сцені прожити.
Бувало таке, що перед виставою, я в гримерці жартую. І потім на сцені немає внутрішнього ресурсу.
Це завжди страх до останнього. Кожного разу є приємне очікування. Коли впевнена, що все добре відпрацьовано — очікую, щоб це показати глядачам.
Перед публікою ще донедавна говорити. Бо з шести років нам постійно говорили: «закрий рот і працюй!» У балеті доволі тоталітарне середовище. Тут звикли підкорятися і виконувати накази. Це не дає можливості вільно почуватись. Ми ніде не розмовляємо і не кажемо, що нам щось не подобається. Тобто така військова структура, ти виконуєш накази. Все. Тому вийти за межі цього складно.
Класну статтю читала про те, що артисти балету — це не лідери, а солдати. І хотілось би це змінити. Тому що солдатам, які виконують наказ, важко творити і створювати щось нове. А нам потрібно розвивати український балет, і для цього нам потрібні талановиті діти, які не будуть боятись спробувати.
Так, через деякий час з’являється звичка до цієї болі. Раніше у наших педагогів були такі гіпсові колодки. І щоб зменшити тертя хтось пакетиками, а хтось тканиною обмотував стопи. Але зараз є багато альтернатив. Можна себе забезпечити силіконовими накладками чи гідрогелевими пластирами Skin-On-Skin — як друга шкіра.
Та і самі пуанти ширші значно, ніж були раніше. У них стопа почувається краще.
Звичайно, після паузи чи відпустки буде дискомфортно, але коли стабільна робота, то все окей. Не так страшно виглядає, як на картинках.
Якщо ми говоримо про професійний театр, то швидше ні. Тому що вік за 30 років — це вже ближче до пенсії белерин. Але зараз мені дуже подобається демократизація. Люди мають змогу пробувати багато фітнес-напрямків побудованих на балеті. І є школи балету для дорослих, вони дуже класно розвиваються в Україні. Можна почати займатися балетом і в 30+, навіть виступати на сцені, просто не в складі професійної трупи, а в аматорському театрі.
Три місяці тому звільнилась з театру. Але те, що я звільнилась не означає, що пішла з балету.
У театрі відпустка раз в рік. Тому репертуар і розклад побудований таким чином, щоб танцівник весь час був у формі. Три-чотири вистави на тиждень та один день вихідний — понеділок.
Кожного дня в артистів балету є урок класичного танцю. Там ми підтримуємо себе в формі. Далі — це репетиції. Якщо немає достатньої кількості репетицій, то самому треба працювати.
Зараз я підтримую себе у формі проєктами. Розробляю додаткові тренінги для артистів балету, тому що програма, за якою я працювала і за якою навчаються діти, не покриває всіх потреб сучасного танцівника.
Балет ж не так стрімко розвивається через відсутність наукового підходу. В нас не працюють з анатомією, з біомеханікою, все на інтуїції. І, власне, я зараз розробляю ці тренінги, всі їх тестую на собі. І тим самим підтримую себе в формі, бо планую ще танцювати.
Це теж один із стереотипів про «скло в пуантах» та «підрізані» пачки. Насправді партій сольних мало, балерин багато. І, звичайно, що є якісь змагання. У мене був різний досвід, як позитивний, так і негативний. Коли прийшла в театр, у нас ще працювало старше покоління.
І проблема в тому, що люди, які раніше працювали в театрі, жили цією справою. Вони зосереджені лише на театрі. І коли когось нового вводили в партію, для старших балерин світ руйнувався.
У мене був випадок, коли я повернулася з декрету, то одна балерина влаштовувала мені «сцену». Мовляв, як ти посміла вийти і погано станцювати. Але з іншого боку є і молоде покоління, яке розуміє, що не все тримається навколо театру. І люди намагаються розвиватись не лише в балеті, живуть чимось іншим. Вже ніхто не буде волосся рвати за партію.
Нічого не знають. Я за що не берусь — всюди міф, стереотип. Найбільший міф це тема грошей, як балерини працюють з партнерами та як танцюють під час менструації.
І один з найбільших міфів — це те, що в Україні немає свого балету. Я росла на тому, що у Львів балет привезли після «сорокових» з росії.
Коли я почала вивчати історію українського балету, то виявилось, що у Львові балет існував з 1770-х років. Все дуже гарно розвивалось на той час.
Стосовно цього у наших навчальних закладах є дуже велика проблема — відсутність системи харчування. Тобто є вимога — немає інструменту. Коли я навчалась у нас була формула ідеальної ваги. Наприклад, балерина зростом 170 см: 170 – 122 = 48 кг. Але в той же час нас годували у їдальні дерунами з м’ясом, пиріжками і хлібом. І за таких умов не можливо мати здорову харчову поведінку. І щоб на зважуванні відповідати критеріям, дівчата вживали послаблюючі препарати.
