Виставка TOPRAQ (Земля): у День кримськотатарського прапора вхід безкоштовний
На виставці представлена старовинна кримськотатарська графіка й літографія, а також сучасна скульптура
На виставці представлена старовинна кримськотатарська графіка й літографія, а також сучасна скульптура
Музей-майстерня І. П. Кавалерідзе на честь Дня кримськотатарського прапора продовжує виставку TOPRAQ (Земля) до 2 липня та запрошує безкоштовно відвідати Музей 26 червня у День кримськотатарського прапора.
Виставка TOPRAQ була створена з ініціативи Представництва Президента Українив Автономній Республіці Крим в рамках серії виставкових проєктів «Крим. Інший погляд». В Музеї-майстерні І. П. Кавалерідзе представлені рідкісні літографії та гравюри європейських авторів XIX ст. з приватної колекції мисткині Лери Літвінової, колекція унікальних старовинних мап 18 та 19 ст. з музею Шереметьєва та сучасна скульптура Леонори Янко. Гості виставки побачать гравюри Джеймса Грея (1850 р.), Джозефа Мейєра (1840 р.), літографії Карла Хелфарта (1829 р.) та Роланда Вайбензаля (1829 р.).
«Камені — мовчазні свідки всього. Створювала цю роботу, згадуючи свій шлях до Криму, від дитячих мрій, ще в Узбекистані до загального прагнення кримськотатарського народу до щасливого життя на рідній землі. Морські скелі — символ стійкості та самовладання, не дивлячись ні на що. Для мене морське каміння, скелі — це символ мовчазної сили, вміння стояти на своєму та взагалі триматися головного. Скелі залишаються неупередженими та безмовними свідками, але можливо колись і вони заговорять», — розповідає авторка.
Також директор Музею-майстерні І. П. Кавалерідзе Олександр Юнін долучив до виставки скульптури Леонори Янко з проєкту «Світ їх не спіймав», присвячені Григорію Сковороді.
Зображення Кримського півострова, його мешканців та природи у мистецтві різних періодів відображає певну історичну — політичну, соціальну, культурну — реальність. Наприклад, після депортації кримськотатарського народу образотворче мистецтво того періоду можна охарактеризувати як «Крим без кримських татар»: на картинах краєвиди, міські пейзажі, будинки киримли без самих власників, адже вони депортовані — цей факт тогочасне мистецтво замовчує та приховує за глянцевими пейзажами. Якщо говорити про ментальну деколонізацію, тоді сьогодні, як ніколи варто зазирнути в історію України, звернути увагу на історію кримських татар та методично позбавляти себе впливу століть пропаганди, повертаючи собі історичну правду.