

ІРИНА КАЧМАРЧИК
бізнес-леді, яка розвиває соціально активне підприємництво, підтримуючи молодих матусь, юнацтво і людей з особливими потребами
Пані Ірина – бізнес-леді, керуюча партнерка компанії CeDePe Group в Україні, що забезпечує комплексне бухгалтерське та управлінське обслуговування, та співзасновниця косметичного бренду ED Cosmetics. Разом з однодумцями Ірина заснувала ГО “Українське Бізнес Братство”, аби ділитись досвідом та розвивати українське підприємництво. Зараз Ірина з командою активно долучається до соціальних ініціатив та менторських проєктів, сприяє розвитку та становленню молоді, допомагає людям з особливими потребами, підтримує молодих матусь.
Як вдається поєднувати стільки напрямків і чому в наш час соціальна активність надзвичайно важлива – пані Ірина розповіла в нашому інтерв’ю.
Ірино, в який момент ви вирішили займатись соціальною роботою? Що стало стимулом?
Коли я починала будувати бізнес, мало часу приділяла сину. Ми жили на два міста – Львів та Борислав. Я їхала на роботу о пʼятій ранку – дитина ще спала, а поверталась об одинадцятій вечора – дитина вже спала. Мене часто не було поруч, за що відчуваю провину. Зараз же хочу та можу створити для дітей можливості, підтримати їх, скерувати. Тим самим полегшити відчуття провини, яке живе зі мною протягом усього цього часу.
Я вважаю, що допомагати потрібно тим, хто не має змоги самостійно змінити своє життя. Діти, особливо з маленьких містечок чи сіл, часто позбавлені доступу до якісної освіти, культурного розвитку та наставництва. Я родом із Борислава і знаю, як це – жити далеко від центрів можливостей. Усі гуртки були лише у місті, а до нього треба було їхати автобусом за графіком. Через це водити мене, наприклад, на танці було просто незручно. Тож я на власному досвіді знаю, як важливо створювати для дітей з невеличких містечок осередки розвитку.
Я вважаю, що допомагати потрібно тим, хто не має змоги самостійно змінити своє життя

Що саме ви робите, аби створювати та підтримувати такі осередки? Які ініціативи сприяють розвитку молоді?
Я долучилась до створення соціальних та освітніх осередків у малих громадах. Це можуть бути клуби, читальні, гуртки, де діти вчаться музики, танцям, фінансовій грамотності. Також створюємо малі соціальні підприємства – пекарні, майстерні, там можна навчатися ремесла, виготовляти товари та розвивати підприємницькі навички.
У США нормою є менторство: бізнесмени, спеціалісти зустрічаються зі школярами, допомагають їм розібратися в професійних напрямках. Ми з колегами прагнемо запровадити це в Україні, щоб у дітей була можливість отримати поради, натхнення та підтримку. Для цього залучаємо успішних людей, які можуть ділитися досвідом із молоддю. Ми чомусь звикли думати, що серед дорослих впливають лише батьки та вчителі, але це не зовсім так. Класний стоматолог, успішний бізнесмен або талановитий кухар можуть надихнути та замотивувати.
До менторства також долучились мої друзі з Америки. Вони прожили там 17 років, але вирішили, що хочуть, аби їх діти народились і зростали в Україні, тому повернулись і відкрили бізнес вдома. З Америки мої друзі привезли класні ідеї, які ми втілюємо в Україні.
Для сучасної молоді працевлаштування – досить складне питання. Без досвіду роботодавців беруть неохоче, а щоб здобути його, треба влаштуватись. Аби вивести молодих спеціалістів із замкненого кола, беремо студентів у ED Cosmetics на стажування і працевлаштовуємо. Під час стажування ми занурюємо молодь в усі робочі процеси, показуємо їм “кухню зсередини”. Вони бачать модель побудови бізнесу, те, як ми впроваджуємо науковий підхід до створення якісного продукту, ретельно розробляємо формули, добираємо інгредієнти, відшуковуючи найкраще. На прикладі ED Cosmetics молоді спеціалісти бачать, як важливо популяризувати українське і в нашій країні, і поза її межами.
У CeDePe також є програма стажування для молодих бухгалтерів – пліч-о-пліч з досвідченими колегами вони розвʼязують реальні бухгалтерські задачі, працюють з актуальними кейсами.
Ми звикли думати, що впливають лише батьки та вчителі, але це не зовсім так. Класний стоматолог, успішний бізнесмен або талановитий кухар можуть надихнути та замотивувати