Я не розумію, як можна вимагати від дітей знижувати вагу чи нічого не їсти, а потім змушувати їх займатися. Сила ж має звідкись йти.
Зараз Європа та Америка почали це все усвідомлювати й інакше ставитися до тіла танцівника. Бо тіло танцівника — це інструмент. І головне, щоб він якісно функціонував. Якщо в нас досі є певні межі та критерії, то за кордоном все зводиться до здоров’я. Важливо, який вигляд має танцівник і чи якісно виконує свою роботу.
Насправді, мені байдуже, що відбувається в росіян. Проблема в наших артистах, які дозволяють собі возити цей репертуар. Тим самим вони розмилюють кордони. Громадяни України, які живуть зараз за кордоном, хочуть підтримати наших і ходять на ці вистави.
Тобто я вважаю, що мають відповідати артисти, які продовжують возити Чайковського та розмивати кордони між нашими культурами. Ми — це зовсім інша культура, і ми маємо розвиватись самостійно.
І я не розумію, як ще на четвертому році повномасштабної війни це пояснювати людям. І як керівники хореографічних закладів продовжують вивчати ці постановки та возити за кордон як «наше». Це важливе питання і відповідальність за нього має бути.
Мистецтво в Україні почало дуже стрімко розвиватись і нам не можна відставати. Мені здається, це дуже класна тенденція. І ще дуже хочеться, щоб театри не боялись глядачів, які знімають на телефон. Тому що це робить класну рекламу та приводить молодих глядачів у театр.
Раджу ходити на українські вистави, щоб підтримати наших. У Львівській опері «Тіні забутих предків», як на мене, дуже вдала постановка. Прем’єра «Соляріс», балет «Леся» від Артема Шошина, балет «Даремна обережність». У Київській опері на Подолі відбулася прем’єра балету «Сойчине крило» тощо.
Вся сім’я і чоловік мають бути готові, бо це зовсім інший розклад. Це робота у всі свята, майже без відпусток. Чоловік поважає мій вибір і підтримує. Так, треба йти часом на якісь компроміси. З дитиною залучаємо няню, батьків.
А балансувати між роботою і сім’єю важко. Наприклад, коли в театрі були постановчі періоди, часом, я взагалі дитини не бачила. Вранці вона в садку, ввечері приходиш, вона вже спить. Вихідні мене немає вдома, бо саме вистави. Треба підлаштуватись, бо ставити на перше місце театр і свою кар’єру — не ок.
Насправді це була моя друга спроба. Вперше я намагалася вести блог, коли була вагітна. Але в мене тоді щось не вийшло. Під час повномасштабного вторгнення почала розвивати блог на емоціях, коли чоловік пішов добровольцем. Я залишилась з дитиною та не розуміла, що маю робити. Я спершу хотіла зробити концерт, щоб зібрати кошти на армію. Але це потребує дуже серйозного підходу, працюю над цим.
Я, здається, перший балетний блогер в Україні. І я одразу не розуміла, що аудиторії цікаво.
Перші відео, які почали «залітати», були про те, скільки заробляють артисти. І далі пішла тематика вже про український балет
Зараз у моєму блозі три напрямки. Перший — це розповсюдження інформації про український балет. Другий — це додаткові тренування з науковим підходом. І третій — це демократизація балету за рахунок того, що люди, які мріяли колись спробувати себе у балеті, мають змогу прийти до нас на тренажі онлайн і пробувати танцювальні варіації. Були випадки, коли я висловлювалася в блозі на важливі театральні теми, і колеги боялись навіть поставити вподобайку мені на допис.
А були випадки, коли я робила відеоопитування у артистів опери. І хтось з артистів сказав, що йому якась вистава не сподобалась. Виклала це відео. Потім після репетиції беру телефон і бачу 30 пропущених. Я передзвонюю і там: «Видаліть, будь ласка. Боюсь втратити роботу через відео». Так не має бути, театр в таких умовах не може розвиватись.
А є інша сторона — мої колеги, які насправді часто мене підтримували, знімали. Були педагоги навіть, які мені говорили: «О-о-о, дивись, в нас зараз тут таке відбувається, ходи й зніми».
Загалом я планую й надалі розвінчувати міфи та стереотипи про балерин. І сподіваюсь на демократизацію балету в Україні.
Якщо ви хочете поділитися своєю історією, порадами чи успіхами, пишіть на редакційну адресу ukrainkycomua@ukr.net. Також читайте нас в інстаграмі і телеграмі.