Розкажіть детальніше про ваші проєкти для дітей та підлітків…
Насправді це комплекс проєктів. Наприклад, у Львові ми підтримуємо навчально-реабілітаційний центр «Мрія» для дітей з особливими потребами. Побудували їм ігрову кімнату, кімнату для інклюзії, зараз працюємо над облаштуванням саду. Це стара будівля, яка потребує постійного ремонту, і якщо є можливість залучити грантові кошти, ми сприяємо.
У Вербилівці Івано-Франківської області ми разом із місцевими активістами відновили стару будівлю під соціальний центр. Там діти навчаються, займаються творчістю, а також виготовляють свічки та інші вироби, які потім продають, а кошти спрямовують на підтримку ЗСУ. Це чудовий приклад, як соціальні ініціативи можуть працювати на різних рівнях.
У районі Рогатина маємо аж два осередки у двох селах. Там молоді священники створили місця для дітей, де проводяться навчання, культурні заходи. Ми допомогли облаштувати приміщення, зробили ремонт, закупили меблі. Там панує дуже тепла атмосфера, бо працюють люди, які справді хочуть допомагати дітям і громаді. Наприклад, один зі священників – молодий хлопець, який грає на гітарі, займається з підлітками, веде активний спосіб життя і виховує дуже по-сучасному.
А другий осередок – це колишня школа, яку закрили через малу кількість дітей. Будівля перейшла на баланс церкви. У цьому осередку священник проводить заняття з катехизму, організовує вечорниці. Ми допомогли громаді зробити ремонт, зараз працюємо над тим, щоб створити на базі цього центру майстерню чи мініпекарню.
Дещо оплачуємо своїми силами, десь залучаємо гранти або шукаємо додаткове фінансування через партнерів. Ми хочемо розширювати мережу таких центрів, запрошувати більше підприємців, активістів.
Головна мета – дати дітям можливості для розвитку та допомогти їм повірити в себе. Також важливо мотивувати молодь залишатися у своїх громадах, розвивати їх і створювати майбутнє тут, в Україні

Багато бухгалтерів в Україні – жінки, певно і в CeDePe так. Чи є у вас підтримка молодих мам?
Звичайно, ми створюємо умови для їхньої роботи, наприклад, практикуємо віддалений формат, щоб вони не втратили кваліфікацію.
У CeDePe багато жінок, які успішно поєднують материнство та роботу. Під час ковіду 9 з 30 бухгалтерок були вагітні. У колективі жартували, що пора робити графік, хто коли народжуватиме.
Материнство – це важливий етап у житті жінки, і відповідальний роботодавець має підійти до такого тендітного питання з турботою. Що ми й робимо.
Які проєкти для людей з особливими потребами ви підтримуєте?
У нас немає безпосереднього контакту з ними, але ми відкриті до співпраці. Як роботодавець, я готова приймати людей з особливими потребами на роботу, організовувати віддалений формат роботи або підвищити зручність пересування на кріслі колісному.
Окремий напрямок нашої роботи – допомога в написанні грантів для благодійних організацій. Наприклад, ми співпрацюємо з ГО «Живе тісто», яка займається дітьми з особливими потребами. Їх підопічні випікають тістечка, продають їх і таким чином фінансують свою діяльність. Ми допомагаємо їм подавати заявки, отримувати гранти, супроводжуємо процес реалізації проєктів. Це дуже важливо, адже такі ініціативи допомагають дітям із психічними розладами соціалізуватися. Суспільство має піклуватися про тих, хто потребує додаткової підтримки.
Люди з особливими потребами часто стикаються з барʼєрами, які обмежують їхні можливості для самореалізації. Але ж кожен має право на гідне життя, незалежно від фізичних чи ментальних особливостей

А як долучитись до таких ініціатив? З чого розпочати?
Найкращий старт – знайти проблему, яка вас хвилює, і подумати, як ви можете допомогти. Це може бути менторство, фінансова підтримка, організація заходів чи навіть просто участь у вже наявних проєктах.
Щодо вразливих груп населення, потрібно змінювати ставлення суспільства до цих людей, створювати умови для їхньої інтеграції в суспільство. Це означає доступність інфраструктури, освіти, роботи та інших сфер життя. Необхідно підтримувати організації, які працюють з цими категоріями населення. Маленькі кроки приводять до великих змін.
Захоплюємося такими жінками, як пані Ірина, які вміють ширити добро і водночас дбати про нашу доглянутість, створюючи якісну косметику ED Cosmetics.
Докладніше про ED Cosmetics можна дізнатися на сайті бренду, в інстаграмі та на фейсбук-сторінці бренду. Ми вже протестували її на собі і рекомендуємо українкам!